DSB Litra ER - IR4 togsæt - Scandia årgang 1993-1997, en artikel om DSB Litra ER - IR4 togsæt - Scandia årgang 1993-1997
DSB IR4: En Milepæl i Elektrificeringen af Dansk Togtransport
DSB IR4 repræsenterer et markant skridt i retning af elektrificeringen af dansk togtransport. Som den elektriske pendant til det velkendte IC3-tog, har IR4 været med til at transformere jernbanetransporten i Danmark. Siden sin første idriftsættelse i 1993 har IR4 stået som en pålidelig og alsidig del af den danske togflåde.Teknisk Design og Ydeevne
IR4, også betegnet som ER-FR-FR-ER, er produceret af ABB Scandia og blev leveret til DSB i perioden 1993-1997 i 44 eksemplarer. IR4 er en videreudvikling af IC3 og deler mange designelementer med sin dieseldrevne forgænger. Med en maksimal hastighed på 180 km/t og en samlet toglængde på 76,53 meter, tilbyder IR4 en effektiv løsning til både regional- og fjerntrafik.Fleksibilitet og Kapacitet
En af de mest imponerende funktioner ved IR4 er dens evne til at kobles sammen med op til fem togsæt, hvilket giver en samlet toglængde på 382 meter. Denne fleksibilitet gør IR4 til et ideelt valg for både pendler- og langdistancepassagerer. Desuden kan IR4-togsættene nemt sammenkobles med IC3-vogne, hvilket øger deres anvendelsesområde og effektivitet.Komfort og Teknologi
IR4 er udstyret med kraftfulde banemotorer og et avanceret styresystem, der sikrer en jævn og behagelig køreoplevelse for passagererne. Togene tilbyder moderne faciliteter som klimaanlæg, internetadgang og pladsreservationssystemer, hvilket øger komforten for rejsende.Historisk Betydning
Siden sin indsættelse på Kystbanen i midten af 1990'erne har IR4 haft en betydelig indflydelse på dansk togtransport. Fra regionaltrafik til fjerntrafik har IR4 været et pålideligt medlem af DSB's togflåde. Selvom togene har stået over for udfordringer som støjstrømsproblemer og slid på hjulene, har deres betydning for den danske transportsektor været uomtvistelig.Design og Indretning
Designmæssigt adskiller IR4 sig fra IC3 med sine fire vogne og strømaftagere på taget. Indvendigt tilbyder IR4 en komfortabel rejseoplevelse med brede ind- og udstigningsdøre, rummelige vestibuler og komfortable siddepladser. Togene er designet med fokus på passagerernes behov og tilbyder et behageligt miljø til både korte og lange rejser.Serier og Indretning
IR4-togsættene blev leveret i tre serier fra 1993-1997, hvor der var enkelte forskelle i indretningen:- IR4 Serie I (DSB ER 2001 – DSB ER 2017): Tiltænkt sjællandsk regionaltrafik, uden pantry og med lyseblå sæder og nakkepuder i pastelfarver.
- IR4 Serie II (DSB ER 2018 – DSB ER 2040): Designet til fjerntrafik med pantry, røde gelændere i vestibulerne og grå og røde stribede sæder.
- IR4 Serie III (DSB ER 2041 – DSB ER 2044): De sidste togsæt bestilt til Kastrupbanen, leveret i 1997 og indrettet som Serie II.
Nutidig Betydning
I dag fortsætter IR4 med at spille en afgørende rolle i dansk jernbanetransport. Med deres pålidelighed, effektivitet og komfort har IR4-togsættene etableret sig som en uundværlig del af den danske transportinfrastruktur.Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra ER (IR4) - Scandia årgang 1993-1997)da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra ER (IR4) - Scandia årgang 1993-1997)
Stamdata for DSB Litra ER - IR4 togsæt - Scandia årgang 1993-1997
Fabrikant | Scandia |
Model | DSB Litra ER - IR4 togsæt - Scandia årgang 1993-1997 |
Antal indkøbt | 44 |
Karrosseri | Aluminium |
Tjenestevægt | 133.000 kg |
Fremdriftsmiddel | EL 25 kV/50 Hz |
Effekt i KW eller HK | 4 stk. 420 kW |
Motor | 4 stk. asynkrone AC banemotorer |
Transmission | Elektrisk |
Bremsetype | Knorr-Bremse AG med Trykluftbremse, elektro-pneumatisk KBGM-P bremse og magnetskinnebremse. |
Sammenkoblingstype | Scharfenberg og Flexliner automatkobling |
Hastighed MAX | 180 km/t |
Acceleration | 0,78 m/s2 |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 76.530 mm |
Bredde | 3.100 mm |
Højde over skinner | 3.850 mm |
Strækningsradio | GSM-R |
Sikkerhedssystem | Dansk ATC og ETCS |
Antal pladser | 233 |
Døre pr. side | 4 stk. dobbeltdøre. |
Vogne pr. togsæt | 4-vogns togsæt i formation: ER-FR-FR-ER |
Indstigningshøjde | 1,3 Meter og trin op fra perron |
Antal toiletter | 2 |
Monteret komfortudstyr | Klimaanlæg, WiFi og GSM repeater |
Video fra DSB Litra ER - IR4 togsæt - Scandia årgang 1993-1997
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 16. maj 2024
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 11. februar 2024
Billeder af DSB Litra ER - IR4 togsæt - Scandia årgang 1993-1997
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. februar 2024 Download billede
DSB Litra ER - IR4 togsæt - Scandia årgang 1993-1997 består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB ER 2001 | 1993 | ER 2001: 31.060, FR 2201: 31.062, FR 2301: 31.064 og ER 2101: 31.057 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2002 | 1993 | ER 2002: 31.061, FR 2202: 31.063, FR 2302: 31.065 og ER 2102: 31.058 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2003 | 1993 | ER 2003: 31.383, FR 2203: 31.413, FR 2303: 31.428 og ER 2103: 31.398 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2004 | 1993 | ER 2004: 31.384, FR 2204: 31.414, FR 2304: 31.429 og ER 2104: 31.399 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2005 | 1993 | ER 2005: 31.385, FR 2205: 31.415, FR 2305: 31.430 og ER 2105: 31.400 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2006 | 1994 | ER 2006: 31.386, FR 2206: 31.416, FR 2306: 31.431 og ER 2106: 31.401 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2007 | 1994 | ER 2007: 31.387, FR 2207: 31.417, FR 2307: 31.432 og ER 2107: 31.402 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2008 | 1994 | ER 2008: 31.388, FR 2208: 31.418, FR 2308: 31.433 og ER 2108: 31.403 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2009 | 1994 | ER 2009: 31.389, FR 2209: 31.419, FR 2309: 31.434 og ER 2109: 31.404 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2010 | 1994 | ER 2010: 31.390, FR 2210: 31.420, FR 2310: 31.435 og ER 2110: 31.405 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2011 | 1995 | ER 2011: 31.391, FR 2211: 31.421, FR 2311: 31.436 og ER 2111: 31.406 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2012 | 1995 | ER 2012: 31.392, FR 2212: 31.422, FR 2312: 31.437 og ER 2112: 31.407 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2013 | 1995 | ER 2013: 31.393, FR 2213: 31.423, FR 2313: 31.438 og ER 2113: 31.408 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2014 | 1995 | ER 2014: 31.394, FR 2214: 31.424, FR 2314: 31.439 og ER 2114: 31.409 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2015 | 1995 | ER 2015: 31.395, FR 2215: 31.425, FR 2315: 31.440 og ER 2115: 31.410 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2016 | 1995 | ER 2016: 31.396, FR 2216: 31.426, FR 2316: 31.441 og ER 2116: 31.411 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2017 | 1995 | ER 2017: 31.397, FR 2217: 31.427, FR 2317: 31.442 og ER 2117: 31.412 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2018 | 1995 | ER 2018: 31.481, FR 2218: 31.527, FR 2318: 31.550 og ER 2118: 31.504 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2019 | 1995 | ER 2019: 31.482, FR 2219: 31.528, FR 2319: 31.551 og ER 2119: 31.505 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2020 | 1995 | ER 2020: 31.483, FR 2220: 31.529, FR 2320: 31.552 og ER 2120: 31.506 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2021 | 1995 | ER 2021: 31.484, FR 2221: 31.530, FR 2321: 31.553 og ER 2121: 31.507 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2022 | 1995 | ER 2022: 31.485, FR 2222: 31.531, FR 2322: 31.554 og ER 2122: 31.508 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2023 | 1995 | ER 2023: 31.486, FR 2223: 31.532, FR 2323: 31.555 og ER 2123: 31.509 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2024 | 1995 | ER 2024: 31.487, FR 2224: 31.533, FR 2324: 31.556 og ER 2124: 31.510 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2025 | 1995 | ER 2025: 31.488, FR 2225: 31.534, FR 2325: 31.557 og ER 2125: 31.511 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2026 | 1995 | ER 2026: 31.489, FR 2226: 31.535, FR 2326: 31.558 og ER 2126: 31.512 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2027 | 1995 | ER 2027: 31.490, FR 2227: 31.536, FR 2327: 31.559 og ER 2127: 31.513 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2028 | 1995 | ER 2028: 31.491, FR 2228: 31.537, FR 2328: 31.560 og ER 2128: 31.514 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2029 | 1995 | ER 2029: 31.492, FR 2229: 31.538, FR 2329: 31.561 og ER 2129: 31.515 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2030 | 1995 | ER 2030: 31.493, FR 2230: 31.539, FR 2330: 31.562 og ER 2130: 31.516 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2031 | 1995 | ER 2031: 31.494, FR 2231: 31.540, FR 2331: 31.563 og ER 2131: 31.517 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2032 | 1995 | ER 2032: 31.495, FR 2232: 31.541, FR 2332: 31.564 og ER 2132: 31.518 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2033 | 1995 | ER 2033: 31.496, FR 2233: 31.542, FR 2333: 31.565 og ER 2133: 31.519 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2034 | 1995 | ER 2034: 31.497, FR 2234: 31.543, FR 2334: 31.566 og ER 2134: 31.520 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2035 | 1995 | ER 2035: 31.498, FR 2235: 31.544, FR 2335: 31.567 og ER 2135: 31.521 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2036 | 1995 | ER 2036: 31.499, FR 2236: 31.545, FR 2336: 31.568 og ER 2136: 31.522 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2037 | 1995 | ER 2037: 31.500, FR 2237: 31.546, FR 2337: 31.569 og ER 2137: 31.523 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2038 | 1995 | ER 2038: 31.501, FR 2238: 31.547, FR 2338: 31.570 og ER 2138: 31.524 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2039 | 1995 | ER 2039: 31.502, FR 2239: 31.548, FR 2339: 31.571 og ER 2139: 31.525 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2040 | 1995 | ER 2040: 31.503, FR 2240: 31.549, FR 2340: 31.572 og ER 2140: 31.526 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2041 | 1997 | ER 2041: 32.076, FR 2241: 32.080, FR 2341: 32.084 og ER 2141: 32.088 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2042 | 1997 | ER 2042: 32.077, FR 2242: 32.081, FR 2342: 32.085 og ER 2142: 32.089 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2043 | 1997 | ER 2043: 32.078, FR 2243: 32.082, FR 2343: 32.086 og ER 2143: 32.090 | I drift i Danmark | |
DSB ER 2044 | 1997 | ER 2044: 32.079, FR 2244: 32.083, FR 2344: 32.087 og ER 2144: 32.091 | I drift i Danmark |