Fredericia Station (Fa) [1866-1869], en artikel om Fredericia Station
Fredericia Station [1866-1869]: Byens Tidlige Jernbanehistorie
Fredericia, tidligere kendt som Frederiksodde, har en lang og vigtig forbindelse til udviklingen af jernbaner i Danmark. Allerede i starten af 1850'erne begyndte byen at vise interesse for jernbanens fremtid, og planlægningen af de første strækninger blev sat i gang. Politisk debat om ruter og økonomi dominerede diskussionerne, men i sidste ende var det militære hensyn, der afgjorde, at den nord-sydgående hovedlinje skulle føres igennem Fredericia.Den Første Banegård fra 1866
Den første banegård i Fredericia blev opført i 1866 og var en relativt simpel konstruktion. Bygningen var en lav træbygning, som var funktionel, men ikke prangende. Den blev hurtigt et centralt omdrejningspunkt for togtrafikken i området, men dens midlertidige natur var tydelig fra begyndelsen. Trods sin simple struktur var stationen en afgørende del af byens tidlige jernbanehistorie og sikrede forbindelsen mellem Fredericia og resten af Danmark.Efterhånden som behovet for en mere permanent løsning opstod, blev den oprindelige træbygning flyttet til Nørresundby, hvor den fungerede som midlertidig stationsbygning indtil 1907. Det var dog klart, at Fredericia havde brug for en større og mere robust station for at imødekomme byens voksende betydning som jernbaneknudepunkt.
Den Nye Banegård på Oldenborggade
I 1869 blev den nye og mere permanente banegård i Fredericia indviet. Stationen blev placeret på Oldenborggade, hvilket gav en mere central placering i forhold til både byen og den voksende jernbanetrafik. Den nye station var en rebroussementsstation, hvilket betød, at togene skulle bakke ud af stationen og vende om for at kunne fortsætte deres rejse. Dette design blev brugt mange steder i Europa, men det krævede en del arbejde fra stationens personale, da lokomotiverne ofte skulle vendes manuelt ved hjælp af en drejeskive.Fredericia Station blev hurtigt et vigtigt stop for mange tog, der krydsede Danmark. Med stationens strategiske placering tæt på havnen var det muligt at skifte mellem tog og færger, som transporterede passagerer og gods mellem Fredericia og Strib på Fyn. Dette gjorde byen til et centralt bindeled mellem Jylland, Fyn og resten af landet.
Militære Hensyn i Jernbanens Udvikling
Fredericias placering langs den nord-sydgående hovedlinje var ikke blot et spørgsmål om praktisk infrastruktur. Byens militære betydning spillede en afgørende rolle i beslutningen om at føre jernbanen igennem byen. Som en fæstningsby havde Fredericia længe været et strategisk militært centrum, og jernbanen blev set som en måde at styrke forsvaret på. Med jernbaneforbindelser kunne soldater og forsyninger hurtigt transporteres mellem forskellige dele af landet, hvilket var en afgørende faktor i planlægningen af de første danske jernbanestrækninger.Selvom fæstningens militære betydning aftog i løbet af det 19. århundrede, forblev Fredericia et vigtigt knudepunkt for både militær og civil transport. Byens strategiske placering gjorde den til en uundgåelig del af Danmarks voksende jernbanenet.
Banegårdens Betydning for Byens Udvikling
Den nye banegård på Oldenborggade spillede en central rolle i Fredericias udvikling som en vigtig handels- og transportby. Med dens tætte forbindelse til havnen blev stationen et knudepunkt for både passagerer og gods, og den bidrog til at styrke byens økonomi og position som en af Danmarks vigtigste havnebyer.Fra Fredericia kunne rejsende nemt komme videre til både Aarhus mod nord og til den dansk-tyske grænse mod syd. Denne forbindelse var afgørende for Danmarks indre sammenhængskraft, og stationen blev hurtigt en uundværlig del af landets infrastruktur.
Stationens Senere Udvikling
Selvom Fredericias første station i 1866 markerede et vigtigt skridt i byens jernbanehistorie, var det kun begyndelsen på en række forbedringer og udvidelser. I takt med at jernbanetrafikken steg, blev der behov for større faciliteter og bedre infrastruktur.Stamdata for Fredericia Station [1866-1869]
Byggeår | 1866 |
Åbnet | 1866.11.01 |
Nedlagt | 1869 |
Nedrevet | Nedrevet 1869 og flyttet til Nørresundby |
Stednavneforkortelse | Fa |
Højdeplacering over havet | 4,7 meter |
GPS koordinater | 55.562085,9.753633 |
Oversigt over andre stationer fra Fredericia
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Lillebæltsbroen Blokpost | Lillebæltsbroen Blokpost åbnede sammen med Lillebæltsbroen d... | |
Fredericia Station (Fa) | Fredericia Station: Et Historisk Knudepunkt i Dansk Jernbane... | |
Stallerup Forgreningsstation | Stallerup Forgreningsstation blev oprettet som en midlertidi... | |
Fredericia Færgestation | I 1866 åbnede DJDS (Det Danske Jernbanedriftsselskab) jernba... | |
Fredericia Banegård (Fa) [1869-1935] | Fredericia Banegård: En Central Del af Dansk Jernbanehistori... | |
Fredericia Station (Fa) [1866-1869] | Fredericia Station [1866-1869]: Byens Tidlige Jernbanehistor... | |
Fredericia godsstation Teknisk Station (Gfa) |
Google Street View af Fredericia Station [1866-1869]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 27. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Fredericia Station [1866-1869]
Kort over Fredericia Station [1866-1869] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Fredericia Station [1866-1869] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Fredericia Station [1866-1869] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Fredericia Station [1866-1869] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Fredericia Station [1866-1869] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Fredericia Station [1866-1869]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |