Nørre-Hostrup (Smalspor) Station, en artikel om Nørre-Hostrup (Smalspor) Station
Nørre-Hostrup Stationskro og dens rolle i den sønderjyske jernbanehistorie
I det stille landskab syd for landsbyen Nørre-Hostrup, ikke langt fra hovedvejen mellem Rødekro og Bevtoft, opstod omkring år 1900 et mindre men vigtigt knudepunkt i den sønderjyske jernbanetrafik – Nørre-Hostrup Stationskro. Denne kombinerede købmandshandel og gæstgivergård blev etableret som en del af Aabenraa Amts Jernbaners udbygning og repræsenterede et eksempel på den særlige form for infrastrukturel udvikling, hvor privat initiativ og offentlig transport mødtes i et gensidigt afhængighedsforhold.Baggrund og beliggenhed
Nørre-Hostrup Stationskro lå strategisk placeret umiddelbart syd for selve landsbyen Nørre-Hostrup. Beliggenheden var nøje valgt, idet stationen lå ud til sognevejen mellem Rødekro og Bevtoft, og samtidig udgik en mindre sidevej fra stedet mod Egvad. Denne positionering gav adgang til et bredere opland, der udover selve Nørre-Hostrup by også omfattede de omkringliggende småsamfund, herunder Horsbyg mod nord og Øbening mod vest – begge ca. 2 kilometer væk. Hertil kom et større antal spredte landbrugsejendomme og huse i nærområdet, hvilket sikrede en vis form for lokal trafik, om end den aldrig blev stor.Den vigtigste årsag til, at persontrafikken ved Nørre-Hostrup forblev beskeden, skyldtes uden tvivl den korte afstand på blot 4 km til Rødekro station på statsbanens hovedlinje. Herfra kunne rejsende komme til Aabenraa på under 20 minutter, mens samme tur med amtsbanens små, langsomme tog kunne tage op mod to timer. Den geografiske nærhed til en statsbanestation med hurtigere og mere effektiv transport reducerede behovet for persontransport fra den lille amtsbanestation betragteligt.
Stationens opførelse og drift
Som det ofte var tilfældet ved etableringen af nye stationer langs de sønderjyske amtsbaner, var det nødvendigt at finde lokale samarbejdspartnere, som kunne stille jord og faciliteter til rådighed. I tilfældet Nørre-Hostrup indgik Kredsjernbanekommissionen en aftale med købmand Jørgen Jessen. Han forpligtede sig til at opføre en bygning, som kunne tjene både som købmandshandel, gæstgivergård og stationsbygning, og til gengæld fik han udskænkningstilladelse og retten til at fungere som stationsagent.Bygningen blev opført i 1901 og fremstod som en typisk, syvfags hvidpudset bygning med røde murstensbuer over vinduerne og traditionelt saddeltag. Den blev placeret parallelt med amtsbanens spor, således at der var direkte adgang fra perronområdet. Jørgen Jessens initiativ var med til at give området en vis karakter af centerfunktion, og stationskroen blev hurtigt et samlingspunkt for både rejsende og lokale.
Efter Jessens død overtog hans enke hvervet som stationsagent midlertidigt, indtil sønnen Hans Jessen i 1912 overtog både bygningen og funktionen som stationsagent. Han bestred hvervet helt frem til banens nedlæggelse i 1926 og stod i spidsen for en række udvidelser og forbedringer af ejendommen. Samme år som han overtog, blev hovedbygningen forlænget og forsynet med en bred frontispice ud mod banen. Desuden blev der opført flere mindre tilbygninger, og det oprindelige varehus fik en markant forlængelse, hvilket muliggjorde en større kapacitet for opbevaring og omladning af gods.
Godstrafik og økonomisk betydning
Mens passagertrafikken forblev beskeden, udviklede godstrafikken sig til at være stationens vigtigste funktion. Allerede før Første Verdenskrig blev der årligt afsendt op til 800 tons gods fra stationen. Dette omfattede hovedsageligt landbrugsprodukter, herunder korn og foderstoffer, som blev fragtet videre med amtsbanen, især til Hovslund og derfra til videre forsendelse via statsbanen.Efter krigen voksede godstrafikken betydeligt, og i regnskabsåret 1924/1925 blev der registreret hele 2.408 tons afgående og ankommende gods ved Nørre-Hostrup station. Denne udvikling hænger uløseligt sammen med Hans Jessens udvidelse af den tilknyttede købmands- og kornhandel, som nu havde nået et omfang, der rakte langt ud over det lokale opland. En betydelig del af godset bestod af varer til og fra Jessens forretning, hvilket viser, hvordan de private erhvervsinteresser og jernbanedriften her gik hånd i hånd.
Overgangen til statsbanens net
I takt med at jernbanenettet blev udbygget, og især efter omlægningen af amtsbanen til statsbanestrækningen Rødekro–Bredebro, ændrede situationen sig markant, da der blev opført en ny Nørre-Hostrup Station, som overtog efter stationskroen og Jessens oprindelige bygning ophørte med at fungere som station.Dog fortsatte bygningen sin funktion som købmandsbutik og kornhandel, og det tidligere gæstgiveri fungerede i flere år endnu som forsamlingshus og værtshus.
I dag anvendes bygningen til privat bolig, men strukturen og flere af de oprindelige arkitektoniske elementer er stadig synlige. Den tidligere stationsbygning står som et af de bedre bevarede eksempler på den kombinerede kro- og stationsbygningstype, der prægede mange af amtsbanerne i Sønderjylland.
Arkitektur og faciliteter
Stationskroen i Nørre-Hostrup blev opført med øje for funktionalitet snarere end dekoration, men den fremstår stadig som en karakterfuld bygning. Den hvidpudsede facade blev prydet med fladbuer af røde mursten over vinduerne og afsluttet med et klassisk saddeltag. Den senere opførte frontispice mod banen gav bygningen et mere repræsentativt udtryk.Indvendigt rummede bygningen både køkken, restauration, ventesale, soveværelser til gæster og beboelse til stationsagenten. I tilknytning til bygningen fandtes et mindre varehus, som med tiden blev udvidet for at kunne håndtere den voksende godstrafik.
Den funktionelle og velorganiserede indretning gjorde det muligt at drive en multifunktionel virksomhed, som på samme tid var købmand, gæstgiveri, privatbolig og jernbanestation. Dette var ikke usædvanligt for amtsbanens epoke, men Nørre-Hostrup Stationskro var et særligt vellykket eksempel.
Stationskroen i lokal kontekst
Sammenlignet med andre stationskroer på Aabenraa Amts Jernbaners netværk, havde Nørre-Hostrup den fordel at være grundlagt på en bevidst lokal tilpasning. Valget af Jørgen Jessen, en lokal købmand, som bærer af både investering og drift, var en fornuftig løsning i et område uden tidligere gæstgivertradition. Hans søns fortsættelse af virksomheden i over et årti viser, at ordningen fungerede.Stationskroen kom til at fungere som et vigtigt socialt samlingssted for de omkringliggende landsbyer. Selv om passagertallene var beskedne – ned til 2.000 rejsende årligt under Første Verdenskrig – så betød det, at man alligevel havde et sted at mødes, at modtage post, gods og nyheder fra verden udenfor.
I modsætning til mange andre stationer, hvor opkøb, tvangsauktioner og skiftende ejere skabte uro, oplevede Nørre-Hostrup station en bemærkelsesværdig stabilitet i driften gennem hele amtsbanens eksistens. Det bidrog til, at bygningen kunne overleve som købmandsforretning og lagerrum mange år frem efter amtsbanens lukning i 1926.
Stamdata for Nørre-Hostrup (Smalspor) Station
Andre navne og stavemåder | Norder-Hostrup |
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1901.05.08 |
Nedlagt | 1926.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Østermarkvej 17, 6230 Rødekro |
Højdeplacering over havet | 41,7 meter |
GPS koordinater | 55.089451,9.275205 |
Oversigt over andre stationer fra Nørre-Hostrup
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Nørre-Hostrup Station (Nh) | Nørre Hostrup Billetsalgssted var med offentligt sidespor på... | |
Nørre-Hostrup (Smalspor) Station | Nørre-Hostrup Stationskro og dens rolle i den sønderjyske je... |
Nørre-Hostrup (Smalspor) Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Aabenraa-Løgumkloster Jernbane | AaAJ | 54,3 | 1901.05.08 | 1926.03.31 |
BBR Data for Nørre-Hostrup (Smalspor) StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:24:47 | |
BBR Højde over havet | 41,7 meter |
BBR GPS koordinater | 55.0894835,9.27523249 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1900 |
BBR Seneste ombygning | 1965 |
BBR Bebygget areal i alt | 189 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 189 m2 |
BBR Samlet boligareal | 287 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Nørre-Hostrup (Smalspor) Station

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2020 Download billede
Billeder af Nørre-Hostrup (Smalspor) Station

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020 Download billede

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Nørre-Hostrup (Smalspor) Station.
Titel: - 1951 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Nørre Hostrup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1951
Note: Id: OD00703_009.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Nørre-Hostrup (Smalspor) Station.
Titel: - 1951 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Nørre Hostrup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1951
Note: Id: OD00703_012.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Nørre-Hostrup (Smalspor) Station.
Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Nørre Hostrup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL52-A1_077_002.tif

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. marts 2020 Download billede
Google Street View af Nørre-Hostrup (Smalspor) Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 3. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Nørre-Hostrup (Smalspor) Station

Kort over Nørre-Hostrup (Smalspor) Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Nørre-Hostrup (Smalspor) Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Nørre-Hostrup (Smalspor) Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Nørre-Hostrup (Smalspor) Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Nørre-Hostrup (Smalspor) Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kort over Nørre-Hostrup (Smalspor) Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)
Litteratur for: Nørre-Hostrup (Smalspor) Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Sønderjyske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03697-4 |
![]() |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Æ Kringelbahn - Aabenraa Amts Jernbaner (Dansk Jernbane-Klub: 44) B. Wilcke 1982 256 København Dansk Jernbane-Klub 9788787050234 |
![]() |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Aabenraa Amts Jernbaner 1899-1926 L.H. Hansen 1982 304 87-981352-0-1 |