DSB Litra MRD - Scandia Dieselmotorvogn årgang 1981-1985
Introduktion til DSB Litra MRD
DSB's regionaltog Litra MR/MRD var et togsæt, der blev anvendt af DSB fra 1978 til 2019 og af Arriva i perioden 2003 til 2010. Hvert MR/MRD-togsæt bestod af to forskellige motorvogne, hver forsynet med en 12-cylindret Deutz dieselmotor på 322 HK, der trak via en hydraulisk transmission. Togsættene havde en maksimal hastighed på 120 km/t og blev senere opgraderet med Dansk ATC (Automatic Train Control) mellem 1991 og 1994. Den samlede leverance til DSB omfattede 98 MR/MRD-togsæt.Togsammensætning og Kapacitet
Oprindeligt var togene sammensat som MR-MR, men i 1981 blev litra MRD leveret, hvilket ændrede sammensætningen til MR-MRD. MRD-vognen var udstyret med et stort rejsegodsrum til cykler og større bagage, som ikke kunne være i MR-vognen. Op til fem togsæt kunne sammenkobles til et tog med i alt ti vogne. MR-vognen havde 64 pladser, mens MRD-vognen havde 48 pladser samt 19 klapsæder i rejsegodsrummet. Den samlede længde af et MR-MRD-togsæt var 44,68 meter.Anvendelse og Modernisering
MR/MRD-togsættene blev anskaffet mellem 1978 og 1985 til DSB's regionaltrafik i Jylland og på Fyn samt delvist til strækningen Roskilde-Køge-Næstved. Togene har også kørt som fjerntog i "Englænderen" mellem København og Esbjerg Havn. Disse togsæt markerede et stort fremskridt i forhold til det ældre materiel af Litra MO, der tidligere trafikerede sidebanerne. De første 15 togsæt, bestående af 30 MR-motorvogne, blev bygget af Uerdingen i Tyskland, mens de øvrige MR samt alle MRD blev bygget hos ABB Scandia i Randers.Mellem 1995 og 1997 blev alle vogne moderniseret af PFA (Partner für Fahrzeug Ausstattung) i Tyskland. Moderniseringen omfattede nyt interiør, nye automatiske døre, lukket toiletsystem samt nyt oliefyr monteret i MRD-vognen. Hastigheden blev forøget fra 120 km/t til 130 km/t, og vognkassen blev lakeret hvid med røde dørpartier som en del af DSB's hvide design, kendt fra IC3-togene. I 2005 blev MR/MRD-togsættene ommalet i DSB's nye blå og grå design.
Arriva's Brug af MRD-Togsæt
Da Arriva overtog kørslen på nogle af de midt- og vestjyske strækninger, lejede de flere af DSB's MR/MRD-togsæt, som blev ommalet i Arrivas blå-tyrkise farver. I 2010 forlængede Trafikstyrelsen aftalen med Arriva om drift af regionaltog i Midt- og Vestjylland. Med den nye aftale blev de lejede MR/MRD-togsæt tilbageleveret til DSB, som derefter henstillede togsættene i Fredericia. Togsættene blev brugt som reservedelslager for de resterende togsæt i drift. Desværre blev tre togstammer og yderligere fem vogne ødelagt af en brand, der blev startet af en pyroman i de parkerede togsæt i Fredericia den 17. december 2018.Udfasning af MRD-Togsæt
Efter flere forsinkelser med IC2- og IC4-togene blev de aldrende MR/MRD-togsæt igen sat i drift i køreplanen for 2012, hvor de blev indsat på strækningerne Aarhus-Aalborg og Aarhus-Esbjerg. Dette frigav IC3-tog til de store IC-korridorer mellem Esbjerg og København samt til lyntog mellem Aarhus, Fyn og København. DSB udfasede de sidste MR/MRD-togsæt den 28. januar 2019 efter imponerende 41 år i drift.Links til supplerende læsning:
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MRD - Scandia Dieselmotorvog årgang 1981-1985)www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MRD - Scandia Dieselmotorvog årgang 1981-1985)
Stamdata for DSB Litra MRD - Scandia Dieselmotorvogn årgang 1981-1985
Fabrikant | Scandia |
Model | DSB Litra MRD - Scandia Dieselmotorvogn årgang 1981-1985 |
Antal indkøbt | 97 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 34.500 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Effekt i KW eller HK | 322 HK |
Motor | 2 x 12-cylindrede Deutz F12L 413F dieselmotorer. |
Transmission | hydraulisk Voith 320 |
Akselrækkefølge | 1A'A1' |
Hastighed MAX | 120 km/t |
Acceleration | 0,76 m/s² |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 22.335 mm |
Bredde | 2.880 mm |
Højde over skinner | 3.810 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 15.100 mm og bogieakselafstand 1.900 mm |
Antal pladser | 48 pladser på 2. klasse og 19 klapsæder i rejsegodsrummet. |
Døre pr. side | 2 |
Vogne pr. togsæt | 2 |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: DSB Litra MR
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
DSB Litra MR - Uerdingen Dieselmotorvogn - årgang 1978 | Uerdingen | 30 | |
DSB Litra MR - Scandia Dieselmotorvog årgang 1978-1985 | Scandia | 68 | |
DSB Litra MRD - Scandia Dieselmotorvogn årgang 1981-1985 | Scandia | 97 |
Video fra DSB Litra MRD - Scandia Dieselmotorvogn årgang 1981-1985
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 26. marts 2024
Billeder af DSB Litra MRD - Scandia Dieselmotorvogn årgang 1981-1985
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. marts 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. marts 2024 Download billede