Nørresundby Station (Ns) [1871-1907], en artikel om Nørresundby Station




Nørresundby Station – En Jernbanehistorisk Fortælling

Etableringen af Nørresundby Station og Vendsysselbanen

Den første station i Nørresundby blev åbnet den 15. august 1871 som endestation for Vendsysselbanen, der strakte sig fra Nørresundby til Frederikshavn. Stationen spillede fra begyndelsen en central rolle i den nordjyske jernbanetrafik, da den forbandt Nørresundby med de nordlige egne af Jylland.

Den 8. januar 1879 blev stationens betydning yderligere styrket, da den nye jernbanebro over Limfjorden blev åbnet. Dette skabte en direkte forbindelse til Aalborg Banegård og gjorde det muligt at rejse mellem Vendsyssel og resten af Danmark uden at benytte færgeforbindelserne over fjorden.

Den første stationsbygning i Nørresundby var oprindeligt Fredericia Banegård fra 1866. Bygningen var en enkel trækonstruktion, der blev flyttet til Nørresundby og fungerede som en midlertidig station. Selvom den kun var tænkt som en midlertidig løsning, stod bygningen frem til 1907, før den blev erstattet af en ny og mere permanent stationsbygning. Den gamle træbygning blev kort tid efter revet ned.

Udvikling og vækst – Nørresundby som jernbaneknudepunkt

I takt med jernbanens ekspansion i Nordjylland voksede Nørresundby Stations betydning. Flere jernbaneforbindelser blev anlagt med tilslutning til stationen, hvilket gjorde den til et vigtigt knudepunkt i regionen.

Den 19. marts 1897 blev Fjerritslevbanen (Nørresundby-Fjerritslev) indviet, og den 18. september 1899 blev Sæbybanen (Nørresundby-Sæby-Frederikshavn) åbnet. Disse nye baneforbindelser øgede stationens aktivitet betydeligt, da de skabte nye transportmuligheder for både passagerer og gods.

Da Fjerritslev-Nørresundby Jernbane åbnede i 1897, fik banen tilslutning til DSB's station i Nørresundby. I begyndelsen blev persontogene midlertidigt ført frem til et trinbræt ved Vesterbrogade/Østerbrogade, indtil Fjerritslev-Frederikshavn Jernbanes egen station – Nørresundby Havnestation – blev taget i brug den 18. juli 1899 sammen med banens anden etape til Frederikshavn.

Nørresundby Havnestation og samarbejde mellem privatbanerne

Nørresundby Havnestation – også kaldet Nørresundby H – spillede en central rolle i godstransporten i regionen. H'et i navnet stod dog ikke for "hovedbanegård", men for havnestation.

Havnestationen skulle oprindeligt have været Fjerritslev-Frederikshavn Banens centrale driftsstation. I stedet opstod et tæt samarbejde mellem denne bane og de to privatbaner syd for Limfjorden: Aalborg-Hadsund Jernbane og Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane.

De tre jernbaneselskaber opførte i 1901 et fælles værksted og remise. Den 8. december 1902 blev deres fælles togleder-, gods- og lokomotivstation Aalborg G indviet. Samme år blev Aalborg Station udvidet, hvilket betød, at langt de fleste privatbanetog nu fik endestation i Aalborg frem for Nørresundby.

Den 16. oktober 1902 blev Nordjyllands Forenede Privatbaner oprettet som et fælles driftsselskab for de tre privatbaner. I 1915 skiftede dette selskab navn til Aalborg Privatbaner, efter at Hjørring Privatbaner også var blevet en del af samarbejdet.

Nedgang og nedlæggelse af stationen

Efter åbningen af jernbanebroen til Aalborg i 1879 flyttede en stor del af togtrafikken til Aalborg Station. Dette betød, at næsten alle tog i regionen nu udgik fra Aalborg, mens Nørresundby Station primært betjente togene mod Fjerritslev samt tog via Vendsysselbanen.

Togene til Frederikshavn via Sæbybanen gjorde i stedet stop på Nørresundby Havnestation.

I takt med vejtransportens fremmarch faldt behovet for mange af de mindre jernbanestrækninger. Dette førte til flere banenedlæggelser:
  • Fjerritslevbanen blev nedlagt den 1. april 1969
  • Sæbybanen lukkede den 31. marts 1968
  • Nørresundby Havnestation lukkede samtidig med Sæbybanen, og stationsbygningen blev revet ned få år senere
Til sidst mistede også Nørresundby Station sin betydning, og stationen blev officielt nedlagt i 1972.

Den nye Lindholm Station

Efter nedlæggelsen af Nørresundby Station gik der over 30 år, før en ny station blev etableret i området. I 2003 åbnede Lindholm Station som et moderne trinbræt, placeret cirka 300 meter nord for den gamle Nørresundby Station. Lindholm Station betjener i dag togforbindelserne mellem Aalborg og resten af Jylland og fungerer som et vigtigt transportknudepunkt for pendlere og rejsende i området.


Stamdata for Nørresundby Station [1871-1907]

Byggeår1871
Åbnet1871.08.15
Nedlagt1907
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseNs
Højdeplacering over havet4,6 meter
GPS koordinater57.064842,9.908772


Oversigt over andre stationer fra Nørresundby

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetNørresundby Station (Ns) [1907-1972]Den første Station i Nørresundby åbnede i 1871 som endestati...
Brogade (midlertidig) Trinbræt [1897-1899]Den første Station i Nørresundby åbnede i 1871 som endestati...
Stedet er fotograferetNørresundby Havnestation StationNørresundby Havnestation – Et Historisk Knudepunkt i Nordjyl...
Stedet er fotograferetNørresundby Station (Ns) [1871-1907]Nørresundby Station – En Jernbanehistorisk FortællingEtabler...





Billede af Nørresundby Station [1871-1907]

Billede af Nørresundby Station. Den første Nørresundbys Station er nedrevet, men Nørresundbys første Station har ligget her.
Billede af Nørresundby Station. Den første Nørresundbys Station er nedrevet, men Nørresundbys første Station har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede

Billeder af Nørresundby Station [1871-1907]

Billede af Nørresundby Station. Den første Nørresundbys Station er nedrevet, men Nørresundbys første Station har ligget her.
Billede af Nørresundby Station. Den første Nørresundbys Station er nedrevet, men Nørresundbys første Station har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede

Google Street View af Nørresundby Station [1871-1907]

Google Street View af Nørresundby Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 3. januar 2022 - LINK til kilde.


Kort over Nørresundby Station [1871-1907]

Historisk kort over Nørresundby Station [1871-1907]
Kort over Nørresundby Station [1871-1907] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Nørresundby Station [1871-1907]
Kort over Nørresundby Station [1871-1907] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Nørresundby Station [1871-1907]
Kort over Nørresundby Station [1871-1907] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Nørresundby Station [1871-1907]
Kort over Nørresundby Station [1871-1907] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Nørresundby Station [1871-1907]
Kort over Nørresundby Station [1871-1907] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Nørresundby Station [1871-1907]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0