Snekkersten Station (Sq) [1955-2003], en artikel om Snekkersten Station




En moderne station i funktionalistisk stil

Snekkersten Station blev opført i 1955 som et moderne og funktionalistisk indslag i den danske stationsarkitektur. Arkitekten bag projektet var Poul Svindt, som arbejdede under Sigurd Christensen, DSB's overarkitekt i perioden 1950‑1959. Christensen var stærkt inspireret af funktionalismen, hvilket tydeligt ses i stationens enkle og rationelle design.

Stationsbygningen blev opført i røde teglsten, og særligt gavlene havde et iøjnefaldende mønstermurværk, som var karakteristisk for Sigurd Christensens stil. De røde mursten skabte sammenhæng med de øvrige stationsbygninger på Kystbanen, selvom stationen på mange måder brød med tidligere arkitektoniske traditioner.

Bygningen var i én etage og strakte sig over tolv fag med en delvist udgravet kælder. Den havde et saddeltag dækket af eternitskifer, og der blev opført tre sammenhængende, støbte perrontage med kobberinddækning, som dækkede både perronen og stationspladsen. En usædvanlig detalje var, at funktioner som toiletter, ildgodsrum og vinterpostekspedition var en del af selve bygningen. Normalt blev sådanne funktioner placeret i selvstændige bygninger.

Indretningen var inspireret af Heinrich Wencks tidligere værker, hvor en tværgående kombineret forhal og ventesal dannede et centralt element i bygningen.

Nedgang i godstransport og personalereduktion

I takt med udviklingen inden for jernbanedrift ændrede stationens funktion sig markant gennem årene. Godstransporten aftog, og i 1964 blev stationens pakhus nedlagt. Centraliseringen af togstyringen betød, at kommandocentralen og sikringsanlægget på stationen blev overflødige. Disse funktioner blev i første omgang flyttet til Helsingør Station, og senere blev hele Kystbanens togtrafik styret endnu mere centralt.

Den gradvise automatisering gjorde også stationens personale overflødigt. Stationsforstanderen mistede sin rolle, og postekspeditionen blev flyttet til Prøvestenscentret i efteråret 1988. Dermed blev postekspeditionen i hele Snekkersten nedlagt. På dette tidspunkt var billetsalget den eneste tilbageværende funktion i stationsbygningen.

I løbet af 2003-2004 blev stationens bygning lukket helt, da den ikke længere havde nogen reel funktion.

Jernbaneulykker ved Snekkersten Station

Snekkersten Station har gennem årene været udsat for flere større og mindre rangeruheld. Allerede få måneder efter Kystbanens indvielse fandt en afsporing sted, formodentlig som følge af en fejl i sporskiftebetjeningen. Ifølge Helsingør Avis var kun en passager om bord på toget, en dame, der blev "halvdød af skræk, men ikke kommet det ringeste til skade".

Den alvorligste ulykke skete den 1. februar 1957, hvor et tog fra Hillerød i tæt tåge kørte ind på Snekkersten Station og kolliderede med et gennemkørende prøvetog mod København. Prøvetoget var heldigvis tomt, men ulykken fik alligevel tragiske konsekvenser. Styrevognen fra Hillerød-toget skrællede den bageste vogn i prøvetoget, og fordi styrevognen var bygget i træ, blev den næsten totalt knust. Den bageste vogn i prøvetoget væltede og spærrede sporene.

Ulykken kostede to mennesker livet umiddelbart, mens ni blev kvæstet. En af de seks hårdest medtagne passagerer døde senere af sine skader.

Den 27. januar 1965 skete en ny ulykke, hvor fem godsvogne blev afsporet, og tre af dem væltede delvist ud over skrænten mod Nørrevej. Den hjælpevogn, der skulle løfte de afsporede vogne tilbage på sporet, endte selv i grøften på grund af en forkert sporskifteindstilling.

Den 18. maj 1988 kørte et tog mod Hillerød ad et rangerspor ud over en stopbom, fortsatte ned ad skrænten og endte på Borupgårdvejen. Tolv mennesker blev kvæstet ved denne hændelse.

Snekkersten Station i dag

Efter lukningen af stationsbygningen i 2003-2004 blev stationens funktioner reduceret til perronfaciliteter og billetsalg via automater. Stationen fungerer stadig som et vigtigt knudepunkt for togtrafikken mellem Helsingør, København og Hillerød, men uden de bemandede funktioner, der engang kendetegnede den.


Stamdata for Snekkersten Station [1955-2003]

Byggeår1955
Åbnet1955.12.01
Nedlagt2003
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPoul Svindt
AdresseNørrevej 93, 3070 Snekkersten
StednavneforkortelseSq
Højdeplacering over havet24,0 meter
GPS koordinater56.009255,12.583945


Oversigt over andre stationer fra Snekkersten

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetSnekkersten Station (Sq)Snekkersten Station og udviklingen omkring BorupgaardEfterhå...
Stedet er fotograferetSnekkersten Station (Sq) [1955-2003]En moderne station i funktionalistisk stilSnekkersten Statio...
Snekkersten Station (Sq) [1891-1955]Snekkersten Station i bindingsværk og senklassicistisk stilD...
Stedet er fotograferetSnekkersten Trinbræt (Sq) [1879-1891]Snekkersten Trinbræt og Nordbanens tidlige historieI 1864 bl...



BBR Data for Snekkersten Station [1955-2003]

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2022-01-25 13:49:54
BBR Højde over havet24,0 meter
BBR GPS koordinater56.00947724,12.58134012
BBR Byggeår eller konverteringsår2003
BBR Bebygget areal i alt210 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen210 m2
BBR Samlet erhvervsareal210 m2
BBR Antal etager1



Billede af Snekkersten Station [1955-2003]

Billede af Snekkersten Station.
Billede af Snekkersten Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede

Billeder af Snekkersten Station [1955-2003]

Billede af Snekkersten Station.
Billede af Snekkersten Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede

Billede af Snekkersten Station.
Billede af Snekkersten Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede

Billede af Snekkersten Station.
Billede af Snekkersten Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede

Billede af Snekkersten Station.
Billede af Snekkersten Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede

Billede af Snekkersten Station.
Billede af Snekkersten Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede

Billede af Snekkersten Station.
Billede af Snekkersten Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede

Billede af Snekkersten Station.
Billede af Snekkersten Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede

Billede af Snekkersten Station.
Billede af Snekkersten Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede

Billede af Snekkersten Station.
Billede af Snekkersten Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede

Billede af Snekkersten Station.
Billede af Snekkersten Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede

Billede af Snekkersten Station.
Billede af Snekkersten Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede

Billede af Snekkersten Station.
Billede af Snekkersten Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede

Billede af Snekkersten Station.
Billede af Snekkersten Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede

Billede af Snekkersten Station.
Billede af Snekkersten Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede

Billede af Snekkersten Station.
Billede af Snekkersten Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede

Billede af Snekkersten Station.
Billede af Snekkersten Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede

Billede af Snekkersten Station.
Billede af Snekkersten Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede

Billede af Snekkersten Station.
Billede af Snekkersten Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede

Billede af Snekkersten Station.
Billede af Snekkersten Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede

Billede af Snekkersten Stations ind og udkørsel.
Billede af Snekkersten Stations ind og udkørsel.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede

Billede af Snekkersten Stations ind og udkørsel.
Billede af Snekkersten Stations ind og udkørsel.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede

Billede af Snekkersten Stations ind og udkørsel.
Billede af Snekkersten Stations ind og udkørsel.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede

Billede af LT 122-222, tidligere LB 122-222 fotograferet ud for Snekkersten Station.
Billede af LT 122-222, tidligere LB 122-222 fotograferet ud for Snekkersten Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020
Download billede

Google Street View af Snekkersten Station [1955-2003]

Google Street View af Snekkersten Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 27. december 2023 - LINK til kilde.


Kort over Snekkersten Station [1955-2003]

Historisk kort over Snekkersten Station [1955-2003]
Kort over Snekkersten Station [1955-2003] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Snekkersten Station [1955-2003]
Kort over Snekkersten Station [1955-2003] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Snekkersten Station [1955-2003]
Kort over Snekkersten Station [1955-2003] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Snekkersten Station [1955-2003]
Kort over Snekkersten Station [1955-2003] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Snekkersten Station [1955-2003]
Kort over Snekkersten Station [1955-2003] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Snekkersten Station [1955-2003]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9