DSB Litra EB - Siemens Vectron Årgang 2020-2022, en artikel om DSB Litra EB - Siemens Vectron Årgang 2020-2022
Vectron-lokomotiver: Fremtidens Jernbaneteknologi fra Siemens
Vectron er en lokomotivserie fremstillet af Siemens Mobility, som blev introduceret i 2010 på InnoTrans-messen i fire prototypeversioner: diesel, multisystem, og elektriske versioner med både AC og DC. I 2018 blev dieselversionen af Vectron erstattet af et dual-mode lokomotiv, som drives af elektricitet på elektrificerede strækninger og kan skifte til diesel på ikke-elektrificerede strækninger.Fleksibilitet og Konfiguration
Vectron-lokomotiverne er designet til nemt at kunne konfigureres til en række landes forskellige sikkerhedssystemer. Lokomotivets hovedrum indeholder det elektriske udstyr, undtagen hovedtransformatoren og batterierne, som er placeret under chassiset.Ydeevne og Hastighed
Vectron-lokomotiverne fås i to versioner: én med en effekt på 5,2 MW (7.000 HK) og en anden med en effekt på 6,4 MW (8.600 HK). DC-versioner er kun tilgængelige i 5,2 MW-udgaven. Standardhastigheden for Vectron er 160 km/t, men kan opgraderes til 200 km/t ved at tilføje semiaktive krøjedæmpere med en bogie-bogie styremekanisme. Siden 2022 har Vectron-lokomotiverne også kunnet bestilles med en tophastighed på 230 km/t.Kompatibilitet og Anvendelse
Vectron-lokomotiverne kan arbejde i dobbelt-, multiple- og push-pull konfigurationer med andre Vectron-, Eurosprinter- og Eurorunner-lokomotiver samt andre lokomotiver, der er udstyret med det samme multimodul som Vectron. Lokomotivet kan også leveres i en version med enkelt førerhus til permanent dobbeltkobling med et andet Vectron-lokomotiv eller til passagertog med en afblænding, der erstatter en af førerhusets ender.DSB's Investering i Vectron-lokomotiver
DSB tildelte Siemens en kontrakt på levering af minimum 42 nye Vectron-lokomotiver. I DSB's udbudsmateriale blev der stillet krav om, at lokomotivet skulle være et "standard" el-lokomotiv, kunne trække DSB's eksisterende dobbeltdækkervogne, og være udstyret til både det nuværende og det kommende signalsystem på den danske fjernbane. Lokomotiverne skal være godkendt til kørsel i både Danmark og Tyskland og kunne køre op til 200 km/t.De Nye Vectron-lokomotiver i Danmark
De nye Vectron-lokomotiver fik litra EB, og de første tre lokomotiver ankom til Danmark via Padborg den 14. september 2020. DSB modtog også en speciel "millennium"-udgave af Vectron-lokomotivet, DSB EB 3240, som blev udsmykket med et stort "1000" på siderne for at markere milepælen.Miljøvenlighed og Fremtidens Jernbane
Vectron-lokomotiverne er designet med fokus på miljøvenlighed. Når alle Vectron el-lokomotiver er leveret og alle ME-lokomotiver er afløst, forventer DSB at spare 10 tons partikler, hvilket svarer til cirka 60 procent af den samlede partikeludledning fra DSB's togdrift. Desuden vil DSB reducere sin CO2-udledning med 27.000 tons, svarende til 13 procent af den samlede CO2-udledning fra togdriften.Fremtidens Signalsystem: ETCS
DSB's nye Vectron-lokomotiver er blevet udstyret med det fremtidige fælleseuropæiske signalsystem, ETCS (European Train Control System). Dette er muliggjort takket være støtte fra EU's infrastrukturfond, Connecting Europe Facility (CEF), der har ydet 6,9 millioner kroner i støtte til projektet. ETCS skaber bedre betingelser for togtransport på tværs af europæiske landegrænser ved at standardisere signalsystemer på tog og langs skinnerne.Links til supplerende læsning:
www.sebtus.de (Liste over de Danske Vectron)da.wikipedia.org (Beskrivelse af Siemens Vectron)
www.dsb.dk (DSB - Vectron - Danmarks nye muskelbundt)
Stamdata for DSB Litra EB - Siemens Vectron Årgang 2020-2022
Fabrikant | Siemens Mobility GmbH |
Model | DSB Litra EB - Siemens Vectron Årgang 2020-2022 |
Antal indkøbt | 42 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 86.000 kg |
Fremdriftsmiddel | EL 25 kV/50 Hz og 15 kV/16,7 Hz |
Effekt i KW eller HK | 6.400 kW (Traktion og elektrisk bremse) |
Start trækkraft | 320 kN |
Bremsetype | Elektrisk bremsekraft: max. 240 kN og mekanisk bremsning via hjulmonterede skivebremser. |
Sammenkoblingstype | Træktøj og skruekobling |
Akselrækkefølge | B0'B0' |
Antal trækkende aksler | 4 |
Hastighed MAX | 200 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 18.980 mm |
Bredde | 3.010 mm (inkl. baluster) |
Højde over skinner | 3.860 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 9.500 mm og bogieakselafstand 3.000 mm |
Hjuldiameter | 1.250 mm (ved slid min 1.160 mm) |
Strækningsradio | GSM-R |
Sikkerhedssystem | ETCS inkl STM-DK og LZB/PZB |
Fjernstyring | ZWS og WTB |
Billeder af DSB Litra EB - Siemens Vectron Årgang 2020-2022
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. marts 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. februar 2024 Download billede
DSB Litra EB - Siemens Vectron Årgang 2020-2022 består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB EB 3201 | 2020 | 22.790 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3202 | 2020 | 22.791 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3203 | 2020 | 22.792 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3204 | 2020 | 22.793 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3205 | 2020 | 22.794 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3206 | 2020 | 22.795 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3207 | 2020 | 22.796 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3208 | 2020 | 22.797 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3209 | 2021 | 22.798 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3210 | 2021 | 22.799 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3211 | 2021 | 22.800 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3212 | 2021 | 22.801 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3213 | 2021 | 22.802 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3214 | 2021 | 22.803 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3215 | 2021 | 22.804 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3216 | 2021 | 22.805 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3217 | 2021 | 22.806 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3218 | 2021 | 22.807 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3219 | 2021 | 22.808 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3220 | 2021 | 22.809 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3221 | 2021 | 22.810 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3222 | 2021 | 22.811 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3223 | 2021 | 22.812 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3224 | 2021 | 22.813 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3225 | 2021 | 22.814 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3226 | 2021 | 22.815 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3227 | 2022 | 22.969 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3228 | 2022 | 22.970 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3229 | 2022 | 22.977 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3230 | 2022 | 22.978 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3231 | 2022 | 22.984 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3232 | 2022 | 22.985 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3233 | 2022 | 22.991 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3234 | 2022 | 22.992 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3235 | 2021 | 23.046 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3236 | 2021 | 23.047 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3237 | 2021 | 23.048 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3238 | 2021 | 23.049 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3239 | 2021 | 23.050 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3240 | 2021 | 23.051 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3241 | 2022 | 23.052 | I drift i Danmark | |
DSB EB 3242 | 2022 | 23.053 | I drift i Danmark |