DSB MY 1125, en artikel om DSB MY 1125




MY Lokomotivernes Introduktion og Formål

De første MY-lokomotiver blev anskaffet af DSB i begyndelsen af 1950'erne med det formål at afvikle dampdriften. DSB havde gennemført undersøgelser for at afgøre, om dampdriften skulle erstattes af diesel- eller el-lokomotiver. Valget faldt på General Motors type F7, en kendt og velafprøvet konstruktion fra det amerikanske firma, som MY-lokomotiverne er baseret på.

Konstruktion og Produktion af MY Lokomotiverne

MY-lokomotivet blev bygget af NOHAB (Nydquist & Holm AB) i Sverige på licens fra General Motors, med danske underleverandører involveret. Frichs byggede den midterste del af vognkassen samt ramme og bogier, mens fronterne blev monteret hos Scandia. Fra og med MY 1102 var det Thrige, der leverede banemotorer og Titan, der stod for hjælpegeneratorer m.v.

Teknisk Udvikling og Levering

De svenske NOHAB-lokomotiver blev bygget i 1950'erne og 1960'erne til både DSB som litra MY og til norske NSB som litra Di. 3. Teknisk set er litra MY næsten identisk med NSB's Di 3b. MY-lokomotiverne var udstyret med en 16-cylindret motor fra General Motors samt treakslede bogier med to drivende aksler og en løbeaksel. I modsætning til de amerikanske lokomotiver, som kun havde førerrum i den ene ende, fik de europæiske MY-lokomotiver førerrum i begge ender.

MY Lokomotivernes Ydelse og Bestillinger

Den første bestilling omfattede fire MY-lokomotiver til afprøvning samt en ekstra motor, og disse blev leveret i 1954. Afprøvningen forløb godt, og der fulgte bestillinger på yderligere 40 MY-lokomotiver, som blev leveret frem til 1958. Frem til 1965 blev der leveret yderligere 15 lokomotiver, så det samlede antal MY-lokomotiver kom op på 59 enheder. Derudover blev der i perioden 1960-1962 leveret 45 MX-lokomotiver, som var en lettere udgave af MY-lokomotivet og kunne køre på steder, hvor MY var for tung.

Driftsøkonomi og Brug af MY Lokomotiverne

DSB anså litra MY for at være økonomisk i drift, samtidig med at de var alsidige og reducerede rejsetiderne. MY-lokomotiverne blev anvendt til både tunge godstog og hurtige eksprestog samt senere til regionaltog og InterCity-tog. Lokomotivførere og beboere langs jernbanerne klagede dog over larmen fra motorerne, især ved stigninger, accelerationer og under træk af tunge godstog. Støjproblemet blev senere løst tilfredsstillende, da LYDEX i Middelfart byggede en ny lyddæmper til udstødningen.

Teknisk Udvikling og Serieproduktion

MY-lokomotiverne blev produceret i flere serier med forskellige motorer:

DSB MY serie (I) - Lokomotiverne blev bygget af A/S Frichs med dieselmotor fra Burmeister & Wain, mens Thrige-Titan leverede den elektriske udrustning:
  • MY 1201-1202

DSB MY serie (II) - Lokomotivet er af typen AA16 fra svenske NOHAB, der blev produceret i 59 eksemplarer for DSB af fra 1954 til 1965:
  • 1101-1104 blev leveret med GM 16-cylinder dieselmotor type 567B på 1.500 HK.
  • 1105 leveredes med DSB's reservemotor som GM 16-cylinder dieselmotor type 567B på 1.500 HK. – ellers identisk med 1106-1144 serien.
  • 1106-1144 leveredes med GM 16-cylinder dieselmotor type 567C på 1.700 HK.
  • 1145-1159 blev leveret med GM 16-cylinder dieselmotor type 567D på 1.950 HK. og maskinerne fik rilleudstødning.

I 1957 og fra og med MY 1125 blev nummeret påsat fronterne af lokomotivet.

Teknisk Opgradering og Rangerplatforme

I 1994-1995 blev der monteret rangerplatforme på begge fronter for at lette rangerarbejdet. MY-lokomotiverne kunne fjernstyre DSB's øvrige diesellokomotiver via multipelkabel, og 37 lokomotiver blev udstyret med ITC-fjernstyringssystem, som blev benyttet i styrevogne.

MY Lokomotivernes Afslutning og Eftermæle

Litra MY var i aktiv tjeneste hos DSB fra 1954 og frem til den 15. juni 2001, hvor MY 1159 kørte sin sidste officielle tur. Det første lokomotiv, MY 1101, blev overdraget til Danmarks Jernbanemuseum i 1986. De øvrige MY-lokomotiver blev gradvist taget ud af drift i løbet af 1990'erne. Nogle MY-lokomotiver blev hugget op, mens andre blev solgt til forskellige danske privatbaner, operatører samt svenske og tyske selskaber, hvor mange stadig er i drift, bl.a. i Sverige, hvor de betegnes som TMY og bruges til godstransport.


Links til supplerende læsning:

kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.700 HK)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.700 HK)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.700 HK)


Stamdata for DSB MY 1125

Byggeår1957
Byggenummer2.366
FabrikantNohab
ModelDSB Litra MY serie (II) - Nohab 1.700 HK
Antal indkøbt39
KarrosseriStål
Tjenestevægt101.600 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Mængde af brændolie i liter3.400 liter
Effekt i KW eller HK1.700 HK ved 835 o/min.
Forbrug tomgang i liter/time15 liter/timen
Forbrug ved Fuld belastning i liter/time420 liter/timen
MotorGeneral Motors dieselmotor 45° V 16-Cylindre EMD/GM type 16-567C
TransmissionDieselelektrisk - D25 hoveddynamo, der leverede strøm til 4 banemotorer af type EMD D37 med udveksling 59:18.
Start trækkraft235 KN
BremsetypeTrykluftsbremse & skruebremse
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
AkselrækkefølgeA1A'A1A'
Antal trækkende aksler4
Hastighed MAX133 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere18.900 mm
Bredde2.920 mm
Højde over skinner4.270 mm
AkselafstandBogietapafstand 10.300 mm og bogieakselafstand 2.000 mm+ 2.000 mm
Hjuldiameter1.016 mm
StrækningsradioStrækningsradio
SikkerhedssystemDansk ATC
FjernstyringEMD og ITC
Monteret komfortudstyrDampvarmekedel


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DSB MY 11251957.08.161999Danske Statsbaner (DSB)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
NEG V170 11251999DSB MY 1125 blev af DSB solgt til NEG som NEG V170 1125.
DSB MY 11251998.08.24DSB MY 1125 blev udrangeret og placeret i Vejle.
DSB MY 11251997DSB MY 1125 blev hensat i Horsens.
DSB MY 112519841999DSB MY 1125 var bemalet i DSB: Rød/Sort.
DSB MY 11251957.08.161984DSB MY 1125 var bemalet i DSB: Rød (vinrød/maroon) med stafferinger i beige/sandfarve.
DSB MY 11251957.08.16DSB MY 1125 blev leveret til DSB fra NOHAB, Trollhättan i Sverige.


DSB MY 1125 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB MY 110619552.320Ophugget
DSB MY 110719552.321Ophugget
DSB MY 110819562.322Solgt til udlandet
DSB MY 110919562.323Ophugget
DSB MY 111019562.324Solgt til udlandet
DSB MY 111119562.325Solgt til udlandet
DSB MY 111219562.326Veteran
DSB MY 111319562.327Solgt til udlandet
DSB MY 111419562.328Ophugget
DSB MY 111519562.329Ophugget
DSB MY 111619562.330Ophugget
DSB MY 111719562.331Ophugget
DSB MY 111819562.332Ophugget
DSB MY 111919562.333Ophugget
DSB MY 112019562.334Ophugget
DSB MY 112119562.335Solgt til udlandet
DSB MY 112219562.336Solgt til udlandet
DSB MY 112319562.337Solgt til udlandet
DSB MY 112419562.338Ophugget
DSB MY 112519572.366Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB MY 112619572.367Veteran
DSB MY 112719572.368Solgt til udlandet
DSB MY 112819572.369Solgt til udlandet
DSB MY 112919572.370Ophugget
DSB MY 113019572.371Ophugget
DSB MY 113119572.372Solgt til udlandet
DSB MY 113219572.373Solgt til udlandet
DSB MY 113319572.374Ophugget
Stedet er fotograferetDSB MY 113419572.375I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB MY 113519572.376Veteran
DSB MY 113619572.377Ophugget
DSB MY 113719572.378Ophugget
DSB MY 113819582.379Solgt til udlandet
DSB MY 113919582.380Ophugget
DSB MY 114019582.381Ophugget
DSB MY 114119582.382Ophugget
DSB MY 114219582.383Solgt til udlandet
DSB MY 114319582.384Solgt til udlandet
DSB MY 114419582.385Ophugget


Litteratur for: DSB MY 1125

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Motor Materiel 5: Med motor fra GM.
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Motor Materiel 5: Med motor fra GM.
Peter Christensen og John Poulsen
1999
128

Bane Bøger ApS
9788788632798