Frichs "marcipanbrød" årgang 1952, en artikel om Frichs "marcipanbrød" årgang 1952
Frichs "Marcipanbrød" - Et Kapitæl i Dansk Jernbanehistorie
Frichs "Marcipanbrød" var et diesellokomotiv bygget af Frichs A/S i Århus, Danmark. Lokomotivet fik sit kælenavn på grund af sin runde og kompakte form, som minder om et marcipanbrød. Frichs "Marcipanbrød" er en fascinerende del af dansk jernbanehistorie, hvor den danske maskinfabrik A/S Frichs i 1950'erne producerede dette dieselelektriske lokomotiv specielt til de danske privatbaner.Frichs A/S: En Væsentlig Leverandør til Dansk Jernbane
A/S Frichs, grundlagt i 1854, var en betydelig leverandør af damplokomotiver og andet jernbanemateriel til både de danske statsbaner (DSB) og privatbaner. Som teknologien udviklede sig, blev damplokomotiverne gradvist erstattet af mere effektive dieselelektriske lokomotiver, og her spillede Frichs en central rolle.Teknologiske Fremskridt i "Marcipanbrødene"
"Marcipanbrødene" repræsenterede en avanceret udgave af Frichs' kendte MO-motorvogne, som var nært beslægtet med det allerførste MS-lyntog fra 1935. Disse lokomotiver var udstyret med to dieselmotorer, hvor hver motor drev en primær og en sekundær jævnstrømsdynamo. Sekundærdynamoen leverede hjælpestrøm på 78 volt til forskellige funktioner såsom belysning, relæer, motorblæsere, vandpumper, trykluftskompressorer og opladning af batterier. Lokomotivet kunne køres med enten én eller begge motorer afhængigt af belastningen, hvilket gjorde det meget alsidigt i drift.Hjælpestrømmen skulle bruges til at magnetisere hoveddynamoen. Afhængigt af krav til belastningen kan lokomotivet køres med enten den ene motor, den anden motor, eller begge motorer samtidigt. For mindre krævende opgaver fx et tog med kun få vogne, benytter lokomotivet kun den ene motor, hvor det for større tog, var begge motorer i brug. Hver motor havde en dieseltank på 650 liter og under moderat belastning brugte lokomotivet ca. 1,6 liter diesel pr. kørt kilometer.
Hovedgeneratorene forsyner de 2 banemotorer med strøm, hvor der er én motorer i hver bogie i et A1A'A1A' arrangement. Den første dieselmotor nummer forsyner banemotoren i den første bogie, hvor den anden dieselmotor forsyner banemotoren i den anden bogie.
Frichs dieselmotorer til "Marcipanbrødet" er af samme type, som Frichs udviklede i starten af 1930'erne, som blev anvendt i de berømte "Lillebælts" lyntog fra 1935 og senere i MO-vognene. Frichs motorerne i "Marcipanbrødet", adskiller sig dog på et punkt i forhold til arven fra 1930'erne. Motorerne i "Marcipanbrødet" fik monteret turbolader, hvilket øgede motorens ydelse og effektivitet, hvorved hver motor kom til at yde 375 hestekræfter.
Effektivitet og Pålidelighed
Frichs "Marcipanbrød" var et succesfuldt lokomotiv, der var kendt for sin pålidelighed og effektivitet. Det var et af de første "rigtige" stræknings-diesellokomotiver, som privatbanerne i Danmark tog til sig. Der var 6 danske privatbaner (AHJ, FFJ, GDS, HFHJ, HHJ, LJ, OHJ og VLTJ) der indkøbte "Marcipanbrødet". HFHJ M8 var den første prototype af "Marcipanbrødet", og erfaringerne fra M8, var med til at de resterende 8 "Marcipanbrød" havde mindre forbedringer. Selv om "Marcipanbrødet" var et Frichs standard lokomotiv, så blev der ved leveringen til privatbanerne indarbejdet forskellige lokale ændringer fx fik LJ 31, LJ 32 og OHJ 24 en lidt højere max hastighed på 90 km/t i forhold til standarden på 75 km/t. På motorsiden var lokomotiverne identiske på nær HHJ M3, som fik mindre Frichs motorer på 2 x 184 KW (250 HK).Lokomotivernes Drift og Eftermæle
Mange af "marcipanbrødene" var i drift op gennem 1990'erne, og de sidste blev udrangeret efter lang og tro tjeneste. Disse lokomotiver har efterladt et varigt indtryk på dansk jernbanetransport og huskes for deres unikke design og driftssikkerhed.Links til supplerende læsning:
veterantoget.dk (Beskrivelse af Frichs "marcipanbrød" årgang 1952)kwmosgaard.dk (Beskrivelse af Frichs "marcipanbrød" årgang 1952)
Stamdata for Frichs "marcipanbrød" årgang 1952
Fabrikant | Frichs |
Model | Frichs "marcipanbrød" årgang 1952 |
Antal indkøbt | 9 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 61.000 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Mængde af brændolie i liter | 2 x 650 liter (650 liter tank pr. motor) |
Effekt i KW eller HK | 2 x 276 kW (2 x 375 HK) ved 1.000 o/min. - dog havde HHJ M3/DL11 kun 2 x 184 kW (250 HK) |
Forbrug tomgang i liter/time | 6-10 liter/timen alt efter om der er en eller to motorer i drift. |
Forbrug ved Fuld belastning i liter/time | gennemsnitlig 1,6 liter dieselolie pr. kørt banekilometer ved blandet kørsel - (GDS L1 optegnelserne i Gribskovbanens gamle lokomotivbog fra 1952) |
Motor | 2 stk. Frichs 6185CA 6 cylinder dieselmotor. |
Slagvolumen | 41.933 cm³ |
Cylinderdiameter | 185 mm |
Slaglængde | 260 mm |
Transmission | Dieselelektrisk med 4 stk. Thrige AT 65 DC banemotorer |
Sammenkoblingstype | Træktøj og skruekobling |
Akselrækkefølge | A1A'A1A' |
Antal trækkende aksler | 4 |
Hastighed MAX | 75 km/t - dog havde LJ 31, LJ 32 og OHJ 24 en MAX hastighed på 90 km/t. |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 13.230 mm |
Bredde | 3.000 mm |
Højde over skinner | 3.900 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 6.930 mm med en Bogieakselafstand på 1.600 mm + 1.600 mm. |
Drivhjulsdiameter | 970 mm |
Løbehjulsdiameter | 970 mm |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: Frichs "marcipanbrød"
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
Frichs "marcipanbrød" årgang 1952 | Frichs | 9 |
Billeder af Frichs "marcipanbrød" årgang 1952
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. juli 2010 Download billede
Frichs "marcipanbrød" årgang 1952 består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
AHJ ML 5206 | 1952 | 475 | Veteran | |
FFJ ML 1216 | 1952 | 474 | Veteran | |
GDS L 1 | 1952 | 473 | Veteran | |
HFHJ M 8 | 1952 | 467 | Veteran | |
HHJ M 3 | 1952 | 471 | Veteran | |
LJ M 31 | 1952 | 469 | Veteran | |
LJ M 32 | 1952 | 470 | Veteran | |
OHJ 24 | 1952 | 468 | Veteran | |
VLTJ ML 12 | 1952 | 472 | Veteran |