DSB Litra EG - Siemens EuroSprinter ES64
DSB Litra EG El-lokomotiv: En Stærk Kraft i Dansk Godstransport
DSB litra EG el-lokomotivet markerede et betydningsfuldt skridt i DSB's historie som et af de mest kraftfulde elektriske godstogslokomotiver. Disse lokomotiver blev primært anvendt til store godstog, især på strækningen Malmø-København-Storebælt-Padborg, men de spillede også en vigtig rolle i den øvrige trafik mellem Sverige og Tyskland.Teknisk Kapabilitet
Litra EG blev designet til at operere under to forskellige kørespændinger: 25 kV ved 50 Hz og 15 kV ved 16 2/3 Hz. Lokomotivet kunne trække godstog på op til 2.000 tons med en hastighed på 120 km/t på flade strækninger og kunne også klare stejle stigninger som Storebæltsbroen og Øresundsbroen.Avanceret Styring og Sikkerhed
DSB litra EG lokomotiverne var indrettet til fjernstyring fra enten et EA- eller EG-lokomotiv og var udstyret med flere sikkerhedssystemer, herunder Dansk ATC, Svensk ATC og det tyske INDUSI. DSB modtog i alt 13 lokomotiver af typen Siemens ES64 EuroSprinter fra det tyske firma Siemens AG i årene 1999 og 2000. Disse lokomotiver fik numrene DSB EG 3101 - EG 3113.Forberedelse til Øresundsforbindelsen
Nyanskaffelsen af disse godstogslokomotiver var en del af DSB's forberedelser til åbningen af Øresundsforbindelsen. DSB havde behov for et lokomotiv, der kunne operere i både Sverige og Tyskland, og litra EG var løsningen på denne udfordring. Lokomotiverne kunne trække tunge godstog gennem tunnelerne under Storebælt uden behov for ekstra lokomotiver, hvilket markant øgede effektiviteten af godstransporten.Ejerskabsændringer og Aktuel Anvendelse
I 2001 blev DSB Gods og dets lokomotiver overtaget af Railion Danmark, hvilket ændrede ejerskabet af litra EG-lokomotiverne. Efter en række organisationelle ændringer tilhører lokomotiverne fra 2016 DB Cargo Scandinavia A/S.DSB litra EG-lokomotiverne har været en integreret del af godstransporten i Danmark og anvendes stadig i dag til at trække godstog til destinationer som Malmø og Hamborg.