Duewag Dieselmotorvogn - årgang 1983-1988 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj.
Y-togsættene: En Central Del af Dansk Jernbanetransport
Y-togsættene, også kendt som "Y-togene," er en serie af dieseldrevne tog, som har været en markant del af det danske jernbanelandskab siden deres indførelse i 1960'erne. Disse tog blev udviklet som en del af moderniseringsindsatsen for at erstatte de ældre Triangel-skinnebusser og forbedre passagerkomforten på de mindre trafikerede lokale og regionale strækninger over hele Danmark. Oprindeligt blev Y-togsættene bygget af Waggonfabrik Uerdingen og repræsenterede en vigtig periode i overgangen til mere moderne og effektiv jernbanetransport. De sidste leverede Y-togsæt kom til at bære producentnavnet Duewag, som følge af fusionen mellem Uerdingen og Düsseldorfer Waggonfabrik AG (Düwag) i 1935, og virksomheden blev i 1981 omdøbt til Duewag.Design og Karakteristika
Y-togsættene var karakteriseret ved deres iøjnefaldende gule og røde farveskema, som gjorde dem let genkendelige. Designet fokuserede på at tilbyde god passagerkomfort med rummelige sæder, god belysning og effektiv opvarmning, hvilket var en betydelig forbedring sammenlignet med de tidligere Triangel-skinnebusser. Togsættene bestod typisk af to vogne med en motorvogn i hver ende, hvilket gjorde det muligt for dem at køre i begge retninger uden at skulle vendes. Nogle motorvogne bestod af kun én vogn med styrerum i hver ende.Duewag's Rolle i Offentlig Transport
Düsseldorfer Waggonfabrik AG, bedre kendt som Duewag, var en fremtrædende tysk producent af jernbanevogne og sporvogne, som spillede en vigtig rolle i udviklingen af offentlig transport i Tyskland og internationalt. Virksomheden, grundlagt i Düsseldorf, specialiserede sig i fremstillingen af forskellige typer rullende materiel, herunder motorvogne, som blev brugt i både bymæssig og regional transport.Teknologiske Fremskridt og Komfort
Duewag-motorvogne var kendt for deres innovative design og teknologiske fremskridt. De inkorporerede letvægtskonstruktioner og moderne trækkraftsystemer, hvilket gjorde dem både effektive og økonomiske i drift. Designfilosofien bag Duewag's rullende materiel lagde vægt på passagerkomfort, pålidelighed og let vedligeholdelse. Motorvognene var udstyret med kraftfulde, men økonomiske Daimler-Benz dieselmotorer og hydromekaniske Voith-gear.Alsidighed og Anvendelse
Kapaciteten og det indre layout i Duewag's motorvogne var designet til at opfylde kravene i den offentlige transportsektor, med varierende konfigurationer tilpasset både bymæssig og regional drift. Dette omfattede rummelige passagerarealer og fleksible sidde-/ståområder. Duewag-motorvogne blev bredt anvendt i hele Tyskland og i mange andre lande, hvor de udgjorde rygraden i mange offentlige transportsystemer. Deres alsidighed gjorde dem velegnede til en bred vifte af transportopgaver, fra bysporvogne til regional drift.Links til supplerende læsning:
da.wikipedia.org (Beskrivelse af Duewag Dieselmotorvogn - årgang 1983-1988 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj.)en.wikipedia.org (Beskrivelse af Duewag Dieselmotorvogn - årgang 1983-1988 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj.)
Stamdata for Duewag Dieselmotorvogn - årgang 1983-1988 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj.
Fabrikant | Duewag |
Model | Duewag Dieselmotorvogn - årgang 1983-1988 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj. |
Antal indkøbt | 13 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 27.000 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Effekt i KW eller HK | 360 HK |
Motor | 2 stk. 6 cylinder Daimler-Benz dieselmotor |
Transmission | Hydromekanisk Voith gear. |
Bremsetype | Trykluftsbremse og skruebremse |
Sammenkoblingstype | Træktøj og skruekobling |
Akselrækkefølge | 1A'A1' |
Hastighed MAX | 80 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 17.850 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 11.500 mm og bogieakselafstand 2.000 mm. |
Antal pladser | 40 pladser, rejsegodsrum og toilet. |
Monteret komfortudstyr | Oliefyr |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: Y-Tog
Billeder af Duewag Dieselmotorvogn - årgang 1983-1988 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2021 Download billede
Duewag Dieselmotorvogn - årgang 1983-1988 - 17.850 mm udgaven med almindelig træktøj. består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
HHJ YM 35 | 1983 | 86.336 | ||
HHJ YM 36 | 1984 | 87.174 | ||
HP YM 35 | 1983 | 86.335 | ||
OHJ-HTJ YM 56 | 1983 | 86.339 | ||
OHJ-HTJ YM 57 | 1983 | 86.340 | ||
OHJ-HTJ YM 58 | 1984 | 87.175 | ||
SB YM 5 | 1984 | 87.176 | ||
SB YM 6 | 1988 | 89.130 | ||
VLTJ YM 12 | 1983 | 86.341 | ||
VLTJ YM 13 | 1983 | 86.342 | ||
VLTJ YM 14 | 1983 | 86.343 | ||
VNJ YM 71 | 1983 | 86.338 | ||
VNJ YM 72 | 1983 | 86.337 |