Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1965-1974 - 17.525 mm udgaven med centralkobling.
Y-Togsættene: En Nøglespiller i Danmarks Jernbanehistorie
Y-togsættene, også kendt som "Y-togene", er en serie af dieseldrevne tog, som har været en markant del af det danske jernbanelandskab siden deres indførelse i 1960'erne. Disse tog blev udviklet som en del af moderniseringsindsatsen for at erstatte ældre Triangel skinnebusser og forbedre passagerkomforten på de mindre trafikerede lokale og regionale strækninger over hele Danmark. Y-togsættene blev i starten bygget af Waggonfabrik Uerdingen og repræsenterer en vigtig periode i overgangen til mere moderne og effektiv jernbanetransport. De sidste leverede Y-togsæt kom til at bære producentnavnet Duewag, som følge af fusionen mellem Uerdingen og Düsseldorfer Waggonfabrik AG (Düwag) i 1935; virksomheden blev i 1981 omdøbt til Duewag.Design og Komfort i Y-Togsættene
Y-togsættene var karakteriseret ved deres iøjnefaldende gule og røde farveskema, som gjorde dem letgenkendelige. Designet fokuserede på forbedret passagerkomfort med rummelige sæder, god belysning og opvarmning, hvilket var en betydelig opgradering sammenlignet med de tidligere Triangel skinnebusser. Togsættene bestod typisk af to vogne med en motorvogn i hver ende, hvilket gjorde dem i stand til at køre i begge retninger uden at skulle vendes. Enkelte motorvogne bestod af kun én vogn med styrerum i hver ende.Uerdingen og Dens Rolle i Jernbaneteknologi
Waggonfabrik Uerdingen AG i Krefeld-Uerdingen, Tyskland, er historisk kendt for produktionen af en bred vifte af jernbanemateriel, herunder de berømte Uerdingen motorvogne. Disse motorvogne, som i Tyskland blev kaldt "Uerdinger Schienenbusse" (Uerdingen skinnebusser), blev udviklet i efterkrigstidens Tyskland som en økonomisk løsning til passagertransport på landets mange sekundære jernbanelinjer. Introduceret i 1950'erne vandt de hurtigt popularitet på grund af deres lave driftsomkostninger, enkle vedligeholdelse og fleksibilitet.Uerdingen Motorvogne: Design og Funktionalitet
Uerdingen motorvogne var lette, dieseldrevne tog, der var designet til at være økonomiske i drift. De var kendt for deres karakteristiske røde farve og afrundede form, hvilket gav dem kælenavnet "Røde Lyn" i nogle regioner. Designet var enkelt, med en rummelig kabine til passagerer og store vinduer, der maksimalt udnyttede lysindfaldet og udsigten under rejsen. Motorvognene havde typisk plads til mellem 40 og 100 passagerer, hvilket gjorde dem ideelle til mindre befærdede ruter.Uerdingen Motorvognes Indflydelse på Dansk Jernbanekultur
Uerdingen motorvogne spillede en afgørende rolle i genopbygningen af den danske privatbanekultur op igennem 1960'erne, hvor mange baner blev lukket, og de tilbageværende havde behov for opdateret materiel. De bidrog til at genoprette og forbedre regional transport, hvilket var afgørende for den økonomiske genopretning og mobilitet i efterkrigstiden.Links til supplerende læsning:
de.wikipedia.org (Beskrivelse af Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1965-1974 - 17.525 mm udgaven med centralkobling.)en.wikipedia.org (Beskrivelse af Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1965-1974 - 17.525 mm udgaven med centralkobling.)
Stamdata for Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1965-1974 - 17.525 mm udgaven med centralkobling.
Fabrikant | Uerdingen |
Model | Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1965-1974 - 17.525 mm udgaven med centralkobling. |
Antal indkøbt | 17 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 25.000 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Effekt i KW eller HK | 360 HK |
Motor | 2 stk. 6 cylinder Büssing dieselmotor |
Transmission | Hydromekanisk Voith gear. |
Bremsetype | Trykluftsbremse og skruebremse |
Sammenkoblingstype | Centralkobling |
Akselrækkefølge | 1A'A1' |
Hastighed MAX | 80 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 17.525 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 11.500 mm og bogieakselafstand 2.000 mm. |
Antal pladser | 40 pladser og rejsegodsrum. |
Monteret komfortudstyr | Oliefyr |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: Y-Tog
Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1965-1974 - 17.525 mm udgaven med centralkobling. består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
GDS-HFHJ YM 1 | 1965 | 71.867 | ||
GDS-HFHJ YM 10 | 1970 | 74.326 | ||
GDS-HFHJ YM 11 | 1973 | 78.884 | ||
GDS-HFHJ YM 2 | 1965 | 71.868 | ||
GDS-HFHJ YM 3 | 1965 | 71.869 | ||
GDS-HFHJ YM 4 | 1965 | 71.870 | ||
GDS-HFHJ YM 5 | 1965 | 71.871 | ||
GDS-HFHJ YM 6 | 1965 | 71.872 | ||
GDS-HFHJ YM 7 | 1968 | 73.057 | ||
GDS-HFHJ YM 8 | 1970 | 74.324 | ||
GDS-HFHJ YM 9 | 1970 | 74.325 | ||
HHGB YM 51 | 1970 | 74.327 | ||
HHGB YM 52 | 1970 | 74.328 | ||
HHGB YM 54 | 1973 | 78.885 | ||
ØSJS YM 3 | 1974 | 80.873 | ||
ØSJS YM 4 | 1974 | 80.874 | ||
ØSJS YM 5 | 1974 | 80.875 |