Samtidigt med at Lillebæltsbroen åbnede den 15. maj 1935, åbnede "Restaurant Broen", som lå på Middelfartsiden helt henne ved Lillebæltsbroen fæste. Det var DSB, der ejede restauranten, og fra restauranten var der en enestående udsigt ud over Lillebælt. For at sikre let adgang til restauranten åbnede DSB "Broen Trinbræt" ud for restauranten. Sikkerhedsmæssigt havde DSB en politik om, ikke at oprette et trinbræt ved en dobbeltsporet bane, da man gerne ville undgå at folk gik over sporene. Ved Broen Trinbræt blev det løst ved, at det nordlige trinbræt ved sporet mod Jylland fik bygget en gangtunnel ind under broen. Gangtunnellen eksisterer stadig, men er aflåst med en gitterlåge i dag.
Restaurant Broens træbygningen var på ingen måde var en arkitektonisk skønhed, men Restaurant Broen blev fra starten alligevel en stor succes. Folk kom både med tog, bil eller "gåben" op til broen for at nyde den udsøgte udsigten fra restauranten og der var meget liv på de varme forårs- og sommerdage.
Med tiden blev der bygget benzintanke og flere restaurationer langs Brovejen, hvilket øgede konkurrencen med Restaurant Broens. F.eks. få hundrede meter ind mod Middelfart kom der en Gulf benzintank med restaurant, efter ca. 1,3 km et ishus (i dag Skovgrillen) og efter ca. 1,5 km cafeteriet. Trafikken til Restaurant Broen, var dog betydelig frem til åbningen af den nye Lillebæltsbro den 21. oktober 1970. Med åbningen af den nye bro, forsvandt det stor kundegrundlag næsten fra til dag og Restaurant Broen lukkede i 1973 Restaurant Broen stod tom frem til nedrivelsen i 1979.
Broen Trinbræt lukkede i 1971 og blev fjernet i 1975.
I dag er der på den plads, hvor Restaurant Broen lå, plancher som fortæller om byggeriet af Lillebæltsbroen i 1930'erne. Lidt længere inde ad Brovejen ind mod Middelfart, ligger stadig bygningen, der husede Gulf benzintanken med restaurant, og fortsætter man kommer man til Skovgrillen og det gamle cafeteria. Området i dag, er det Skovgrillen, som er det store udflugtssted, hvor der om sommeren er fyldt med biler og mange motorcykler. Skovgrillen siger selv at de er det sted der sælger flest is i Danmark.
Billede af Broen Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. april 2009 Download billede
Broen Trinbræt var placeret oppe til venstre for denne trappe. Der er ikke noget tilbage af trinbrættet i dag. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. april 2009 Download billede
Billede af Broen Trinbræt sammen med åbningen af Lillebæltsbroen. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aero Ekspress - Dato: den 14. maj 1935 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Broen Trinbræt sammen med åbningen af Lillebæltsbroen.
Billede af Broen Trinbræt sammen med indvielsen af Lillebæltsbroen. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aero Ekspress - Dato: den 14. maj 1935 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Broen Trinbræt sammen med indvielsen af Lillebæltsbroen.
Kort over Broen Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Broen Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Broen Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Broen Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Broen Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Broen Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN
Fynske jernbaner Niels Jensen 1976 112 København J. Fr. Clausen 87-11-03736-9
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN