Snekkersten Station (Sq) [1955-2003], en artikel om Snekkersten Station
Snekkersten Station er udført af Poul Svindt under godkendelse af Sigurd Christensen. Sigurd Christensen var overarkitekt ved DSB i perioden 1950‑1959 og var meget inspireret af funktionalismen. Sigurd Christensens stationsbygninger var ofte i røde tegl med mønstermurværk og sadeltag, hvilket også ses på Snekkersten Station, hvor især gavlene har et iøjnefaldende mønster.
Stationsbygningen var i 1955 et helt nyt og moderne indslag i stationsarkitekturen. Den var opført af røde sten og havde gavle, der var murede i mønster. Den var et anderledes indslag i stationsbyggeriet på Kystbanen, men de røde mursten bevirkede dog, at der var en sammenhæng med øvrige stationsbygninger. Bygningen med den enkle og funktionalistiske stil var opført i én etage, havde en længde på tolv fag og en delvist udgravet kælder. Saddeltaget havde eternitskifer, og ud over perronen samt ud over stationspladsen var tre støbte, sammenhængende og kobberinddækkede perrontage. At både toiletter, ildgodsrum samt vinterpostekspedition indgik i bygningen, var usædvanligt. Normalt var disse funktioner indeholdt i selvstændige bygninger. En tværgående kombineret forhal og ventesal blev anvendt efter model af Heinrich Wenck.
Udviklingen gik meget hurtigt. Mængden af godstransport aftog, og i allerede i 1964 blev stationens pakhus nedlagt. En mere og mere centraliseret styring af togdriften overflødiggjorde den daglige betjening i af kommandocentral og det centrale sikringsanlæg, som blev nedlagt omkring 1970. Den centrale styring foregik først fra Helsingør Station, og siden blev Kystbanen styret endnu mere centralt. Personalet blev gradvist mere og mere overflødigt, inklusive stationsforstanderen. Udviklingen fortsatte i nedadgående retning gennem 1970'erne og 1980'erne. Postekspeditionen i bygningen fra 1955 blev nedlagt i efteråret 1988 og flyttet til Prøvestenscenteret, og dermed blev postekspeditionen i hele Snekkersten nedlagt. Der var nu kun billetsalget tilbage. Stationsbygningen blev meningsløs at opretholde, og derfor blev den lukket i løbet af 2003-2004.
Snekkersten Station har gennem årene været udsat for større og mindre rangeruheld. Allerede et par måneder efter Kystbanens indvielse skete en togafsporing, formodentlig på grund af en fejl ved sporskiftebetjening. Kun en passager var med toget, og Helsingør Avis kunne berette, at der var tale om en dame, der "var halvdød af Skræk, men ikke kommet det ringeste til Skade".
Den alvorligste ulykke skete den 01. februar 1957, da toget fra Hillerød kørte ind på Snekkersten Station i tæt tåge og stødte sammen med et gennemkørende prøvetog mod København, som heldigvis havde tomme vogne. Styrevognen fra Hillerød forrest i motortoget, skrællede den bageste vogn i prøvetoget og blev ved påkørslen så godt som knust, fordi den var bygget i træ. Den bageste vogn i prøvetoget væltede og spærrede sporene. Ulykken kostede umiddelbart to mennesker livet og ni blev kvæstet. Af de seks hårdest medtagne passager døde den ene senere.
Fem godsvogne afsporet den 27. januar 1965, og de tre lagde sig halvvejs ud over skrænten mod Nørrevej. Hjælpevognen, som skulle løfte de afsporede vogne tilbage på sporet, lagde sig på siden i grøften på grund af sporskifteændring fra stop til afløb.
Toget mod Hillerød kørte d.18. maj 1988 ad et rangerspor ud over en stopbum, fortsatte ned over skrænten og havnede på Borupgårdvejen. Tolv mennesker blev kvæstet.
Stationsbygningen var i 1955 et helt nyt og moderne indslag i stationsarkitekturen. Den var opført af røde sten og havde gavle, der var murede i mønster. Den var et anderledes indslag i stationsbyggeriet på Kystbanen, men de røde mursten bevirkede dog, at der var en sammenhæng med øvrige stationsbygninger. Bygningen med den enkle og funktionalistiske stil var opført i én etage, havde en længde på tolv fag og en delvist udgravet kælder. Saddeltaget havde eternitskifer, og ud over perronen samt ud over stationspladsen var tre støbte, sammenhængende og kobberinddækkede perrontage. At både toiletter, ildgodsrum samt vinterpostekspedition indgik i bygningen, var usædvanligt. Normalt var disse funktioner indeholdt i selvstændige bygninger. En tværgående kombineret forhal og ventesal blev anvendt efter model af Heinrich Wenck.
Udviklingen gik meget hurtigt. Mængden af godstransport aftog, og i allerede i 1964 blev stationens pakhus nedlagt. En mere og mere centraliseret styring af togdriften overflødiggjorde den daglige betjening i af kommandocentral og det centrale sikringsanlæg, som blev nedlagt omkring 1970. Den centrale styring foregik først fra Helsingør Station, og siden blev Kystbanen styret endnu mere centralt. Personalet blev gradvist mere og mere overflødigt, inklusive stationsforstanderen. Udviklingen fortsatte i nedadgående retning gennem 1970'erne og 1980'erne. Postekspeditionen i bygningen fra 1955 blev nedlagt i efteråret 1988 og flyttet til Prøvestenscenteret, og dermed blev postekspeditionen i hele Snekkersten nedlagt. Der var nu kun billetsalget tilbage. Stationsbygningen blev meningsløs at opretholde, og derfor blev den lukket i løbet af 2003-2004.
Snekkersten Station har gennem årene været udsat for større og mindre rangeruheld. Allerede et par måneder efter Kystbanens indvielse skete en togafsporing, formodentlig på grund af en fejl ved sporskiftebetjening. Kun en passager var med toget, og Helsingør Avis kunne berette, at der var tale om en dame, der "var halvdød af Skræk, men ikke kommet det ringeste til Skade".
Den alvorligste ulykke skete den 01. februar 1957, da toget fra Hillerød kørte ind på Snekkersten Station i tæt tåge og stødte sammen med et gennemkørende prøvetog mod København, som heldigvis havde tomme vogne. Styrevognen fra Hillerød forrest i motortoget, skrællede den bageste vogn i prøvetoget og blev ved påkørslen så godt som knust, fordi den var bygget i træ. Den bageste vogn i prøvetoget væltede og spærrede sporene. Ulykken kostede umiddelbart to mennesker livet og ni blev kvæstet. Af de seks hårdest medtagne passager døde den ene senere.
Fem godsvogne afsporet den 27. januar 1965, og de tre lagde sig halvvejs ud over skrænten mod Nørrevej. Hjælpevognen, som skulle løfte de afsporede vogne tilbage på sporet, lagde sig på siden i grøften på grund af sporskifteændring fra stop til afløb.
Toget mod Hillerød kørte d.18. maj 1988 ad et rangerspor ud over en stopbum, fortsatte ned over skrænten og havnede på Borupgårdvejen. Tolv mennesker blev kvæstet.
Stamdata for Snekkersten Station [1955-2003]
Byggeår | 1955 |
Åbnet | 1955.12.01 |
Nedlagt | 2003 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Poul Svindt |
Adresse | Nørrevej 93, 3070 Snekkersten |
Stednavneforkortelse | Sq |
Højdeplacering over havet | 24,0 meter |
GPS koordinater | 56.009255,12.583945 |
Oversigt over andre stationer fra Snekkersten
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Snekkersten Station (Sq) | Efterhånden skete en omfattende udbygning af området omkring... | |
Snekkersten Station (Sq) [1955-2003] | Snekkersten Station er udført af Poul Svindt under godkendel... | |
Snekkersten Station (Sq) [1891-1955] | Den første stationsbygning var opført i bindingsværk efter t... | |
Snekkersten Trinbræt (Sq) [1879-1891] | I 1864 blev Nordbanen fra København over Hillerød med endest... |
BBR Data for Snekkersten Station [1955-2003]BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-01-25 13:49:54 | |
BBR Højde over havet | 24,0 meter |
BBR GPS koordinater | 56.00947724,12.58134012 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 2003 |
BBR Bebygget areal i alt | 210 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 210 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 210 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Snekkersten Station [1955-2003]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Billeder af Snekkersten Station [1955-2003]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Google Street View af Snekkersten Station [1955-2003]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 27. december 2023 - LINK til kilde.
Kort over Snekkersten Station [1955-2003]
Kort over Snekkersten Station [1955-2003] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Snekkersten Station [1955-2003] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Snekkersten Station [1955-2003] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Snekkersten Station [1955-2003] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Snekkersten Station [1955-2003] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Snekkersten Station [1955-2003]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |