Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968-1975 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj.
Y-togsættene: En Central Del af Danmarks Jernbanelandskab
Y-togsættene, også kendt som "Y-togene," er en serie af dieseldrevne tog, som har spillet en markant rolle i det danske jernbanelandskab siden deres indførelse i 1960'erne. Disse tog blev udviklet som en del af moderniseringsindsatsen for at erstatte ældre Triangel-skinnebusser og for at forbedre passagerkomforten på de mindre trafikerede lokale og regionale strækninger over hele Danmark. Y-togsættene blev oprindeligt bygget af Waggonfabrik Uerdingen og repræsenterer en vigtig periode i overgangen til mere moderne og effektiv jernbanetransport. De sidste leverede Y-togsæt kom til at bære producentnavnet Duewag som følge af fusionen mellem Uerdingen og Düsseldorfer Waggonfabrik AG (Düwag) i 1935, hvorefter virksomheden i 1981 blev omdøbt til Duewag.Design og Komfort i Y-togsættene
Y-togsættene var kendetegnet ved deres karakteristiske gule og røde farveskema, som gjorde dem letgenkendelige. Designet fokuserede på at levere god passagerkomfort med rummelige sæder, god belysning og opvarmning, hvilket var en betydelig forbedring sammenlignet med de tidligere Triangel-skinnebusser. Togsættene bestod typisk af to vogne med en motorvogn i hver ende, hvilket gjorde det muligt at køre i begge retninger uden at skulle vende toget. Enkelte motorvogne bestod af kun én vogn med styrerum i hver ende.Uerdingen Motorvogne: En Økonomisk Løsning
Waggonfabrik Uerdingen AG i Krefeld-Uerdingen, Tyskland, er historisk kendt for produktionen af en bred vifte af jernbanemateriel, herunder de berømte Uerdingen-motorvogne. Disse motorvogne, som i Tyskland blev kaldt "Uerdinger Schienenbusse" (Uerdingen-skinnebusser), blev udviklet i efterkrigstidens Tyskland som en økonomisk løsning til passagertransport på landets mange sekundære jernbanelinjer. De blev introduceret i 1950'erne og vandt hurtigt popularitet på grund af deres lave driftsomkostninger, enkle vedligeholdelse og fleksibilitet.Uerdingen Motorvognes Rolle i Danmark
Uerdingen motorvogne spillede en afgørende rolle i genopbygningen af den danske privatbanekultur i 1960'erne, hvor mange baner blev lukket, og de overlevende stod med nedslidt materiel. Disse motorvogne bidrog til at genoprette og forbedre regional transport, hvilket var afgørende for den økonomiske genopretning og mobilitet i efterkrigstiden.Links til supplerende læsning:
de.wikipedia.org (Beskrivelse af Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968-1975 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj.)en.wikipedia.org (Beskrivelse af Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968-1975 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj.)
Stamdata for Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968-1975 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj.
Fabrikant | Uerdingen |
Model | Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968-1975 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj. |
Antal indkøbt | 12 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 26.000 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Effekt i KW eller HK | 360 HK |
Motor | 2 stk. 6 cylinder Büssing dieselmotor |
Transmission | Hydromekanisk Voith gear. |
Bremsetype | Trykluftsbremse og skruebremse |
Sammenkoblingstype | Træktøj og skruekobling |
Akselrækkefølge | 1A'A1' |
Hastighed MAX | 80 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 17.850 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 11.500 mm og bogieakselafstand 2.000 mm. |
Antal pladser | 40 pladser og rejsegodsrum. |
Monteret komfortudstyr | Oliefyr |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: Y-Tog
Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1968-1975 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj. består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
HP YM 32 | 1968 | 72.973 | ||
HP YM 33 | 1968 | 72.974 | ||
HP YM 34 | 1974 | 80.879 | ||
OHJ-HTJ YM 51 | 1975 | 80.915 | ||
OHJ-HTJ YM 52 | 1975 | 80.916 | ||
OHJ-HTJ YM 53 | 1975 | 80.917 | ||
OHJ-HTJ YM 54 | 1975 | 80.918 | ||
OHJ-HTJ YM 55 | 1975 | 80.919 | ||
SB YM 1 | 1968 | 72.970 | ||
SB YM 2 | 1968 | 72.971 | ||
SB YM 3 | 1968 | 72.972 | ||
SB YM 4 | 1974 | 80.878 |