DSB Litra MP - IC2 togsæt - AnsaldoBreda årgang 2004-2013
DSB Litra MP IC2: En Udfordret Togsatsning
DSB Litra MP IC2, også kendt som IC2, er et togsæt produceret af det italienske firma AnsaldoBreda. Dette togsæt består af to vogne og er en del af samme serie som IC4-togene. IC2 blev skabt med det formål at kunne sammenkobles med IC4-togene. Der blev i alt produceret 23 eksemplarer af IC2, og det første togsæt forlod produktionshallen i Pistoia i juni 2010.Udfordringer ved Ankomsten af IC2 til Danmark
Ankomsten af IC2 til Danmark var præget af betydelige udfordringer. Selvom det oprindeligt var planlagt, at togsættene skulle leveres i 2004-2005, blev det første togsæt først overdraget til DSB i slutningen af 2011. Dette skyldtes leveringsvanskeligheder, som også påvirkede IC4-programmet. I oktober 2011 anbefalede konsulentfirmaet Atkins, at IC2-programmet skulle stoppes på grund af disse udfordringer. DSB var dog bundet af kontrakten med AnsaldoBreda og kunne ikke afslutte programmet.Drift og Teknologi i IC2 Togsættet
IC2 blev taget i drift den 12. november 2012 på strækningen mellem Kolding og Vejle. I december samme år blev to IC2-togsæt for første gang sammenkoblet i almindelig drift. Teknisk set deler IC2 mange ligheder med IC4, herunder to højtydende V8-dieselmotorer fra Iveco og aluminiumsvognkasser. Designet af IC2 blev udviklet i samarbejde mellem DSB's designteam og det italienske designfirma Pininfarina, med en stærk præget af nordiske designtraditioner.Indretning og Funktioner
Indvendigt er IC2 udstyret med sæder både vis-a-vis og i flyopstilling. Hver siddeplads har computerstik, og der er en flexvogn med niveaufri indstigning samt internetadgang. Toget er også udstyret med to toiletter, hvilket er en forbedring i forhold til IC4 og IC3.Udfasning og Vurdering af IC2
På trods af udvidet drift i regionaltrafikken på Vestfyn i december 2013 fortsatte udfordringerne med leverancer og teknisk driftsstabilitet. En uafhængig rapport fra december 2014 konkluderede, at IC2 var en dårlig investering. Dette førte til DSB's beslutning om at udfase alle 23 IC2-togsæt i 2016. IC2-projektet blev således præget af leveringsforsinkelser, tekniske problemer og en samlet vurdering af manglende levedygtighed, hvilket førte til togsættets tidlige udfasning.Links til supplerende læsning:
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MP (IC2) - AnsaldoBreda årgang 2004–2013)www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra MP (IC2) - AnsaldoBreda årgang 2004–2013)
Stamdata for DSB Litra MP - IC2 togsæt - AnsaldoBreda årgang 2004-2013
Fabrikant | AnsaldoBreda |
Model | DSB Litra MP - IC2 togsæt - AnsaldoBreda årgang 2004-2013 |
Antal indkøbt | 23 |
Karrosseri | Aluminium |
Tjenestevægt | 102.000 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Effekt i KW eller HK | 2 × 560 kW (ca. 750 HK) |
Motor | 2 stk. 20-liters V8-motorer fra Iveco |
Transmission | Dieselmekanisk |
Bremsetype | Trykluftbremse, dynamisk bremse og magnetskinnebremse |
Sammenkoblingstype | Scharfenberg automatkobling |
Antal trækkende aksler | 4 |
Hastighed MAX | 200 km/t |
Acceleration | 1,2 m/s2 |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 48.000 mm |
Bredde | 3.150 mm |
Højde over skinner | 4.200 mm |
Strækningsradio | GSM-R |
Sikkerhedssystem | Dansk ATC |
Antal pladser | 113 |
Døre pr. side | 2 stk. dobbeltdøre |
Vogne pr. togsæt | 2-vogns togsæt i formation: MP-FP |
Indstigningshøjde | 1,29 m (MP-vogn) 0,60 m (FP-vogn) - Trin (MP-vogn) Niveau (FP-vogn) |
Antal toiletter | 2 - et almindelig toilet og et handicap toilet |
Kørestolspladser | 1 |
Antal flexområder | 1 |
Monteret komfortudstyr | Klimaanlæg, WiFi og GSM repeater |