Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968-1973 - LNJ med dobbelt førerrum
Y-togsæt: En Nøglekomponent i Det Danske Jernbanelandskab
Y-togsættene, også kendt som "Y-togene", er en serie af dieseldrevne tog, som har spillet en væsentlig rolle i det danske jernbanelandskab siden deres indførelse i 1960'erne. Disse tog blev udviklet som en del af en moderniseringsindsats for at erstatte de ældre Triangel-skinnebusser og forbedre passagerkomforten på de mindre trafikerede lokale og regionale strækninger over hele Danmark. Y-togsættene blev oprindeligt bygget af Waggonfabrik Uerdingen og repræsenterer en vigtig periode i overgangen til en mere moderne og effektiv jernbanetransport. De sidste leverede Y-togsæt kom til at bære producentnavnet Duewag som følge af fusionen mellem Uerdingen og Düsseldorfer Waggonfabrik AG (Düwag) i 1935, hvorefter virksomheden i 1981 blev omdøbt til Duewag.Design og Teknologi Bag Y-togene
Y-togsættene var karakteriseret ved deres genkendelige gule og røde farveskema. Designet lagde vægt på at tilbyde rimelig passagerkomfort med rummelige sæder, god belysning og opvarmning, hvilket udgjorde en betydelig forbedring sammenlignet med de tidligere Triangel-skinnebusser. Togsættene bestod typisk af to vogne med en motorvogn i hver ende, hvilket gjorde dem i stand til at køre i begge retninger uden behov for vending. Enkelte motorvogne bestod af kun én vogn med styrerum i hver ende.Uerdingen Motorvogne: Økonomisk og Effektiv Transport
Waggonfabrik Uerdingen AG i Krefeld-Uerdingen, Tyskland, er historisk kendt for produktionen af en bred vifte af jernbanemateriel, herunder de berømte Uerdingen-motorvogne. Disse motorvogne, som i Tyskland blev kaldt "Uerdinger Schienenbusse" (Uerdingen-skinnebusser), blev udviklet i efterkrigstidens Tyskland som en økonomisk løsning til passagertransport på landets mange sekundære jernbanelinjer. De blev introduceret i 1950'erne og vandt hurtigt popularitet på grund af deres lave driftsomkostninger, enkle vedligeholdelse og fleksibilitet.Uerdingen Motorvognes Betydning i Danmark
Uerdingen motorvogne spillede en afgørende rolle i genopbygningen af den danske privatbanekultur i 1960'erne, hvor mange baner blev lukket, og de overlevende stod med nedslidt materiel. Disse motorvogne bidrog til at genoprette og forbedre regional transport, hvilket var afgørende for den økonomiske genopretning og mobilitet i efterkrigstiden.Fra starten af 1990'erne blev de oprindelige 6-cylindrede Büssing-dieselmotorer udskiftet med 6-cylindrede Daimler-Benz-dieselmotorer for at forbedre ydeevnen og pålideligheden af Y-togsættene.
Links til supplerende læsning:
de.wikipedia.org (Beskrivelse af Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968-1973 - LNJ med dobbelt førerrum)en.wikipedia.org (Beskrivelse af Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968-1973 - LNJ med dobbelt førerrum)
Stamdata for Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968-1973 - LNJ med dobbelt førerrum
Fabrikant | Uerdingen |
Model | Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968-1973 - LNJ med dobbelt førerrum |
Antal indkøbt | 4 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 27.000 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Effekt i KW eller HK | 360 HK |
Motor | 2 stk. 6 cylinder Büssing dieselmotor |
Transmission | Hydromekanisk Voith gear. |
Bremsetype | Trykluftsbremse og skruebremse |
Sammenkoblingstype | Centralkobling |
Akselrækkefølge | 1A-A1 |
Hastighed MAX | 60 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 18.530 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 11.500 mm og bogieakselafstand 2.000 mm. |
Antal pladser | 40 pladser + 3 klapsæder. |
Monteret komfortudstyr | Oliefyr |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: Y-Tog
Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968-1973 - LNJ med dobbelt førerrum består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
LNJ YM 17 | 1968.06.17 | 72.984 | ||
LNJ YM 18 | 1968.06.17 | 72.985 | ||
LNJ YM 19 | 1968.06.17 | 72.986 | ||
LNJ YM 20 | 1973.10.20 | 78.886 |