VLTJ YBM 17, en artikel om VLTJ YBM 17




ASJ Skinnebusser: En Milepæl i Skandinavisk Jernbanetransport

ASJ-skinnebusserne blev bygget af AB Svenska Järnvägsverkstäderna i Linköping, Sverige, i perioden 1953-1957. Disse skinnebusser markerer en vigtig æra i udviklingen af jernbanetransport i Skandinavien og var en del af en bølge af innovationer, der sigtede mod at tilbyde mere økonomisk og fleksibel passagertransport på mindre trafikerede strækninger.

Design og Funktionalitet

ASJ-skinnebusserne blev designet med fokus på enkelhed, økonomisk drift og komfort for passagererne. De var kendt for deres lette konstruktion, som gjorde dem mere brændstofeffektive end traditionelle tog. Mange af disse skinnebusser havde en karakteristisk rød eller orange farve, der gjorde dem letgenkendelige på de skandinaviske jernbaneskinner.

Skinnebusserne var udstyret med en kraftfuld 8-cylindret Scania-Vabis D815 dieselmotor, der trak via en 5-trins Wilson gearkasse. Dette gjorde det muligt for dem at opnå højere hastigheder end ældre damplokomotiver.

Fleksibilitet og Brugervenlighed

ASJ-skinnebusserne blev designet til at rumme et moderat antal passagerer, hvilket gjorde dem ideelle til ruter med lavere passagerantal. Interiøret var funktionelt, med komfortable sæder, der skabte en hyggelig atmosfære for passagererne. En af de store fordele ved ASJ-skinnebusserne var deres fleksibilitet. De kunne nemt tilpasse sig varierende passagertal og var i stand til at køre på strækninger med mindre infrastruktur uden at gå på kompromis med komforten.

Anvendelse og Betydning

ASJ-skinnebusserne blev primært anvendt på sekundære og tertiære linjer, hvor deres effektivitet og økonomiske drift kunne udnyttes bedst. De spillede en afgørende rolle i at opretholde jernbaneforbindelser i landlige områder af Sverige og andre nordiske lande, hvor oplandet ikke kunne retfærdiggøre store investeringer i tungere togmaterialer.

Historisk Betydning

ASJ-skinnebusserne repræsenterer en vigtig periode i skandinavisk jernbanehistorie, hvor der blev lagt vægt på at udvikle mere bæredygtige og omkostningseffektive løsninger for jernbanetransport. De er et eksempel på den ingeniørkunst og innovation, der karakteriserede midten af det 20. århundrede i jernbaneindustrien.

I dag er ASJ-skinnebusserne værdsat af jernbaneentusiaster og historikere som vigtige artefakter, der vidner om overgangsperioden fra damp til diesel i jernbanetransporten. Nogle enheder er bevaret og restaureret af jernbanemuseer og veteranbaneklubber, hvor de fortsat fascinerer med deres unikke design og historie.


Stamdata for VLTJ YBM 17

Byggeår1956
FabrikantASJ
ModelASJ skinnebus - Scania-Vabis D815 dieselmotor - årgang 1953-1957
Antal indkøbt12
KarrosseriStål
Tjenestevægt19.000 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Effekt i KW eller HK200 HK ved 1.800 o/min.
MotorScania-Vabis D815 dieselmotor.
Transmission5-trins Wilson gearkasse.
BremsetypeTrykluftbremse og håndbremse
SammenkoblingstypeScharfenberg automatkobling
Akselrækkefølge0B2
Antal trækkende aksler2
Hastighed MAX115 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere17.600 mm
AkselafstandBogietapafstand 10.700 mmog bogieakselafstand 2.000 mm.
Antal pladser53 pladser og toilet.
Døre pr. side2 stk. døre pr. side.
Antal toiletter1


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
VLTJ YBM 1719771994Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane (VLTJ)


VLTJ YBM 17 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
HHJ YBM 281954
HHJ YBM 291957
HTJ S 471955
OHJ S 481954
OHJ S 491954
VLTJ YBM 141953
VLTJ YBM 161953
VLTJ YBM 171956
ØSJS MB 231953
ØSJS MB 241954
ØSJS MB 251956
ØSJS MB 261954