OHJ - MaK motorvogn årgang 1961, en artikel om OHJ - MaK motorvogn årgang 1961
MaK (Maschinenbau Kiel) Motorvogne: En Unik Æra i Jernbanehistorien
MaK (Maschinenbau Kiel) motorvognene repræsenterer et unikt kapitel i virksomhedens historie, som primært er kendt for produktionen af diesellokomotiver. Grundlagt i 1918 i Kiel udviklede MaK sig hurtigt til en af de førende producenter inden for dieseldrevet jernbanemateriel, med stor indflydelse på overgangen fra damp til diesel. MaK's innovationer og bidrag til lokomotivdesign har haft en vedvarende indflydelse, især med deres mellemstore og store rangerlokomotiver.MaK's Historie og Udvikling
Efter sin grundlæggelse fokuserede MaK oprindeligt på skibsbygning og skibsmotorer, men med jernbaneindustriens udvikling skiftede virksomhedens fokus gradvist mod jernbanekøretøjer. Især efter Anden Verdenskrig, da Tysklands jernbaneinfrastruktur krævede genopbygning, blev diesellokomotiver en central del af MaK's produktion.MaK Motorvogne og GDT-serien
MaK's motorvogne blev designet til at håndtere en bred vifte af passagertransportopgaver, fra lokaltrafik til regionale tjenester. Disse enheder blev især værdsat for deres fleksibilitet og evne til at operere på mindre befærdede ruter, hvor store lokomotiver ikke var økonomisk bæredygtige. I begyndelsen af 1950'erne udviklede MaK GDT-serien, som blev en vigtig del af de små og private jernbaner i Nordtyskland. Der blev produceret i alt 11 motorvogne til disse privatbaner.OHJ MO 25 og MO 26, bygget i 1961 af Maschinenbau Kiel (MaK), var næsten identiske med GDT-serien, men med gennemgangsmulighed i begge ender af vognene. Disse motorvogne blev leveret til Odsherreds Jernbane og var udstyret med 66 sæder ved leveringen. De blev malet i OHJ's karakteristiske røde farve med en cremefarvet trimlinje og sølvfarvet tag.
Teknologiske Innovationer og Eftermæle
MaK motorvognene, selvom de kun udgjorde en lille del af virksomhedens produktion, har efterladt et betydeligt aftryk på jernbaneindustrien. Innovationer som fjernstyringssystemer og unikke designfunktioner har sat standarder, som stadig anvendes i moderne jernbanekøretøjer. Selvom MaK i dag er en del af Vossloh Group og fokuserer på andre typer af jernbanemateriel, lever virksomhedens arv videre gennem de teknologier og designprincipper, de indførte.Links til supplerende læsning:
de.wikipedia.org (Beskrivelse af OHJ - MaK motorvogn årgang 1961)de.wikipedia.org (Beskrivelse af OHJ - MaK motorvogn årgang 1961)
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af OHJ - MaK motorvogn årgang 1961)
Stamdata for OHJ - MaK motorvogn årgang 1961
Fabrikant | MaK |
Model | OHJ - MaK motorvogn årgang 1961 |
Antal indkøbt | 2 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 43.000 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Effekt i KW eller HK | 2 x 170 kW (230 HK) ved 2.100 o/min. - fra 1990 2 x 222 (302 HK) ved 2.300 o/min. |
Motor | 2 stk. V12-cylinder Deutz F12L714 dieselmotorer - fra 1990 2 stk. V8 cylinder Deutz BF8L513 dieselmotorer. |
Transmission | Dieselhydraulisk EMG-gear - fra 1979/1981 Voith gear. |
Bremsetype | Trykluftsbremse |
Sammenkoblingstype | Træktøj og skruekobling |
Akselrækkefølge | 1A'A1' |
Antal trækkende aksler | 2 |
Hastighed MAX | 120 km/t - fra 1979/1981 100 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 26.400 mm |
Bredde | 2.825 mm |
Højde over skinner | 4.050 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 19.000 mm Bogieakselafstand 2.000 mm. |
Antal pladser | 66 pladser og rejsegodsrum - fra 1997/1999 64 pladser. |
Indstigningshøjde | 1.225 mm |
Antal toiletter | 1 |
Monteret komfortudstyr | Oliefyr med luftblæsere til opvarmning. |