Hvidovre Station (Hit) [1935-1942], en artikel om Hvidovre Station
Hvidovres første Station var nok den mindste og mest primitive at alle de stationer, som statsbanerne selv har etableret igennem tiden. At kalde det lille primitive træskur for en "station" blev i folkemunde taget som en joke. Hvidovres første Station var med billetsalg og bag dette en stejl trappe op til en træperron for tog mod København og skulle man mod Roskilde, måtte man gennem underføring for Hvidovrevej og op til den anden træperron på den anden side af banen. Hvidovres første Station åbnedes i 1935, og det blev straks flittigt benyttet, selv om rutebiler fra først i 1920'erne havde haft godt fat i persontrafikken omkring Hvidovre.
Da Hvidovrevejs nye underføring blev taget i brug i 1940, forblev stationsforholdene stadig de samme og det var først, da anlægsarbejderne med sporudfletningen begyndte man tænkte på en anden station da Hvidovres første Station lå i vejen.
Hvidovres anden Station blev en mere tiltalende bygning, som dog stadig var lille og primitiv, blev taget i brug i 1942. Hvidovres anden Station var anbragt lidt væk fra banedæmningen. Hvidovres første Station blev nedrevet i 1942.
En ordentlig station fik Hvidovre først med Hvidovres tredje Station, da S-togsstationen blev taget i brug i 1953, som var tegnet af arkitekt K. T. Seest. Hvidovres anden Station blev nedrevet i 1954.
Da Hvidovrevejs nye underføring blev taget i brug i 1940, forblev stationsforholdene stadig de samme og det var først, da anlægsarbejderne med sporudfletningen begyndte man tænkte på en anden station da Hvidovres første Station lå i vejen.
Hvidovres anden Station blev en mere tiltalende bygning, som dog stadig var lille og primitiv, blev taget i brug i 1942. Hvidovres anden Station var anbragt lidt væk fra banedæmningen. Hvidovres første Station blev nedrevet i 1942.
En ordentlig station fik Hvidovre først med Hvidovres tredje Station, da S-togsstationen blev taget i brug i 1953, som var tegnet af arkitekt K. T. Seest. Hvidovres anden Station blev nedrevet i 1954.
Stamdata for Hvidovre Station [1935-1942]
Byggeår | 1935 |
Åbnet | 1935 |
Nedlagt | 1942 |
Nedrevet | 1942 |
Adresse | Hvidovrevej, 2650 Hvidovre |
Stednavneforkortelse | Hit |
Højdeplacering over havet | 11,4 meter |
GPS koordinater | 55.664198351194415,12.473498175287974 |
Oversigt over andre stationer fra Hvidovre
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Hvidovre Nær S-togstrinbræt (Hit) | Hvidovres første Station var nok den mindste og mest primiti... | |
Hvidovre Station (Hit) [1942-1953] | Hvidovres første Station var nok den mindste og mest primiti... | |
Hvidovre Station (Hit) [1935-1942] | Hvidovres første Station var nok den mindste og mest primiti... | |
Hvidovre Fjern Teknisk Station (Hif) |
Kort over Hvidovre Station [1935-1942]
Kort over Hvidovre Station [1935-1942] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Hvidovre Station [1935-1942] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Hvidovre Station [1935-1942] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Hvidovre Station [1935-1942] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Hvidovre Station [1935-1942] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Hvidovre Station [1935-1942]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |