Padborg Tørsbølbanen Station, en artikel om Padborg Tørsbølbanen Station
I 1866 fik Padborg et beskedent billetsalgssted med ekspedition fra ledvogterhus nummer 110. Kort tid efter åbningen af Padborg Billetsalgssted blev det udvidet med et offentligt sidespor. Padborg Billetsalgssted var ved anlæggelsen placeret et meget øde sted, med et yderst beskedent opland.
Frem til Tørsbøl-Padborg banen åbning den 15. juli 1901, hvor Padborg Billetsalgssted blev forgreningsstation, steg trafikken kun langsomt i Padborg. Med tilkomsten af Tørsbøl-Padborg banen fik Padborg en ny station af preussisk standardtype, som blev åbnet året før Tørsbøl-Padborg banens åbning.
Ved genforeningen den 15. juni 1920 blev Padborg grænsestation, hvilke medførte store pladsproblemer. Kort efter genforeningen begyndte man et omfattende anlægsarbejde, hvor der blev bygget 2 nye store stationsbygninger og et omfattende sporanlæg.
Den nuværende Stationsbygning i Padborg, som er placeret mellem sporene, blev bygget først og stod klar i 1921 og skulle betjene Flensborg-Vamdrup strækningen. Den anden stationsbygning stod klar i 1925 og skulle betjene Tørsbøl-Padborg banen. Det var dog først i 1927/1928 at hele anlægsarbejder i Padborg stod klar.
I 1928 blev den gamle stationsbygning nedrevet, men tjenesteboligen syd for, der var bygget næsten som en kopi af stationen, eksisterer stadig.
I tysk tid hed Padborg: Pattburg.
Frem til Tørsbøl-Padborg banen åbning den 15. juli 1901, hvor Padborg Billetsalgssted blev forgreningsstation, steg trafikken kun langsomt i Padborg. Med tilkomsten af Tørsbøl-Padborg banen fik Padborg en ny station af preussisk standardtype, som blev åbnet året før Tørsbøl-Padborg banens åbning.
Ved genforeningen den 15. juni 1920 blev Padborg grænsestation, hvilke medførte store pladsproblemer. Kort efter genforeningen begyndte man et omfattende anlægsarbejde, hvor der blev bygget 2 nye store stationsbygninger og et omfattende sporanlæg.
Den nuværende Stationsbygning i Padborg, som er placeret mellem sporene, blev bygget først og stod klar i 1921 og skulle betjene Flensborg-Vamdrup strækningen. Den anden stationsbygning stod klar i 1925 og skulle betjene Tørsbøl-Padborg banen. Det var dog først i 1927/1928 at hele anlægsarbejder i Padborg stod klar.
I 1928 blev den gamle stationsbygning nedrevet, men tjenesteboligen syd for, der var bygget næsten som en kopi af stationen, eksisterer stadig.
I tysk tid hed Padborg: Pattburg.
Stamdata for Padborg Tørsbølbanen Station
Byggeår | 1925 |
Åbnet | 1927 |
Nedlagt | 1932.05.21 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | K.T. Seest |
Adresse | Jernbanegade 11A, 6330 Padborg |
Højdeplacering over havet | 47,8 meter |
GPS koordinater | 54.824392,9.359209 |
Oversigt over andre stationer fra Padborg
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Padborg Kombiterminal | Padborg Kombiterminal blev etableret af DSB i 1987. Efter at... | |
Padborg Tørsbølbanen Station | I 1866 fik Padborg et beskedent billetsalgssted med ekspedit... | |
Padborg Station (Pa) | I 1866 fik Padborg et beskedent billetsalgssted med ekspedit... | |
Padborg Station [1900-1927] | I 1866 fik Padborg et beskedent billetsalgssted med ekspedit... | |
Padborg Station [1864-1900] | I 1866 fik Padborg et beskedent billetsalgssted med ekspedit... |
Padborg Tørsbølbanen Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Tørsbøl-Padborg Jernbane | DSB | 14,8 | 1932.05.21 |
BBR Data for Padborg Tørsbølbanen StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-01-25 10:50:53 | |
BBR Højde over havet | 47,8 meter |
BBR GPS koordinater | 54.82454938,9.35920265 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1925 |
BBR Seneste ombygning | 1970 |
BBR Bebygget areal i alt | 634 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 326 m2 |
BBR Samlet boligareal | 500 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 310 m2 |
BBR Antal etager | 2 |
Google Street View af Padborg Tørsbølbanen Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 3. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Padborg Tørsbølbanen Station
Kort over Padborg Tørsbølbanen Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Padborg Tørsbølbanen Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Padborg Tørsbølbanen Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Padborg Tørsbølbanen Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Padborg Tørsbølbanen Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Kort over Padborg Tørsbølbanen Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)
Litteratur for: Padborg Tørsbølbanen Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | - og så kommer toget, Trine! : en baneveterans erindringer fra Als og Sundeved Sigfred Nielsen 1972 44 Signalpostens Forlag | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Tørsbøl-Padborg Banen P. Thomassen 1977 55 |