Hedensted Station (Hed) [1920-1974], en artikel om Hedensted Station
Jernbanens Ankomst til Hedensted
Da den Østjyske Længdebane blev etableret mellem Padborg og Frederikshavn i midten af 1800-tallet, bestod Hedensted kun af få huse. Jernbanens anlæggelse i området blev påbegyndt i foråret 1866, og strækningen blev officielt indviet den 4. oktober 1868.På trods af jernbanens betydning for regionen blev der ikke umiddelbart anlagt et stoppested i Hedensted. De nærmeste stationer var Løsning og Daugård, hvilket betød, at Hedensteds borgere måtte rejse længere for at tage toget. Denne situation skabte utilfredshed blandt byens indbyggere, og arbejdet med at få et stoppested i Hedensted blev sat i gang.
Hedensted Billetsalgssted og Holdeplads
I 1875 blev Hedensted tildelt sit første stoppested i form af et billetsalgssted, der blev placeret i vogterhus nummer 32. Dette stoppested havde dog udelukkende personekspedition, hvilket betød, at det ikke var en fuld station, men snarere et trinbræt med mulighed for at købe billetter.I 1889 blev Hedensted Billetsalgssted opgraderet til holdeplads, hvilket indebar, at den fik fuld ekspedition og kunne håndtere både gods- og passagertrafik. I forbindelse med denne opgradering blev der opført en ny stationsbygning, som blev placeret lidt øst for det oprindelige vogterhus.
Udviklingen af stationen skete gradvist, men det gik langsomt med godstransporterne. Hedensted fik ganske vist mulighed for stykgodsekspedition, men det var først i 1895, at der blev anlagt et offentligt læssespor, hvilket muliggjorde en mere effektiv håndtering af fragt.
Dobbeltspor og Udvidelse af Stationen
Omkring 1920 blev jernbanestrækningen omkring Hedensted udvidet til dobbeltspor, hvilket markerede en ny æra for stationens rolle i jernbanetrafikken. Denne udvidelse medførte en væsentlig modernisering af Hedensted Station, hvor en ny stationsbygning blev opført, og stationsområdet blev udvidet betydeligt.Med den nye bane blev sporarealet kraftigt udvidet, hvilket krævede en omlægning af flere veje. De eksisterende jernbaneoverkørsler blev nedlagt, hvilket skabte en fysisk barriere mellem Hedensteds to dele. Jernbanen kom derfor til at fungere som en mur, der delte Hedensted i to selvstændige områder, en udfordring der stadig præger byens struktur i dag.
Hedensted Station i Drift og Nedlæggelsen i 1974
Den nye station i Hedensted fungerede som et trafikalt knudepunkt i flere årtier, men efterhånden begyndte persontrafikken at falde. Samtidig skete der en generel ændring i transportmønstrene, hvor privatbilisme og forbedrede vejforbindelser gjorde togtransport mindre nødvendig for mange pendlere i området.Den 26. maj 1974 blev Hedensted Station officielt nedlagt som passagerstation, hvilket betød, at togene ikke længere standsede her. Dog fortsatte stationen med at fungere som en krydsningsstation, hvor tog kunne passere hinanden og vente på fri bane.
Ledvogterhus og Stationsbygningens Skæbne
Efter stationens lukning stod bygningerne tilbage i en periode uden nogen reel funktion. Ledvogterhus nummer 32, der havde været en central del af Hedensteds jernbanehistorie, fungerede i flere år som tjenestebolig for jernbanepersonale, men blev revet ned i 1976.Den første "rigtige" station, der blev opført i 1889, stod ubrugt i nogle år, før den blev revet ned i 1986.
Den sidste stationsbygning, som blev opført i forbindelse med moderniseringen i 1920'erne, blev ikke revet ned. I stedet blev bygningen bevaret og anvendt til erhvervsformål, og den fungerer i dag som udlejningsejendom til forskellige virksomheder.
Genåbningen af Hedensted som Stationsby i 2006
Efter mere end 30 år uden togforbindelse blev det besluttet at genoprette en station i Hedensted. Dette skete som et led i en større indsats for at forbedre den kollektive transport i Østjylland og sikre bedre forbindelser for pendlere.Den 8. januar 2006 blev Hedensted Trinbræt officielt åbnet, hvilket markerede Hedensteds tilbagevenden som en del af jernbanenettet. Den første ordinære togstandsning fandt sted kl. 06:43 samme morgen.
Med genåbningen blev Hedensted igen en stationsby, men i en mere begrænset form, da den nye station blev opført som et trinbræt uden en stor stationsbygning eller omfattende faciliteter.
Hedensted Stations Rolle i Dag
I dag fungerer Hedensted Trinbræt som en vigtig lokal pendlerstation, der betjener passagerer på strækningen mellem Aarhus og Fredericia. Genoprettelsen af stationen har bidraget til at øge den kollektive transport i området og har gjort det lettere for pendlere at vælge toget frem for bilen.Stamdata for Hedensted Station [1920-1974]
Byggeår | 1920 |
Åbnet | 1920 |
Nedlagt | 1974.05.26 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 5A, 8722 Hedensted |
Stednavneforkortelse | Hed |
Højdeplacering over havet | 67,2 meter |
GPS koordinater | 55.767679,9.698563 |
Oversigt over andre stationer fra Hedensted
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Hedensted Trinbræt (Hed) | Hedensted Trinbræt – Fra Billetsalgssted til Moderne Station... | |
Hedensted Station (Hed) [1920-1974] | Jernbanens Ankomst til HedenstedDa den Østjyske Længdebane b... | |
Hedensted Holdeplads (Hed) [1889-1920] | Hedensted Holdeplads – En vigtig station på den Østjyske Læn... | |
Hedensted Billetsalgssted (Hed) [1875-1889] | Hedensted Billetsalgssteds historieHedensted var en lille be... |
BBR Data for Hedensted Station [1920-1974]BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-02-12 16:40:25 | |
BBR Højde over havet | 67,2 meter |
BBR GPS koordinater | 55.76768541,9.69861962 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1960 |
BBR Seneste ombygning | 1991 |
BBR Bebygget areal i alt | 32 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 32 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 32 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Hedensted Station [1920-1974]

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. maj 2024 Download billede
Billeder af Hedensted Station [1920-1974]

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. maj 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. maj 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. maj 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. maj 2024 Download billede

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1960 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hedensted Station.
Titel: - 1960 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Hedensted
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1960
Note: Id: B09981_017.tif
Google Street View af Hedensted Station [1920-1974]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 28. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Hedensted Station [1920-1974]
![Historisk kort over Hedensted Station [1920-1974] Historisk kort over Hedensted Station [1920-1974]](./kort/221_ZOOM.webp)
Kort over Hedensted Station [1920-1974] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Hedensted Station [1920-1974] Historisk kort over Hedensted Station [1920-1974]](./kort/221_ORTO.webp)
Kort over Hedensted Station [1920-1974] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Hedensted Station [1920-1974] Historisk kort over Hedensted Station [1920-1974]](./kort/221_1980.webp)
Kort over Hedensted Station [1920-1974] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Hedensted Station [1920-1974] Historisk kort over Hedensted Station [1920-1974]](./kort/221_1953.webp)
Kort over Hedensted Station [1920-1974] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Hedensted Station [1920-1974] Historisk kort over Hedensted Station [1920-1974]](./kort/221_1901.webp)
Kort over Hedensted Station [1920-1974] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Hedensted Station [1920-1974]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |