DSB Litra MG - IC4 togsæt - AnsaldoBreda årgang 2003-2013
DSB's IC4-togsæt: En Historie om Ambition og Udfordringer
DSB's IC4-togsæt, produceret af det italienske firma AnsaldoBreda, har været genstand for både beundring og kritik siden de første skitser blev præsenteret i 2000. Med løfter om at forbedre fjerntrafikken i Danmark og erstatte ældre togmodeller som IC3 og IR4, var IC4 en del af DSB's ambitiøse plan "Gode Tog til Alle".IC4's Ambitiøse Start og Innovativt Design
DSB's strategi om at forbedre jernbanetransporten i Danmark førte til indgåelsen af en kontrakt med AnsaldoBreda i december 2000. IC4-togsættene skulle udgøre rygraden i dansk fjerntrafik og tilbyde forbedret komfort, højere hastighed og øget pålidelighed sammenlignet med tidligere togmodeller. Med et innovativt design og moderne teknologi skulle IC4 markere en ny æra i dansk jernbanetransport.IC4's design blev skabt i samarbejde mellem DSB's designteam og det anerkendte italienske firma Pininfarina, kendt for deres luksusbil-designs som Ferrari. Det ydre design, med sin aerodynamiske front og lyse, rummelige interiør, adskilte sig markant fra tidligere togmodeller som IC3. Teknisk set var IC4 udstyret med kraftfulde dieselmotorer, fællesbogier og avancerede sikkerhedsfunktioner.
Udfordringer og Forsinkelser for IC4-togsættene
Trods de store forventninger og investeringer stod IC4 over for en række udfordringer, der forsinkede produktionen og påvirkede driftsstabiliteten. Leveringsforsinkelser, tekniske fejl og bremseproblemer var blandt de problemer, der plagede IC4-togsættene, hvilket resulterede i gentagne driftsafbrydelser.Fremtiden for IC4 og Dansk Jernbanetransport
Selvom IC4 har haft en turbulent historie, er der stadig håb om at realisere dets potentiale. Rapporter og analyser har foreslået forskellige løsninger, herunder fortsat udvikling af IC4 til intercity- og lyntogstrafik. Trods udfordringerne har IC4 stadig potentiale til at forbedre passageroplevelsen og styrke jernbanetransporten i Danmark.IC4-togsættene repræsenterer et ambitiøst forsøg på at modernisere dansk jernbanetransport og imødekomme passagerernes behov for komfort og pålidelighed. Selvom vejen har været bumpet, er håbet om at se IC4 fortsætte i fuld drift frem til nye togsæt sættes i drift.
Links til supplerende læsning:
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB IC4 togsæt)Stamdata for DSB Litra MG - IC4 togsæt - AnsaldoBreda årgang 2003-2013
Fabrikant | AnsaldoBreda |
Model | DSB Litra MG - IC4 togsæt - AnsaldoBreda årgang 2003-2013 |
Antal indkøbt | 83 |
Karrosseri | Aluminium |
Tjenestevægt | 170.500 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Effekt i KW eller HK | 4 × 560 kW (ca. 750 HK) |
Motor | 4 stk. 20-liters V8-motorer fra Iveco |
Transmission | Dieselmekanisk |
Bremsetype | Trykluftbremse, dynamisk bremse og magnetskinnebremse |
Sammenkoblingstype | Scharfenberg automatkobling |
Antal trækkende aksler | 4 |
Hastighed MAX | 200 km/t |
Acceleration | 0,9 m/s2 |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 86.530 mm |
Bredde | 3.150 mm |
Højde over skinner | 4.200 mm |
Strækningsradio | GSM-R |
Sikkerhedssystem | Dansk ATC |
Antal pladser | 204 |
Døre pr. side | 4 stk. dobbeltdøre |
Vogne pr. togsæt | 4-vogns togsæt i formation: MG-FH-FG-MG |
Indstigningshøjde | 1,29 m (MG- og FG-vogne) 0,60 m (FH-vogne) - Trin (MG- og FG-vogne) Niveau (FH-vogne) |
Antal toiletter | 2 |
Monteret komfortudstyr | Klimaanlæg, WiFi og GSM repeater |
Video fra DSB Litra MG - IC4 togsæt - AnsaldoBreda årgang 2003-2013
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 27. september 2018
Billeder af DSB Litra MG - IC4 togsæt - AnsaldoBreda årgang 2003-2013
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. juli 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. juli 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. april 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. april 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. april 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. april 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. marts 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. marts 2024 Download billede
DSB Litra MG - IC4 togsæt - AnsaldoBreda årgang 2003-2013 består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB MG 5601 | 2003 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5602 | 2003 | Solgt til udlandet | ||
DSB MG 5603 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5604 | 2004 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5605 | 2004 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5606 | 2004 | Ophugget | ||
DSB MG 5607 | 2004 | Ophugget | ||
DSB MG 5608 | 2004 | Ophugget | ||
DSB MG 5609 | 2005 | Tilbageleveret | ||
DSB MG 5610 | I drift i Danmark | |||
DSB MG 5611 | I drift i Danmark | |||
DSB MG 5612 | Ophugget | |||
DSB MG 5613 | Ophugget | |||
DSB MG 5614 | Ophugget | |||
DSB MG 5615 | I drift i Danmark | |||
DSB MG 5616 | Ophugget | |||
DSB MG 5617 | I drift i Danmark | |||
DSB MG 5618 | I drift i Danmark | |||
DSB MG 5619 | I drift i Danmark | |||
DSB MG 5620 | I drift i Danmark | |||
DSB MG 5621 | 2009 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5622 | 2009 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5623 | 2009 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5624 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5625 | 2010 | Hensat | ||
DSB MG 5626 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5627 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5628 | 2010 | Hensat | ||
DSB MG 5629 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5630 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5631 | 2010 | Ukendt | ||
DSB MG 5632 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5633 | 2010 | Hensat | ||
DSB MG 5634 | 2010 | Solgt til udlandet | ||
DSB MG 5635 | 2010 | Hensat | ||
DSB MG 5636 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5637 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5638 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5639 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5640 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5641 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5642 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5643 | 2010 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5644 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5645 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5646 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5647 | 2011 | Hensat | ||
DSB MG 5648 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5649 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5650 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5651 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5652 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5653 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5654 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5655 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5656 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5657 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5658 | 2011 | Hensat | ||
DSB MG 5659 | 2011 | Solgt til udlandet | ||
DSB MG 5660 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5661 | 2011 | Ophugget | ||
DSB MG 5662 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5663 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5664 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5665 | 2011 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5666 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5667 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5668 | 2012 | Ukendt | ||
DSB MG 5669 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5670 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5671 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5672 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5673 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5674 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5675 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5676 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5677 | 2012 | Solgt til udlandet | ||
DSB MG 5678 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5679 | 2012 | Hensat | ||
DSB MG 5680 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5681 | 2012 | I drift i Danmark | ||
DSB MG 5682 | 2013 | Solgt til udlandet |