MaK - Type 240B 1953, en artikel om MaK - Type 240B 1953
MaK Type 240: Et Vigtigt Kapitel i Europas Jernbanehistorie
MaK Type 240 repræsenterer et afgørende kapitel i udviklingen af diesellokomotiver i Europa. Disse lokomotiver blev produceret af Maschinenbau Kiel AG (MaK), en virksomhed med en betydningsfuld historie inden for både skibsbygning og lokomotivkonstruktion. Etableret i Kiel, Tyskland, spillede MaK en central rolle i den industrielle udvikling af jernbanemateriel og bidrog væsentligt til moderniseringen af jernbanetransport.Udviklingen af MaK Type 240
MaK Type 240 blev udviklet i efterkrigstiden, en periode præget af intensiv genopbygning og modernisering af jernbaneinfrastrukturen i Europa. Efter Anden Verdenskrig stod mange europæiske lande over for en akut mangel på lokomotiver og rullende materiel, hvilket nødvendiggjorde hurtig innovation og produktion for at genopbygge jernbanenettene.Design og Funktionalitet
Designet af MaK Type 240 var et svar på behovet for mere effektive og pålidelige diesellokomotiver til både mindre godstransport og rangering. Diesellokomotiver blev set som et vigtigt alternativ til damplokomotiver, da de tilbød lavere driftsomkostninger, mindre vedligeholdelse og hurtigere forberedelsestid før afgang.Variationer og Anvendelser
MaK's middelstore rangerlokomotiv Type 240 kunne fås i to forskellige udgaver: MaK 240 B med to aksler og MaK 240 C med tre aksler. MaK introducerede Type 240 i starten af 1950'erne, og lokomotivet var specielt konstrueret til brug for privat- og industribaner. MaK 240 C med de tre aksler var designet til baner med mere spinkel sporoverbygning, hvor den tredje aksel reducerede akseltrykket fra ca. 14.500 kg til ca. 10.000 kg.Teknologiske Specifikationer
Lokomotiverne blev bygget på en svejset ramme af valsede profiler med påmonterede stålplader. De første versioner havde et meget kantet design, med førerkabinen placeret helt bagtil. Senere versioner fra 1958 og frem fik mere afrundede former, og førerkabinen blev rykket lidt længere frem mod midten for at give et bedre udsyn fremad.Begge MaK 240-versioner havde den samme MaK 6-cylindret motor af typen MS 24, som ydede 177 kW (240 HK) ved 800 o/min. Kraften fra motoren blev overført via en dieselhydraulisk transmission af typen Voith L 33 yUb. Tjenestevægten for de forskellige modeller var mellem 28.000 kg og 36.000 kg, og længden varierede fra 7700 mm til 8100 mm. Afhængig af versionen var tankkapaciteten mellem 300 og 1000 liter. Den maksimale hastighed var 56 km/t ved strækningskørsel og 28 km/t ved rangering.
Produktionsantal og Anvendelsesområder
I alt blev der bygget 14 MaK 240 C og 55 MaK 240 B lokomotiver. Mange af de to-akslede MaK 240 B lokomotiver blev brugt i mineindustrien, hvor Dortmunder Mining AG købte 19 af de 55 producerede lokomotiver. Andre anvendelsesområder omfattede havnebaner og kemiske virksomheder som Ruhr-raffinaderiet i Hünxe, der aftog 5 lokomotiver.Stamdata for MaK - Type 240B 1953
Fabrikant | MaK |
Model | MaK - Type 240B 1953 |
Antal indkøbt | 2 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 29.000 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Effekt i KW eller HK | 176 kW (240 HK) ved 800 o/min. |
Motor | MaK 6 cylinder Ms24 dieselmotor |
Transmission | Dieselhydraulisk med Voith type L 33 yUb transmission. |
Sammenkoblingstype | Træktøj og skruekobling |
Akselrækkefølge | 0B0 |
Antal trækkende aksler | 2 |
Hastighed MAX | 56 km/t og 28 km/t under rangering |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 7.700 mm |
Bredde | 2.930 mm |
Højde over skinner | 3.800 mm |
Akselafstand | 2.900 mm |
Drivhjulsdiameter | 950 mm |