MaK, en artikel om MaK




MaK eller Maschinenbau Kiel AG, Tyskland

Maschinenbau Kiel GmbH producerede diesellokomotiver, marinedieselmotorer og bæltekøretøjer under mærket MaK. De tre primære driftsafdelinger af Maschinenbau Kiel GmbH blev frasolgt til forskellige virksomheder i 1990'erne.

Opkøb og Frasalg i 1990'erne

Rheinmetall købte militærkøretøjsdivisionen i 1990, mens Caterpillar Inc. købte marinedieselmotordivisionen i 1997. Siemens købte lokomotivdivisionen i 1992, men solgte den til den nuværende ejer, Vossloh, igen i 1998. Både Vossloh og Caterpillars marinedieselmotordivision er stadig baseret i Kiel, hvor Caterpillar fortsat bruger MaK-varemærket på deres produkter.

MaK's Oprindelse og Historiske Udvikling

MaKs oprindelse kan spores tilbage til 1918 ifølge Versailles-traktaten, der begrænsede våbenproduktionen i Tyskland. Her søgte den forsvarsbaserede industri i Kiel andre markeder, og Kiel Deutsche Werke AG (DWK) blev grundlagt med produktion af diesellokomotiver samt skibsbygning og skydevåbenfremstilling. Under Anden Verdenskrig producerede Deutsche Werke AG U-både og lokomotiver til Wehrmacht.

Efterkrigstiden og Omstrukturering

Med afslutningen af Anden Verdenskrig var mange faciliteter i Kiel ødelagt, hvilket også førte til afslutningen på Kiel Deutsche Werke AG. Efter krigen blev firmaet MAK (Maschinenbau Kiel) grundlagt den 25. maj 1948 som et aktieselskab. Det omfattede flere fabrikker fra det tidligere Deutsche Werke AG. I 1954 blev navnet ændret fra MAK til MaK efter en længere juridisk strid med MAN. I 1959 førte en krise til MaKs køb af Bremer Atlas GmbH.

Udvidelse og Teknologisk Udvikling

I datidens barske økonomiske klima forsøgte MaK at udvide sortimentet og kundebasen ved at bruge elektriske komponenter fra det schweizisk-tyske firma BBC til produktionen af dieselelektriske lokomotiver, men få projekter var succesrige. Et tredje program for lokomotivbygning begyndte i 1979 baseret på standarder (Arbeitskreis Standard-Diesellok), som krævede brug af standard udskiftelige komponenter. Dette resulterede i den succesfulde produktion af lokomotiver som MTU's G 1206 BB var en udvikling af G 1201 BB, med adskillige mellemmodeller, viste sig at være særdeles vellykket i produktion i årtier, med en ny rangerversion introduceret i 2007.

MaK's Integration og Transformation

I 1964 blev MaK en del af Krupp-koncernen efter overtagelsen af moderselskabet. I 1992 blev virksomhedens navn ændret til Krupp Verkehrstechnik GmbH. I 1994 blev virksomheden solgt til Siemens og blev en del af Siemens jernbaneteknologi (Siemens Schienenfahrzeugtechnik SFT). Den 1. oktober 1998 blev fabrikken i Kiel, sammen med en filial i Moers, solgt til Vossloh AG. Under Vossloh blev virksomheden omdøbt til Vossloh Locomotives GmbH i 2004, og lokomotiverne blev fortsat produceret under det traditionelle MaK-logo.

De mangfoldige navne for lokomotivfabrikken:

1918 - Deutsche Werke.
1948 - Maschinenbau Kiel AG (MAK).
1959 - Maschinenbau Kiel GmbH (MaK).
1992 - Krupp Verkehrstechnik GmbH.
1994 - Siemens Schienenverkehrstechnik.
1998 - Vossloh Schienenfahrzeugtechnik GmbH.
2004 - Vossloh Locomotives GmbH.


Links til supplerende læsning:

de.wikipedia.org (Beskrivelse af MaK)
en.wikipedia.org (Beskrivelse af MaK)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af MaK)
www.lokhersteller.de (Beskrivelse af MaK)


MaK har leveret følgende materiel typer



MaK har leveret følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
OHJ 641953220.013
OHJ 651953220.016
OHJ MO 251961516
OHJ MO 261961517
OHJ 4619651.000.244
OHJ 4519661.000.248


Litteratur for: MaK

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Motor Materiel 8: Motormateriellet fra tyske fabrikker 1945-1980.
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Motor Materiel 8: Motormateriellet fra tyske fabrikker 1945-1980.
John Poulsen, Peter Christensen, Ole-Jørn Koch og Lars Græsted Jensen
2013
128

Bane Bøger ApS
9788791434372