JFJ G 173, en artikel om JFJ G 173
Otto Busse og Standardiseringen af DSB's Godstogsmaskiner: Litra G
Otto Busse blev ansat som maskiningeniør ved Statsbanerne i Aarhus i 1876 og blev i 1882 forfremmet til overmaskiningeniør i Jylland. Han var ansvarlig for Statsbanernes omfattende standardiseringsprogram af maskinparken, hvor den nye Litra G godstogsmaskine spillede en central rolle.Udviklingen af Litra G Godstogsmaskiner
I 1884 færdiggjorde Otto Busse designet af Litra G godstogsmaskinen, og der blev produceret en prototype-serie på ni maskiner, som blev leveret til Jysk-Fynske Statsbaner i årene 1875-1878.Litra G (I) blev bygget efter udbud i årene 1875-1878. To firmaer stod for produktionen af de ni Litra G (I)-maskiner:
- 5 stk. fra Esslingen.
- 4 stk. fra Hanomag.
Litra G (II): Forbedret Version
Litra G (II) var en forbedret version af Litra G (I), hvor driftserfaringer blev anvendt til at optimere maskinerne uden at ændre for meget på den oprindelige konstruktion. Maskinen lignede de tidligere G-maskiner af "Long-Boiler" typen, men blev opdateret med Otto Busses nyheder, såsom udvendige gliderkasser, Allan-styringer, næsten flade trætage på førerhuset, vakuumbremser på både maskine og tender, to sikkerhedsventiler på fyrkassen og tendere af samme type som dem på A-maskinerne.De 14 nye Litra G (II)-maskiner blev leveret til Jysk-Fynske Statsbaner i årene 1884-1888.
Litra G (II) blev bygget efter udbud i årene 1884-1888. To firmaer stod for produktionen af de 14 Litra G (II)-maskiner:
- 8 stk. fra Hartmann.
- 6 stk. fra Maffei.
Litra G (III): Den Største Serie
Litra G (III) var stort set identisk med Litra G (II). Serie III af G-maskinerne blev leveret i perioden 1896-1901 med i alt 51 stk. af de nye Litra G (III)-maskiner.Litra G (III) blev bygget efter udbud i årene 1896-1901. Tre firmaer stod for produktionen af de 51 Litra G (III)-maskiner:
- 9 stk. fra Saronno, som var Esslingens italienske fabrik.
- 32 stk. fra Breda.
- 10 stk. fra Borsig.