LVJ - Borsig årgang 1900, en artikel om LVJ - Borsig årgang 1900
Borsig Damplokomotiver: En Milepæl i Jernbanehistorien
Bygget af Borsig (Borsigwerke, Tegel bei Berlin, Tyskland) i 1900 som en del af en serie på tre damplokomotiver til åbningen af Lyngby-Vedbæk Jernbane.Avanceret Teknologi fra Borsig i Begyndelsen af 1900-tallet
I begyndelsen af det 20. århundrede var Borsig damplokomotiver blandt de mest avancerede og teknologisk udviklede lokomotiver, der blev produceret. Borsig Lokomotiv Werke, grundlagt af August Borsig i 1837 i Berlin, Tyskland, blev en af de førende lokomotivfabrikanter i Europa, kendt for sin innovation og kvalitet. Borsig-lokomotiverne fra omkring år 1900 afspejlede den industrielle æras højteknologiske fremskridt inden for jernbanetransport.Kvalitetskonstruktion og Innovation
Borsig-lokomotivernes kedler var konstrueret af høj kvalitetsstål, hvilket gjorde dem mere effektive og sikre. Kedlerne var typisk af typen med lang rørkasse, hvilket sikrede en effektiv varmeoverførsel og dermed høj dampproduktion. I begyndelsen af 1900-tallet begyndte Borsig at eksperimentere med højere damptryk, hvilket gjorde det muligt at opnå større kraft og effektivitet.Avancerede Dampteknologier
Nogle af Borsigs lokomotiver anvendte et kompoundsystem, hvor dampen blev brugt i to trin, først i et højtrykscylinder og derefter i en eller flere lavtrykscylindre. Dette øgede effektiviteten af dampudnyttelsen. For at forbedre denne effektivitet begyndte Borsig at implementere overophedningsteknologi, hvor dampen blev opvarmet til over dens kogepunkt, før den blev ledt ind i cylindrene, hvilket resulterede i en mere kraftfuld ekspansion.Sikkerhed og Pålidelighed
Borsig-lokomotiverne var udstyret med avancerede bremsesystemer, herunder vakuum- eller luftbremser, som sikrede bedre sikkerhed under drift. Disse innovationer gjorde Borsig-lokomotiverne til nogle af de mest pålidelige og effektive maskiner på jernbanerne i begyndelsen af det 20. århundrede.Links til supplerende læsning:
en.wikipedia.org (Beskrivelse af LVJ - Borsig årgang 1900)www.jernbanen.dk (Beskrivelse af LVJ - Borsig årgang 1900)
Stamdata for LVJ - Borsig årgang 1900
Fabrikant | Borsig |
Model | LVJ - Borsig årgang 1900 |
Antal indkøbt | 3 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 28.000 kg |
Tomvægt | 21.000 kg |
Fremdriftsmiddel | Kul og vand |
Motor | Dampkedel |
Transmission | Allan-styring og træk via kobbelstænger. |
Bremsetype | Vakuumbremse og håndbremse. |
Sammenkoblingstype | Træktøj og skruekobling |
Kedeltryk | 12 Atm. |
Kul | 1 Tons |
Vand | 3,3 m³ |
Akselrækkefølge | 0C0 |
Antal trækkende aksler | 3 |
Hastighed MAX | 45 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 7.770 mm |
Hjuldiameter | 1.100 mm |