DSB Litra MR - Scandia Dieselmotorvog årgang 1978-1985
Introduktion til DSB Litra MR
DSB's regionaltog Litra MR/MRD var et togsæt, der blev benyttet af DSB fra 1978 til 2019 og af Arriva i perioden 2003 til 2010. Hvert MR/MRD-togsæt bestod af to forskellige motorvogne, begge udstyret med en 12-cylindret Deutz dieselmotor på 322 HK, der trak via en hydraulisk transmission. Den maksimale hastighed var 120 km/t, og togsættene blev senere opgraderet med Dansk ATC (Automatic Train Control), som blev monteret mellem 1991 og 1994. Togsættene havde en kapacitet på 131 passagerer, og der blev leveret i alt 98 MR/MRD-togsæt til DSB.Togsammensætning og Kapacitet
Oprindeligt var togene sammensat som MR-MR, men i 1981 blev litra MRD leveret, hvilket ændrede togsammensætningen til MR-MRD. MRD-vognen var udstyret med et stort rejsegodsrum til cykler og større bagage, som ikke kunne være i MR-vognen. Op til fem togsæt kunne sammenkobles til et tog på i alt 10 vogne. MR-vognen havde 64 pladser, mens MRD-vognen havde 48 pladser samt 19 klapsæder i rejsegodsrummet. Samlet længde af et MR-MRD-togsæt var 44,68 meter.Anvendelse og Modernisering
MR/MRD-togsættene blev anskaffet i perioden 1978-1985 til DSB's regionaltrafik i Jylland og på Fyn samt delvist til strækningen Roskilde-Køge-Næstved. Togene har også kørt som fjerntog i "Englænderen" mellem København og Esbjerg Havn. De første 15 togsæt blev bygget af Uerdingen i Tyskland, mens de øvrige MR og alle MRD-vogne blev bygget hos ABB Scandia i Randers.I årene 1995-1997 blev alle vogne moderniseret af PFA (Partner für Fahrzeug Ausstattung) i Tyskland med bl.a. nyt interiør, nye automatiske døre, lukket toiletsystem, og nyt oliefyr i MRD-vognen. Hastigheden blev øget fra 120 km/t til 130 km/t, og vognkassen blev lakeret hvid med røde dørpartier som en del af DSB's hvide design, kendt fra IC3-togene. I 2005 blev MR/MRD-togsættene ommalet i DSB's nye blå og grå design.
Arriva's Brug af MR-Togsæt
Da Arriva overtog kørslen på nogle af de midt- og vestjyske strækninger, lejede de flere af DSB's MR/MRD-togsæt, som blev ommalet i Arriva's blå-tyrkise farver. I 2010 forlængede Trafikstyrelsen aftalen med Arriva om drift af regionaltog i Midt- og Vestjylland. Med den nye aftale blev de lejede MR/MRD-togsæt tilbageleveret til DSB, som henstillede togsættene i Fredericia. Togsættene blev derefter brugt som reservedelslager for de resterende togsæt i drift. Den 17. december 2018 blev tre togstammer og yderligere fem vogne ødelagt af en brand, startet af en pyroman i de parkerede togsæt i Fredericia.Udfasning af MR-Togsæt
Efter flere forsinkelser med IC2- og IC4-togene blev de aldrende MR/MRD-togsæt sat i drift igen med køreplanen for 2012, hvor de blev indsat på strækningerne Aarhus-Aalborg og Aarhus-Esbjerg. Dette frigav IC3-tog til de store IC-korridorer mellem Esbjerg og København samt til lyntog mellem Aarhus, Fyn og København. DSB udfasede mandag den 28. januar 2019 de sidste MR/MRD-togsæt efter at have været i drift i 41 år.Links til supplerende læsning:
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MR - Scandia Dieselmotorvog årgang 1978-1985)www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MR - Scandia Dieselmotorvog årgang 1978-1985)
Stamdata for DSB Litra MR - Scandia Dieselmotorvog årgang 1978-1985
Fabrikant | Scandia |
Model | DSB Litra MR - Scandia Dieselmotorvog årgang 1978-1985 |
Antal indkøbt | 68 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 34.500 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Effekt i KW eller HK | 322 HK |
Motor | 2 x 12-cylindrede Deutz F12L 413F dieselmotorer. |
Transmission | hydraulisk Voith 320 |
Bremsetype | Trykluftbremse og magnetskinnebremse |
Sammenkoblingstype | Skruekobling |
Akselrækkefølge | 1A'A1' |
Hastighed MAX | 120 km/t |
Acceleration | 0,76 m/s² |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 22.335 mm |
Bredde | 2.880 mm |
Højde over skinner | 3.810 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 15.100 mm og bogieakselafstand 1.900 mm |
Sikkerhedssystem | Dansk ATC |
Antal pladser | 64 pladser på 2. klasse. |
Døre pr. side | 2 |
Vogne pr. togsæt | 2 |
Monteret komfortudstyr | Vandvarmeanlæg med oliefyr |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: DSB Litra MR
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
DSB Litra MR - Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1978 | Uerdingen | 30 | |
DSB Litra MR - Scandia Dieselmotorvog årgang 1978-1985 | Scandia | 68 | |
DSB Litra MRD - Scandia Dieselmotorvogn årgang 1981-1985 | Scandia | 97 |
Billeder af DSB Litra MR - Scandia Dieselmotorvog årgang 1978-1985

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. februar 2024 Download billede
DSB Litra MR - Scandia Dieselmotorvog årgang 1978-1985 består af følgende materiel
Foto | Materiel | Byggeår | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB MR 4031 | 1978 | 29.026 | ||
DSB MR 4032 | 1978 | 29.027 | ||
DSB MR 4033 | 1978 | 29.028 | ||
DSB MR 4034 | 1978 | 29.029 | ||
DSB MR 4035 | 1978 | 29.030 | ||
DSB MR 4036 | 1978 | 29.031 | ||
DSB MR 4037 | 1978 | 29.032 | ||
DSB MR 4038 | 1978 | 29.033 | ||
DSB MR 4039 | 1978 | 29.034 | ||
DSB MR 4040 | 1978 | 29.035 | ||
DSB MR 4041 | 1979 | 29.036 | ||
DSB MR 4042 | 1979 | 29.037 | ||
DSB MR 4043 | 1979 | 29.038 | ||
DSB MR 4044 | 1979 | 29.039 | ||
DSB MR 4045 | 1979 | 29.040 | ||
DSB MR 4046 | 1979 | 29.041 | ||
DSB MR 4047 | 1979 | 29.042 | ||
DSB MR 4048 | 1979 | 29.043 | ||
DSB MR 4049 | 1979 | 29.044 | ||
DSB MR 4050 | 1979 | 29.045 | ||
DSB MR 4051 | 1979 | 29.046 | ||
DSB MR 4052 | 1979 | 29.047 | ||
DSB MR 4053 | 1979 | 29.048 | ||
DSB MR 4054 | 1979 | 29.049 | ||
DSB MR 4055 | 1979 | 29.050 | ||
DSB MR 4056 | 1979 | 29.051 | ||
DSB MR 4057 | 1979 | 29.052 | ||
DSB MR 4058 | 1979 | 29.053 | ||
DSB MR 4059 | 1979 | 29.054 | ||
DSB MR 4060 | 1979 | 29.055 | ||
DSB MR 4061 | 1979 | 29.056 | ||
DSB MR 4062 | 1979 | 29.057 | ||
DSB MR 4063 | 1983 | 29.920 | ||
DSB MR 4064 | 1983 | 29.921 | ||
DSB MR 4065 | 1984 | 29.922 | ||
DSB MR 4066 | 1984 | 29.923 | ||
DSB MR 4067 | 1984 | 29.924 | ||
DSB MR 4068 | 1984 | 29.925 | ||
DSB MR 4069 | 1984 | 29.926 | ||
DSB MR 4070 | 1984 | 29.927 | ||
DSB MR 4071 | 1984 | 29.928 | ||
DSB MR 4072 | 1984 | 29.929 | ||
DSB MR 4073 | 1984 | 29.930 | ||
DSB MR 4074 | 1984 | 29.931 | ||
DSB MR 4075 | 1984 | 29.932 | ||
DSB MR 4076 | 1984 | 29.933 | ||
DSB MR 4077 | 1984 | 29.934 | ||
DSB MR 4078 | 1984 | 29.935 | ||
DSB MR 4079 | 1984 | 29.936 | ||
DSB MR 4080 | 1984 | 29.937 | ||
DSB MR 4081 | 1984 | 29.938 | ||
DSB MR 4082 | 1984 | 29.939 | ||
DSB MR 4083 | 1984 | 30.048 | ||
DSB MR 4085 | 1984 | 30.161 | ||
DSB MR 4086 | 1984 | 30.162 | ||
DSB MR 4087 | 1985 | 30.163 | ||
DSB MR 4088 | 1985 | 30.164 | ||
DSB MR 4089 | 1985 | 30.165 | ||
DSB MR 4090 | 1985 | 30.166 | ||
DSB MR 4091 | 1985 | 30.167 | ||
DSB MR 4092 | 1985 | 30.168 | ||
DSB MR 4093 | 1985 | 30.169 | ||
DSB MR 4094 | 1985 | 30.170 | ||
DSB MR 4095 | 1985 | 30.171 | ||
DSB MR 4096 | 1985 | 30.172 | ||
DSB MR 4097 | 1985 | 30.173 | ||
DSB MR 4098 | 1985 | 30.174 | ||
DSB MR 4099 | 1985 | 30.175 |