DSB s-tog Litra SA - ALSTOM årgang 1995-2005, en artikel om DSB s-tog Litra SA - ALSTOM årgang 1995-2005
DSB's Litra SA: Den 4. Generations S-Tog
Litra SA er et fast sammenkoblet 8-vogns S-tog: SA-SB-SC-SD-SD-SC-SB-SA. DSB modtog i perioden 1995-2005 i alt 105 S-togsæt af denne type. SA-togsættet er kendt for sin hurtige og støjsvage acceleration samt generelt høje komfort. Et samlet togsæt med otte vogne er 83,78 meter langt og er konstrueret således, at de kun kan adskilles på et værksted. Hvert togsæt er symmetrisk oprangeret og individuelt nummereret.Vogntyper og Konstruktion
Litra SA består af fire forskellige vogntyper:- SA 8101-8205 / 9101-9205: Motorvogn med førerrum og flexrum til cykler m.m.
- SB 8301-8405 / 9301-9405: Motorvogn med strømaftager.
- SC 8601-8705 / 9601-9705: Mellemvogn.
- SD 8801-8905 / 9801-9905: Motorvogn med traktionscontainer (vekselrettere).
Teknologiske Forbedringer
Litra SA er konstrueret med enkeltakslede bogier i stedet for traditionelle to-akslede bogier. De enkeltakslede, hydraulisk kurvestyrede bogier sørger for, at hjulene altid står vinkelret på sporet, hvilket reducerer både støj og slitage på hjul og spor. Denne konstruktion reducerer også vægten væsentligt, hvilket resulterer i lavere energiforbrug og bedre acceleration.Bygget af Alstom og Siemens
Litra SA-togsættene er bygget af Alstom LHB og Siemens i Salzgitter, Tyskland. DSB bestilte i 1992 en forserie på 8 stk. litra SA, men efter vellykket drift blev der i 1997 bestilt yderligere 112 nye litra SA-togsæt. På grund af den forlængede Ringbane blev de sidste 15 stk. 8-vognstogsæt vekslet til 30 stk. 4-vognstogsæt, litra SE.Drift og Ulykker
Litra SA-togsættene kører på 1.650 V jævnstrøm og har en maksimal hastighed på 120 km/t, dog kan denne hastighed kun udnyttes på specifikke strækninger som Køge Bugt, Høje Taastrup, Frederikssund og Nordbanen mellem Hellerup og Hillerød. På Ringbanen er tophastigheden 80 km/t.I en ulykke i Holte den 7. november 2002 kørte SA 8122 gennem en sporstopper og blev påkørt af SA 8136. Ved ulykken blev én passager desværre dræbt. Efter ulykken blev de mindst beskadiget vogne samlet til et nyt SA 8122 togsæt, hvor følgende vogne indgik: 8136-8336-8636-8822-9822-9622-9322-9122. Det "nye" SA 8122 togsæt kom i drift i 2004 ca. 1½ år efter ulykken. De resterende 8 beskadiget vogne blev udrangeret og blev opklodset i Århus. Vognsæt SA 8136 udgik helt af listen over togsæt i drift. Som erstatning for de udrangerede 8 vogne anskaffedes DSB et ekstra 4-vognstogsæt, så DSB i alt har fået leveret 136 togsæt i alt, hvor de 105 er 8-vognstogsæt og de 31 er 4-vognstogsæt.
Energieffektivitet og Sikkerhed
Litra SA-togsæt er mere energiøkonomiske end deres forgængere, da de er udstyret med regenerativ bremsning. Denne funktion gør det muligt for togene at bremse elektrisk og genvinde energi, som enten kan bruges af toget selv eller sendes ud i køreledningen til brug for andre tog. Togsættene har også mekaniske bremser som supplement.Litra SA er udstyret med to identiske, uafhængige traktionsanlæg – ét i hver halvdel af toget. Dette design gør, at toget altid kan køre til perron, selvom der skulle opstå fejl i et af traktionsanlæggene.
Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB s-tog Litra SA - ALSTOM årgang 1995-2005)lokalbanen.com (Siemens bruchurer 120 Eight-Car Units)
lokalbanen.com (S-TOG LITRA SA)
lokalbanen.com (Siemens bruchurer 8-vogns S-tog litra SA)
lokalbanen.com (Tegninger S-TOG LITRA SA)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB 4. generation S-tog)
Stamdata for DSB s-tog Litra SA - ALSTOM årgang 1995-2005
Fabrikant | Alstom |
Model | DSB s-tog Litra SA - ALSTOM årgang 1995-2005 |
Antal indkøbt | 105 |
Karrosseri | Aluminium |
Tjenestevægt | 123.800 kg |
Fremdriftsmiddel | 1.650 V DC |
Effekt i KW eller HK | 1.720 kW / 2.300 HK |
Motor | 8 asynkrone AC banemotorer |
Transmission | Elektrisk |
Bremsetype | Hydrauliske og Elektriske bremser med en maksimal bremse effekt på 2.950 kW / Maksimal retardation 1,2 m/s2. |
Sammenkoblingstype | Scharfenberg automatkobling |
Akselrækkefølge | A'A'A'1A'+A'1A'A'A' |
Antal trækkende aksler | 8 |
Hastighed MAX | 120 km/t |
Acceleration | 1,3 m/s2 |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 83.780 mm |
Bredde | 3.520 mm |
Højde over skinner | 4.300 mm |
Akselafstand | 7.500 mm + 9.850 mm + 9.850 mm + 9.850 mm <=> 9.850 mm + 9.850 mm + 9.850 mm + 7.500 mm |
Hjuldiameter | 840 mm |
Strækningsradio | GSM-R |
Sikkerhedssystem | HKT og CBTC |
Antal pladser | 312 sæder, 28 klapsæder og ca. 360 ståpladser. |
Døre pr. side | 8 stk. dobbeltdøre pr. side. |
Vogne pr. togsæt | 8-vogns S-tog i formation: SA-SB-SC-SD-SD-SC-SB-SA |
Dørbredde | 1.600 mm |
Indstigningshøjde | 1.100 mm - i niveau |
Antal toiletter | 0 |
Kørestolspladser | 4 dedikerede kørestolspladser. |
Antal cykelpladser | 4 stk. af 7 pladser - 28 pladser i alt. |
Antal flexområder | 4 stk. flexrum til cykler, barnevogne, rullestole m.m. |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: S-Tog
Video fra DSB s-tog Litra SA - ALSTOM årgang 1995-2005
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2023
Billeder af DSB s-tog Litra SA - ALSTOM årgang 1995-2005
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. april 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. april 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. marts 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. marts 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. marts 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. marts 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. marts 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. februar 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. februar 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. februar 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. februar 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. januar 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. januar 2024 Download billede
DSB s-tog Litra SA - ALSTOM årgang 1995-2005 består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB SA 8101 | 1995 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8102 | 1995 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8103 | 1996 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8104 | 1996 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8105 | 1996 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8106 | 1996 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8107 | 1997 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8108 | 1997 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8109 | 1998 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8110 | 1999 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8111 | 1999 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8112 | 1999 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8113 | 1999 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8114 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8115 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8116 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8117 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8118 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8119 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8120 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8121 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8122 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8123 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8124 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8125 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8126 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8127 | 2000 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8128 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8129 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8130 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8131 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8132 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8133 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8134 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8135 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8136 | 2001 | Ophugget | ||
DSB SA 8137 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8138 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8139 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8140 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8141 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8142 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8143 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8144 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8145 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8146 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8147 | 2001 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8148 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8149 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8150 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8151 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8152 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8153 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8154 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8155 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8156 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8157 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8158 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8159 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8160 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8161 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8162 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8163 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8164 | 2002 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8165 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8166 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8167 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8168 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8169 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8170 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8171 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8172 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8173 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8174 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8175 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8176 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8177 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8178 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8179 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8180 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8181 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8182 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8183 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8184 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8185 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8186 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8187 | 2004 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8188 | 2004 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8189 | 2004 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8190 | 2004 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8191 | 2004 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8192 | 2004 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8193 | 2004 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8194 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8195 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8196 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8197 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8198 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8199 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8200 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8201 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8202 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8203 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8204 | 2005 | I drift i Danmark | ||
DSB SA 8205 | 2005 | I drift i Danmark |