Kokkedal Station (Ok) [1906-1944], en artikel om Kokkedal Station
Da Kystbanen blev projekteret i 1897, mente man ikke, at de spredte gårde i området kunne retfærdiggøre en station på stedet, men Baneledelsen blev efterhånden udsat for et stærkt pres fra de få men indflydelsesrige gårdejere. Kokkedals fik sin første stationsbygning i 1906 og den lignede på ingen måde Kystbanens berømte Heinrich Wenck bygninger. Kokkedals første stationsbygning var et primitiv og et lille billetsalgssted der blev anlagt for penge sponsoreret af admiral Richelieu til Kokkedal, der var initiativtageren.
Statsbanerne gjorde lidt mere ud af Kokkedals første stationsbygning i 1916, idet der nu kunne ekspederes vognladningsgods. Selv om Kokkedals første station blev udbygget flere gange, forblev bygningen lille og trist frem til 1944, da den blev revet ned og en mere tiltalende, villalignende stationsbygning blev opført.
I dag er Kokkedal en flittigt benyttet station med 2.000-3.000 dagligt afrejsende passagerer. I køreplan for 2012/2013 er der i visse tidsrum op til 6 tog i timen i hver retning, dvs. mod Helsingør i den ene retning eller mod Københavns Hovedbanegård i den anden.
Stationspladsen vest for stationen blev ombygget i midten af 1990'erne og er med taxiholdeplads, gratis p-pladser og busterminal med lokale og regionale busser.
Statsbanerne gjorde lidt mere ud af Kokkedals første stationsbygning i 1916, idet der nu kunne ekspederes vognladningsgods. Selv om Kokkedals første station blev udbygget flere gange, forblev bygningen lille og trist frem til 1944, da den blev revet ned og en mere tiltalende, villalignende stationsbygning blev opført.
I dag er Kokkedal en flittigt benyttet station med 2.000-3.000 dagligt afrejsende passagerer. I køreplan for 2012/2013 er der i visse tidsrum op til 6 tog i timen i hver retning, dvs. mod Helsingør i den ene retning eller mod Københavns Hovedbanegård i den anden.
Stationspladsen vest for stationen blev ombygget i midten af 1990'erne og er med taxiholdeplads, gratis p-pladser og busterminal med lokale og regionale busser.
Stamdata for Kokkedal Station [1906-1944]
Byggeår | 1906 |
Åbnet | 1906 |
Nedlagt | 1944 |
Nedrevet | 1944 |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Stednavneforkortelse | Ok |
Højdeplacering over havet | 12,7 meter |
GPS koordinater | 55.903403,12.502079 |
Oversigt over andre stationer fra Kokkedal
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Kokkedal Station (Ok) | Da Kystbanen blev projekteret i 1897, mente man ikke, at de ... | |
Kokkedal Station (Ok) [1906-1944] | Da Kystbanen blev projekteret i 1897, mente man ikke, at de ... |
Kort over Kokkedal Station [1906-1944]
Kort over Kokkedal Station [1906-1944] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Kokkedal Station [1906-1944] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Kokkedal Station [1906-1944] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Kokkedal Station [1906-1944] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Kokkedal Station [1906-1944] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Kokkedal Station [1906-1944]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |