OHJ - Triangel årgang 1926, en artikel om OHJ - Triangel årgang 1926
Odsherreds Jernbanes Skinnebusser: Bygget af Triangel i Odense
Odsherreds Jernbanes skinnebusser blev bygget af De Forenede Automobilfabrikker, også kendt som Triangel, på deres fabrik i Odense. Disse motorvogne udgør en væsentlig del af den danske jernbanehistorie og har spillet en central rolle i udviklingen af regional transport.Triangel Motorvogne: Robust Konstruktion og Pålidelig Drift
Triangel motorvogne, produceret af De Forenede Automobilfabrikker A/S, var kendt for deres robuste konstruktion og pålidelighed. Grundlagt i begyndelsen af det 20. århundrede udviklede Triangel sig til at blive en af Danmarks førende producenter af motoriserede køretøjer, herunder lastbiler, busser og motorvogne til jernbanen. Disse motorvogne blev designet til at opfylde de specifikke behov i dansk offentlig transport, hvilket ofte omfattede drift på regionale jernbanelinjer og mindre trafikerede ruter.Effektiv Motorisering og Passagerkomfort
Triangel motorvogne var typisk udstyret med kraftige benzin- eller dieselmotorer, som sikrede den nødvendige trækkraft og hastighed for effektiv jernbanetransport over kortere afstande. Med en moderat passagerkapacitet og et funktionelt interiør blev disse motorvogne designet til at rumme et varierende antal rejsende. Deres karakteristiske udseende gjorde dem let genkendelige på de danske skinner.Triangels Rolle i Udviklingen af Regional Transport
Triangel motorvogne spillede en afgørende rolle i at forbinde mindre byer og landsbyer med større byområder. Deres fleksibilitet og evne til effektivt at operere på mindre trafikerede strækninger gjorde dem til en uvurderlig del af det danske jernbanenet. De repræsenterer en periode med teknologisk innovation og industriel udvikling i Danmark, hvor der var et øget fokus på at forbedre mobiliteten i hele landet.Bevaring af Triangel Motorvogne i Dansk Jernbanehistorie
Flere af Triangels motorvogne er blevet bevaret og restaureret af veteranjernbaner i Danmark. Disse restaurerede køretøjer er en påmindelse om Triangels betydelige rolle i den danske industrihistorie og deres bidrag til udviklingen af transportmidler. En af motorvognene brændte dog i december 1945 på OHJ's værksted i Holbæk og blev efterfølgende udrangeret og ophugget.Links til supplerende læsning:
da.wikipedia.org (Beskrivelse af OHJ - Triangel årgang 1926)www.jernbanen.dk (Beskrivelse af OHJ - Triangel årgang 1926)
danskjernbaneklub.dk (Beskrivelse af OHJ - Triangel årgang 1926)
Stamdata for OHJ - Triangel årgang 1926
Fabrikant | Triangel |
Model | OHJ - Triangel årgang 1926 |
Antal indkøbt | 1 |
Karrosseri | Træ på stålramme |
Tjenestevægt | 12.000 kg |
Fremdriftsmiddel | Benzin |
Effekt i KW eller HK | 100 HK |
Motor | Continental 6 cylinder benzinmotor. |
Transmission | 3-trins mekanisk gearkasse. |
Sammenkoblingstype | Centralkobling, som blev ombygget til Træktøj og skruekobling i 1928. |
Akselrækkefølge | 1A0 |
Antal trækkende aksler | 1 |
Hastighed MAX | 70 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 10.150 mm |
Akselafstand | 5.000 mm |
Antal pladser | 36 pladser plus 2 klapsæder - ombygget i 1930 til 28 pladser, 2 klapsæder og et større førerrum til rejsegods. |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: Triangel motorvogn
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
LNJ - Triangel årgang 1926 | Triangel | 2 | |
LNJ - Triangel årgang 1932 | Triangel | 1 | |
DSB Litra ME (I) - Triangel årgang 1927-1928 | Triangel | 17 | |
DSB Litra MC - Triangel årgang 1926 | Triangel | 2 | |
HVJ - Triangel årgang 1924 | Triangel | 1 | |
TKVJ - Triangel årgang 1935 | Triangel | 1 | |
OHJ - Triangel årgang 1924 | Triangel | 1 | |
OHJ - Triangel årgang 1926 | Triangel | 1 | |
OHJ - Triangel årgang 1930 | Triangel | 1 |
OHJ - Triangel årgang 1926 består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
OHJ M 2 | 1926 | 938 |