Kildedal S-togstrinbræt (Kid), en artikel om Kildedal S-togstrinbræt
Kildedal S-togstrinbræt – en moderne S-togsstation med skiftende udvikling
Kildedal Station er en del af Københavns S-togsnet og ligger på Frederikssundbanen. Stationen åbnede i 2000 og blev anlagt på åben mark vest for Måløv i Ballerup Kommune. Oprindeligt var ambitionen at udvikle et erhvervsknudepunkt omkring stationen, hvor nye virksomheder og boligområder kunne vokse frem. Dog blev planerne aldrig fuldt realiseret, og Kildedal Station har derfor haft en noget anderledes udvikling end oprindeligt tiltænkt.Baggrunden for oprettelsen af Kildedal Station
I slutningen af 1990'erne var der et ønske om at etablere en station mellem Måløv og Veksø for at understøtte en fremtidig byudvikling og lette pendlertrafikken mod København. Med S-togets effektive transportnetværk var tanken, at stationen kunne tiltrække virksomheder og arbejdspladser samt skabe et attraktivt område for pendlere.Samtidig blev der anlagt et Parkér & Rejs-anlæg i forbindelse med stationen, så bilister kunne parkere deres biler og tage S-toget videre til byen. Dette anlæg har dog aldrig været særligt benyttet, da stationen er placeret i et område uden større bebyggelse eller befolkningsgrundlag.
Stationens drift og varierende betjening
Trods store ambitioner har Kildedal Station haft relativt få passagerer. På grund af det lave passagertal blev stationen fra september 2007 den eneste station på S-togsnettet, som kun blev betjent i dagtimerne fra mandag til lørdag.Ved køreplansskiftet i december 2012 blev stationen igen betjent i weekenden, men først i januar 2017 kom aftenkørslen tilbage på køreplanen. Til gengæld blev Kildedal Station fra december 2018 den eneste station i S-togsnettet, der ikke betjenes af nattog om fredagen og lørdagen.
Kildedal Stations placering og infrastruktur
Kildedal Station ligger i det vestlige Måløv, midt mellem Måløv Station og Veksø Station.Stationen har en simpel opbygning med to spor og en øperron, hvilket gør det nemt at skifte retning. Stationens arkitektur er funktionel og moderne, men adskiller sig ikke væsentligt fra andre S-togsstationer bygget i samme periode.
For at understøtte stationens oprindelige formål er der anlagt parkeringsfaciliteter, som dog ikke har opnået den store popularitet. Desuden er der etableret stisystemer, så cyklister og fodgængere kan komme let til og fra stationen.
Kildedal By – en ny vision for området
Selvom Kildedal Station i mange år har haft et lavt passagertal, er der nye planer for området. I 2019 indgik Ballerup Kommune en aftale med PensionDanmark om at udvikle en ny by omkring stationen – Kildedal By.Kildedal By skal over de næste 10-15 år udvikles til en ny, bæredygtig forstad med op til 2.000 boliger og 5.000 arbejdspladser. Fokus vil være på fællesskaber, grønne områder og en tæt forbindelse til hovedstadens arbejdsmarked.
Byen planlægges som et kraftcenter for life science-industrien, hvor virksomheder inden for medicinsk forskning, bioteknologi og sundhedsteknologi kan finde hjemsted. Det er håbet, at denne udvikling vil skabe øget efterspørgsel på stationen og gøre Kildedal til et vigtigt knudepunkt på Frederikssundbanen.
Kunst og fællesskab på Kildedal Station
Som en del af forberedelserne til Kildedal By har man søgt at gøre stationen mere indbydende og til et samlingspunkt for lokalsamfundet.Kunstværket "Grobund", skabt af Bent Holstein, er en central del af dette projekt. Han har udsmykket stationen med farvesætning i jordfarver og et ni meter højt fuglerelief i jern og irret kobber på det sydlige elevatortårn.
Derudover har Ballerup Kommune indført en række aktiviteter og events på stationen for at engagere borgerne og skabe en følelse af fællesskab. Dette inkluderer kunstvandringer, workshops og kulturelle arrangementer, der skal være med til at forme den nye Kildedal By.
Kildedal Station i fremtiden
Med udviklingen af Kildedal By er det forventningen, at stationen vil spille en langt vigtigere rolle i S-togsnettet i de kommende år. Når de første boligområder og erhvervsbygninger står færdige, vil stationens passagertal formentlig stige markant.For at understøtte denne udvikling har kommunen og Banedanmark undersøgt muligheden for at forbedre stationens faciliteter. Det kan blandt andet inkludere en større ventesal, bedre belysning, flere cykelparkeringspladser og muligvis nye togforbindelser.
Der er også planer om at gøre Kildedal Station til en del af en mere integreret transportløsning, hvor busser og cykelstier spiller en større rolle i at forbinde stationen med de omkringliggende områder.
Kildedal Station som en del af Københavns S-togsnet
I dag betjenes Kildedal Station af S-togets linje C, der kører mellem Frederikssund og Klampenborg. Togdriften er regelmæssig i dagtimerne, men stationen er fortsat en af de mindst benyttede i netværket.Med den kommende byudvikling er det dog sandsynligt, at stationens betydning vil vokse, og at Kildedal vil blive et vigtigere trafikknudepunkt i fremtiden.
Stamdata for Kildedal S-togstrinbræt
Byggeår | 2000 |
Åbnet | 2000.11.26 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Kildedalsvej, 2760 Måløv |
Stednavneforkortelse | Kid |
Højdeplacering over havet | 18,0 meter |
GPS koordinater | 55.751921,12.286864 |
Kildedal S-togstrinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Linje C (S-Banen) | DSB | 55,0 | 1950.05.14 | I drift |
Banedanmarks Data for Kildedal S-togstrinbrætStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-31 19:29:52 | |
Afsnits navn | Kildedal |
Afsnits type | Trinbræt |
Afsnits forkortelse | Kid |
Afsnits GPS koordinater | 55.75195555,12.28691031 |
Billede af Kildedal S-togstrinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede
Billeder af Kildedal S-togstrinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede
Google Street View af Kildedal S-togstrinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 29. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Kildedal S-togstrinbræt

Kort over Kildedal S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Kildedal S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Kildedal S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Kildedal S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Kildedal S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Kildedal S-togstrinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Banen sætter spor - Frederikssundbanen i 110 år Knud B. Christoffersen 1989 126 Frederikssund Thorsgaard 87-88165-72-8 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Københavns S-bane 1934-1984 John Poulsen 1984 112 Bane Bøger 87-88632-01-6 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordsjællandske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03671-0 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | S-banen 1934-2009 Morten Flindt Larsen, John Poulsen 2009 360 Bane Bøger Aps 978-87-91434-204 |