DSB Litra MJ - Cockerill, en artikel om DSB Litra MJ - Cockerill
DSB Litra MJ Rangerlokomotiver: En Uheldig Historie om Udfordringer og Annullering
DSB litra MJ rangerlokomotiver blev bestilt fra Cockerill Mechanical Industries (CMI) i 1989 som en erstatning for de ældre MH- og MT-lokomotiver. Denne bestilling blev dog mødt med en række udfordringer og tekniske problemer, der til sidst førte til annulleringen af ordren i 1994.Udfordringer fra Starten
I juni 1989 indgik DSB en kontrakt med Cockerill Mechanical Industries om levering af 10 diesel-hydrostatiske rangerlokomotiver, type CMI500, med mulighed for at bestille yderligere 20 lokomotiver. De første lokomotiver skulle oprindeligt leveres i november 1990. Allerede i juli 1990 opstod de første problemer, da Cockerill meddelte, at de ikke kunne opfylde den aftalte leveringsdato.Den første MJ-prototype ankom til København i april 1992, og DSB krævede straks en række ændringer, herunder skift til hydraulisk transmission og justering af bremsesystemet. Derudover vejede lokomotivet mere end aftalt i kontrakten.
Fortsatte Tekniske Problemer
Selvom en ny tidsplan blev udarbejdet, fortsatte udfordringerne. Den første MJ 506 blev først leveret i november 1993, men den havde flere fejl og mangler, herunder problemer med computerstyringen af det hydrauliske system. MJ 510 blev leveret den 11. november 1993 og havde også tekniske problemer, herunder en forkert version af software installeret i computeren og manglende dele i bremsesystemet.DSB inspicerede to andre MJ-lokomotiver, MJ 502 og MJ 503, i Belgien og fandt lignende problemer. Den 17. januar 1994 besluttede DSB at ophæve kontrakten med Cockerill.
Annullering og Efterspil
Efter en retssag mellem parterne blev der indgået forlig, hvor de to lokomotiver, der allerede var i Danmark, blev returneret til Belgien. Denne episode markerede en uheldig afslutning på forsøget på at erstatte de ældre rangerlokomotiver og står som et eksempel på de udfordringer, der kan opstå i komplekse ingeniørprojekter og kontraktforhold.Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MJ - Cockerill)www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra MJ)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MJ)
Stamdata for DSB Litra MJ - Cockerill
Fabrikant | Cockerill |
Model | DSB Litra MJ - Cockerill |
Antal indkøbt | 2 - (30) |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 40.000 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Effekt i KW eller HK | 368 kW (500 HK) ved 2.100 o/min. |
Motor | Caterpillar 3408 BTA 8 Cylindre |
Transmission | Dieselhydraulisk |
Sammenkoblingstype | Skruekobling |
Akselrækkefølge | 0B0 |
Antal trækkende aksler | 2 |
Hastighed MAX | 60 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 8.900 mm |
Akselafstand | 3.200 mm |
DSB Litra MJ - Cockerill består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB MJ 506 | 1993 | 4.388 | Tilbageleveret | |
DSB MJ 510 | 1993 | 4.389 | Tilbageleveret |
Litteratur for: DSB Litra MJ - Cockerill
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Motor Materiel 9: Rangertraktorer John Poulsen og Peter Christensen 2019 160 Bane Bøger ApS 97887-91434-51-8 |