Asset Trinbræt, en artikel om Asset Trinbræt






Asset Trinbræt – et beskedent holdepunkt i det sønderjyske jernbanelandskab

Da amtsbanerne i Sønderjylland blev anlagt i begyndelsen af det 20. århundrede, blev det nødvendigt at placere adskillige trinbrætter og stationer, ikke alene ud fra trafikmæssige overvejelser, men også ud fra et politisk og lokalt pres for tilgængelighed. Et af de mest beskedne, men alligevel karakteristiske, eksempler på denne strategi var Asset Trinbræt, som fik en kortvarig, begrænset og ubetydelig plads i den sønderjyske jernbanehistorie.

Beliggenhed og geografisk kontekst

Asset Trinbræt lå ved amtsvejen, på det sted hvor en mindre lokalvej løber mod syd til landsbyen Asset. Denne landsby bestod i begyndelsen af 1900-tallet blot af en håndfuld gårde og huse – i alt omkring en halv snes ejendomme – og var et eksempel på de små, spredte bebyggelser, som prægede det vestlige Sønderjylland i samtiden. Trinbrættet blev placeret i umiddelbar nærhed af den overordnede vej, hvilket gjorde det tilgængeligt for områdets beboere trods de relativt spredte bosættelser.

Afstanden til nærmeste gård var dog mere end 400 meter, hvilket viste sig at være en praktisk udfordring i forhold til driften af holdepladsen. Den store afstand betød, at det ikke var muligt at finde en lokal stationsagent, som kunne varetage ekspeditionen af passagerer og gods. Dette førte til en forenklet driftsmodel, hvor de rejsende købte billetter direkte i toget, og der blev ikke foretaget nogen ekspedition af gods fra stedet. Denne ordning, der også blev anvendt ved Nørby og Fiskebæk, betød, at Asset Trinbræt udelukkende fungerede som et såkaldt "flagstop", hvor toget kun standsede efter behov.

Infrastruktur og faciliteter

Infrastrukturen ved Asset Trinbræt var beskeden. Anlægget bestod af en lav jordperron, hvilket var typisk for de mindre holdepladser på kredsbanerne. Perronen var uden egentlige belægninger eller tekniske installationer, hvilket betød, at forholdene især i regn- og vintervejr kunne være mindre komfortable for de ventende passagerer.

Som eneste overdækkede faciliteter fandtes et lille venteskur. Skuret var opført i en karakteristisk ottekantet form og var magen til de tilsvarende bygninger, der blev rejst på kredsens regning ved de nævnte lignende trinbrætter. Disse venteskure var ikke store, men dog tilstrækkelige til at give lidt læ og beskyttelse for de få rejsende, som benyttede holdepladsen. Venteskurene blev anset for en rimelig balance mellem økonomi og funktionalitet på de mindre trafikerede lokaliteter.

Der var ingen signalanlæg, og ingen bemanding på stedet. Den sparsomme infrastruktur illustrerer med al tydelighed, at man fra begyndelsen ikke havde store forventninger til stedet som trafikknudepunkt.

Trafikale forhold og passagerstrømme

Allerede i de første driftsår stod det klart, at persontrafikken ved Asset Trinbræt ville forblive begrænset. I årene 1912-1913 nåede antallet af afgående rejsende sit højdepunkt med lidt under 3.000 personer om året. Dette var lavt i forhold til mange af de øvrige stationer og trinbrætter på strækningen, og afspejlede områdets beskedne befolkningsgrundlag og de relativt få reelle transportbehov.

Med tiden faldt passagertallet markant. I 1921 – året efter genforeningen og i en periode hvor mange sønderjyske jernbaner blev reorganiseret – var det årlige antal afgående rejsende ved Asset Trinbræt sunket til lidt over 100 personer. Dette dramatiske fald skyldtes dels den generelle økonomiske nedgang og dels reduceret toggang i årene efter Første Verdenskrig. Herudover havde motoriseret vejtransport også begyndt at konkurrere med jernbanen, især på de mere perifere strækninger.

Nedlæggelsen og krigsårenes betydning

På grund af den meget begrænsede trafik og de vanskelige driftsforhold valgte banebestyrelsen at nedlægge Asset Trinbræt i 1921 med virkning fra 1. juni 1922. Denne beslutning var i tråd med den generelle strategi for rationalisering, som prægede den danske jernbanepolitik i 1920'erne. Nedlæggelsen betød, at Asset Trinbræt i praksis ophørte med at fungere som holdepunkt, og at det lille venteskur og den primitive perron herefter blot stod tilbage som vidnesbyrd om en svunden trafikantikvarisk epoke.

Interessant nok oplevede stedet dog en midlertidig opblomstring under de sidste år af Første Verdenskrig. I denne periode blev der etableret en krigsfangelejr i nærområdet, og det medførte en vis stigning i transportaktiviteterne til og fra Asset Trinbræt. Selvom der ikke foregik godsekspedition i formel forstand, blev trinbrættet midlertidigt anvendt til at befordre personer og forsyninger i tilknytning til lejren. Det nøjagtige omfang af denne trafik er ikke veldokumenteret, men det vides, at der i denne periode var nogen indtægt forbundet med brugen af holdepladsen.

Venteskurets rolle i jernbanens arkitektur

Det ottekantede venteskur, som blev opført ved Asset Trinbræt, er et karakteristisk eksempel på de minimalistiske bygningsværker, der kendetegnede de sønderjyske amtsbaners mindste stop. Formen havde ikke blot et praktisk formål – den sikrede et maksimum af stabilitet med et minimum af materialeforbrug – men var også visuelt genkendelig og skabte en vis identitet for de små holdepladser.

Disse venteskure blev ofte udsat for vejr og vind, og det var ikke usædvanligt, at de måtte repareres hyppigt eller i visse tilfælde blev fjernet, når trinbrættet blev nedlagt. I mange tilfælde overlevede skurene trinbrætternes egentlige funktion og blev brugt til redskabsskur eller opbevaring af lokale beboere.

Mangel på gods og stationens økonomiske ubetydelighed

Et væsentligt kendetegn ved Asset Trinbræt var fraværet af godsekspedition. Der var hverken ramper, læssespor eller pakhus ved holdepladsen, og da der ikke var nogen stationsagent, var det logistisk og økonomisk umuligt at håndtere gods fra stedet. Dette var med til at understrege trinbrættets perifere rolle i den samlede banedrift og betød, at det aldrig kunne udvikle sig til et egentligt lokalt trafikknudepunkt.

Selvom andre mindre trinbrætter på lignende strækninger indimellem håndterede beskedne mængder stykgods – ofte landbrugsprodukter, mergel, tørv eller byggematerialer – var dette altså ikke tilfældet ved Asset. Det var således udelukkende en funktion som passagerholdested, der gav trinbrættet eksistensberettigelse i de få år, det eksisterede.

Trinbrættets eftermæle

Som så mange af de mindre holdepladser på de sønderjyske amtsbaner forsvandt Asset Trinbræt næsten sporløst fra kort og landskab, da det blev nedlagt. Dog er der visse steder stadig spor i landskabet, som kan give et fingerpeg om den tidligere beliggenhed – fx er der en let forhøjning i vejsiden efter den gamle tracé.


Stamdata for Asset Trinbræt

Andre navne og stavemåderAssith
Byggeår1901
Åbnet1901.05.08
Nedlagt1922.06.01
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet16,6 meter
GPS koordinater55.041945230653035,9.006846738180785


Asset Trinbræt servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Aabenraa-Løgumkloster Jernbane AaAJ 54,31901.05.081926.03.31





Billede af Asset Trinbræt

Billede af Asset Trinbræt.
Billede af Asset Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. oktober 2019
Download billede

Google Street View af Asset Trinbræt

Google Street View af Asset Trinbræt.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 25. december 2021 - LINK til kilde.


Kort over Asset Trinbræt

Historisk kort over Asset Trinbræt
Kort over Asset Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Asset Trinbræt
Kort over Asset Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Asset Trinbræt
Kort over Asset Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Asset Trinbræt
Kort over Asset Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Asset Trinbræt
Kort over Asset Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Historisk kort over Asset Trinbræt
Kort over Asset Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)


Litteratur for: Asset Trinbræt

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Sønderjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sønderjyske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03697-4
Æ Kringelbahn - Aabenraa Amts Jernbaner (Dansk Jernbane-Klub: 44)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Æ Kringelbahn - Aabenraa Amts Jernbaner (Dansk Jernbane-Klub: 44)
B. Wilcke
1982
256
København
Dansk Jernbane-Klub
9788787050234
Aabenraa Amts Jernbaner 1899-1926
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Aabenraa Amts Jernbaner 1899-1926
L.H. Hansen
1982
304


87-981352-0-1