DSB Litra ML - Duewag Dieselmotorvogn, en artikel om DSB Litra ML - Duewag Dieselmotorvogn
Y-Togsæt: Fra Uerdingen til Duewag - En Nøglespiller i Dansk Privatbanetrafik
Y-Togsættene blev udviklet af det tyske firma Uerdingen og senere produceret af Duewag. Disse tog blev leveret til danske privatbaner og DSB i perioden 1965 til 1984. De første danske privatbaner, der modtog Y-Togsættene, var GDS/HFHJ, mens de sidste leverancer blev givet til DSB i 1984.DSB's Brug af Y-Togsæt
Hos DSB blev Y-Togsættene udelukkende bestilt som motorvogne og mellemvogne, litreret henholdsvis ML for motorvogne og FL for mellemvogne. DSB indkøbte disse tog til brug på ruten "Lille Nord" mellem Helsingør og Hillerød.Duewag: En Prominent Tysk Producent
Düsseldorfer Waggonfabrik AG, bedre kendt som Duewag, var en førende tysk producent af jernbanevogne og sporvogne, og spillede en central rolle i udviklingen af offentlig transport, både i Tyskland og internationalt. Grundlagt i Düsseldorf, specialiserede Duewag sig i fremstilling af forskellige typer rullende materiel, herunder motorvogne, der blev anvendt i både bymæssig og regional transport.Teknologi og Design i Duewag Motorvogne
Duewag motorvogne var kendt for deres innovative design og teknologiske fremskridt. Med letvægtskonstruktioner og moderne trækkraftsystemer var disse vogne både effektive og økonomiske i drift. Designfilosofien hos Duewag lagde vægt på passagerkomfort, pålidelighed og let vedligeholdelse.Motor og Drivsystemer
De typiske Duewag motorvogne var udstyret med kraftfulde, men økonomiske Daimler-Benz dieselmotorer kombineret med hydromekanisk Voith-gear. De anvendte både traditionelle dieselmotorer og elektriske drivsystemer, afhængigt af anvendelsesområdet og kundens behov.Kapacitet og Indre Layout
Kapaciteten og det indre layout i Duewag's motorvogne var designet til at opfylde kravene i den offentlige transportsektor. Med varierende konfigurationer tilpasset bymæssig og regional drift omfattede vognene ofte rummelige passagerarealer og fleksible sidde-/ståområder.Udbredelse og Brug i Tyskland og Internationalt
Duewag motorvogne blev bredt anvendt i hele Tyskland og i mange andre lande, hvor de fungerede som en vital del af mange offentlige transportsystemer. Deres alsidighed gjorde dem velegnede til en bred vifte af transportopgaver, fra bysporvogne til regionale togforbindelser.Links til supplerende læsning:
en.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra ML - Duewag Dieselmotorvogn)www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra ML - Duewag Dieselmotorvogn)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra ML - Duewag Dieselmotorvogn)
Stamdata for DSB Litra ML - Duewag Dieselmotorvogn
Fabrikant | Duewag |
Model | DSB Litra ML - Duewag Dieselmotorvogn |
Antal indkøbt | 7 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 27.000 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Effekt i KW eller HK | 2 x 360 HK |
Motor | 2 stk. 6-cylinder Daimler-Benz dieselmotor. |
Transmission | Hydromekanisk Voiht gear. |
Akselrækkefølge | 1A'A1' |
Hastighed MAX | 80 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 17.530 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 11.500 mm og bogieakselafstand 2.000 mm |
Antal pladser | 40 pladser og 8 klapsæder i flexrum. |
Døre pr. side | 2 |
Antal toiletter | 1 |
Antal flexområder | 1 |
Monteret komfortudstyr | Oliefyr |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: DSB Duewag togsæt
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
DSB Litra ML - Duewag Dieselmotorvogn | Duewag | 7 | |
DSB Litra FL - Duewag motormellemvogn | Duewag | 5 |
DSB Litra ML - Duewag Dieselmotorvogn består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB ML 4901 | 1984 | 87.306 | Ophugget | |
DSB ML 4902 | 1984 | 87.307 | Ophugget | |
DSB ML 4903 | 1984 | 87.308 | Ophugget | |
DSB ML 4904 | 1984 | 87.309 | Ophugget | |
DSB ML 4905 | 1984 | 87.310 | Ophugget | |
DSB ML 4906 | 1984 | 87.311 | Ophugget | |
DSB ML 4907 | 1984 | 87.312 | Ophugget |