Skive Nord Trinbræt (Ski), en artikel om Skive Nord Trinbræt
Skive Nord Trinbræt og dets jernbanehistorie
Skive Nord startede som Skive Nord Holdeplads den 15. maj 1884 i forbindelse med åbningen af Skive-Glyngørebanen. Holdepladsen blev hurtigt en vigtig del af den lokale transportinfrastruktur og blev anvendt af passagerer og mindre godstransporter. Den 1. maj 1922 stoppede DSB med at bruge betegnelsen "holdeplads", hvorefter Skive Nord officielt blev en station.Betydningen af Vestsallingbanen
Betegnelsen Skive Nord Station fik yderligere betydning, da Vestsallingbanen (Skive-Spøttrup) åbnede den 11. december 1924. Med denne udvidelse fik Skive Nord en central rolle i regionens jernbanenet, da den betjente begge Sallingbaner. Trods sin vigtighed havde stationen dog ikke et læssespor og kunne kun ekspedere mindre godstransporter, men ikke vognladningsgods.Infrastruktur og passagertrafik
Skive Nord Station blev ofte omtalt som "Nordbanegården" af lokalbefolkningen. Den var placeret tættere på bymidten end Skive H, som lå et stykke øst for byen. Dette gjorde Skive Nord langt mere attraktiv for passagerer på Sallingbanerne, og op mod 80-90% af persontrafikken på disse baner var til og fra Skive Nord.Stationen var udstyret med en rummelig ventesal, hvor en stor kakkelovn sikrede varme i vintermånederne. I fyringssæsonen blev den dog så varm, at passagererne måtte holde afstand. Om sommeren kunne de ventende i stedet opholde sig i det tilstødende anlæg med restaurant og springvand, hvilket gjorde ventetiden mere komfortabel.
Omlægning og nedlæggelse af Skive Nord Station
Da den nye Skive H banegård åbnede den 2. februar 1962, omlagdes begge Sallingbaner. I forbindelse hermed blev Skive Nord Station erstattet af et nyt trinbræt, der blev placeret ca. 3 km nordvest for den tidligere stationsbygning. Det nye trinbræt var dog langt fra en værdig afløser til den gamle station. Det blev beskrevet som "lille og usselt", hvilket var en skuffelse for mange af de lokale rejsende.Efter Skive Nord Stations funktion blev overtaget af det nye trinbræt, blev stationsbygningen nedrevet i 1963. Dette markerede afslutningen på en vigtig æra i byens jernbanehistorie.
Stamdata for Skive Nord Trinbræt
Byggeår | 1962 |
Åbnet | 1962.02.02 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Ski |
Højdeplacering over havet | 11,5 meter |
GPS koordinater | 56.57786937925063,9.023844980834623 |
Oversigt over andre stationer fra Skive Nord
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Skive Nord Trinbræt (Ski) | Skive Nord Trinbræt og dets jernbanehistorieSkive Nord start... | |
Skive Nord Station (Ski) [1922-1962] | Stationens etablering og udviklingSkive Nord Station begyndt... | |
Skive Nord Holdeplads (Ski) [1884-1922] | Skive Nord HoldepladsSkive Nord Holdeplads blev etableret de... |
Skive Nord Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Sallingbanen, Glyngørebanen, Skive-Glyngøre | DSB | 28,6 | 1884.05.15 | 1979.12.18 |
Vestsallingbanen, Skive-Vestsalling Jernbane | SVJ | 26,6 | 1924.12.11 | 1966.03.31 |
Kort over Skive Nord Trinbræt

Kort over Skive Nord Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Skive Nord Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Skive Nord Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Skive Nord Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Skive Nord Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Skive Nord Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbanehistorisk Årbog 90 Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl. 1990 64 Holme-Olstrup Bane Bøger ApS 87-88632-26-1 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med toget til Glyngøre og Nykøbing Mors Mogens Duus 2009 192 Bane Bøger Aps 978-87-91434-211 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Midtjyske jernbaner Niels Jensen 1979 116 København J. Fr. Clausen 87-11-03904-3 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Skive Vestsalling Jernbane 1924-1964 A. Gregersen 1964 29 |