Amagerbro Godsstation, en artikel om Amagerbro Godsstation
Amagerbro Godsstations Oprindelse og Funktion
Amagerbro Godsstation spillede en central rolle i Københavns jernbanenetværk, da den havde direkte tilslutning til DSB's havnebane over Langebro til Københavns Godsbanegård. Denne strategiske forbindelse muliggjorde en effektiv transport af gods til og fra Amager, hvilket styrkede områdets industrielle og logistiske kapacitet.Amagerbro Station, som var den primære station for godstransport, adskilte sig markant fra de andre stationer på Amagerbanen ved at være opført som en midlertidig bindingsværksbygning. Dette skyldtes, at stationen lå i demarkationszonen i forhold til Københavns befæstning. Reglementet for demarkationszonen forbød opførelsen af grundmurede bygninger og tillod kun konstruktioner, der hurtigt kunne fjernes i tilfælde af krig.
Udviklingen af Godsstationens Infrastruktur
Øst for banens skæring med Vermlandsgade, langs Uplandsgade, blev de nødvendige faciliteter for banens drift anlagt. Dette omfattede en lille godsekspeditionsbygning, en lokomotivremise og senere en motorremise samt andre vigtige småbygninger. Disse faciliteter gjorde det muligt at vedligeholde og servicere lokomotiverne samt håndtere gods effektivt.Godsstationen havde også faciliteter til kul- og vandforsyning til damplokomotiverne, hvilket var essentielt for driften. Derudover fandtes en læssevej med diverse faciliteter til lastning og losning af gods, hvilket understregede stationens betydning som et logistisk knudepunkt.
Overgangsperioder og Ombygninger
Efter ophævelsen af demarkationszoneforbuddet i 1909 blev der i 1915 opført en mindre ventesal i bindingsværk i ét plan. Denne ventesal tjente som en midlertidig løsning, indtil persontrafikken på Amagerbanen blev indstillet i 1938. Derefter blev stationsbygningen revet ned, og ventesalen blev flyttet til Møllevej 79 i Store Magleby, hvor den blev omdannet til en privatbolig. I 1981 gennemgik bygningen en omfattende renovering, og der blev tilføjet en udnyttet førstesal.Kort efter nedlæggelsen af Amagerbro Station blev stationsarealet ryddet, og boligblokken "Penalhuset" blev opført mellem Store Mølle Vej og Uplandsgade, direkte oven på det gamle stationsareal.
Godsstationens Rolle Efter Persontrafikkens Ophør
Selvom persontrafikken på Amagerbanen ophørte i 1938, fortsatte godstrafikken på Amagerbro Godsstation. Amagerbanens personale måtte dog flytte til mere beskedne lokaler, som bestod af en lille pakhusbygning opført omkring den udrangerede rejsegodsvogn AB E1. Derudover blev et kontor etableret i en træbygning, der tidligere havde fungeret som udhus ved den gamle Amagerbro Station.Bygningerne fungerede også som DSB's Amagerbro Indleveringssted, hvor der indtil 1972 kunne ekspederes stykgods og banepakker til stationer uden for Amager. Dette understregede godsstationens fortsatte vigtighed i det danske jernbanenet, selv efter persontrafikkens ophør.
DSB's Overtagelse og Senere Udvikling
Da DSB overtog Amagerbanen i 1975, blev de tilbageværende faciliteter hurtigt fjernet. Det særprægede pakhus blev revet ned, men kontorbygningen, som i perioden 1972-1981 havde fungeret som vognanviserhus, forblev i brug frem til omkring 2016.Efter krigsudbruddet i 1940 blev persontrafikken kortvarigt genoptaget på Amagerbanen. I starten udgik persontogene fra en interimistisk perron på godsstationen. En ny "Amagerbro Station" blev etableret i form af en grusperron langs sporet yderst mod Uplandsgade med et tilhørende omløbsspor. Her blev der opført en lille venterumsbygning og billetsalg for at imødekomme behovet for passagertrafik.
Omlægning og Etablering af Amagerbro Trinbræt
For at reducere afstanden til sporvognene på Amagerbrogade blev banen forlænget og omlagt, hvilket førte til etableringen af Amagerbro Trinbræt den 1. august 1942. Billetsalgsbygningen fra Uplandsgade-perronen blev flyttet til det nye trinbræt, hvilket gjorde det lettere for passagererne at skifte mellem tog og sporvogn.Amagerbro Godsstation i Dag
I dag er der få fysiske spor tilbage af Amagerbro Godsstation, da området er blevet omdannet til bolig- og erhvervsbyggeri. Dog lever stationens historie videre som en vigtig del af Amagers industrielle og transportmæssige arv.Stamdata for Amagerbro Godsstation
Byggeår | 1907 |
Åbnet | 1907.07.17 |
Nedlagt | 1994.12.21 |
Nedrevet | Ca. 2016 |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Vermlandsgade 31, 2300 København S |
Højdeplacering over havet | 2,0 meter |
GPS koordinater | 55.66857862,12.60362007 |
Oversigt over andre stationer fra Amagerbro
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Amagerbro Metrostation (Amb) | Amagerbro Metrostation: Porten til Amagers livlige indkøbskv... | |
Amagerbro Trinbræt | Amagerbro Trinbræt: En Jernbanehistorisk RejseAmagerbro Trin... | |
Amagerbro Station (Amb) [1907-1938] | Historien om Amagerbro Station: Oprindelsen og Demarkationsz... | |
Amagerbro Godsstation | Amagerbro Godsstations Oprindelse og FunktionAmagerbro Godss... |
Billede af Amagerbro Godsstation

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nowico - Dato: 1938 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Amagerbro Godsstation.
Titel:Amagerbanen
Bygningsnavn:Amagerbro station
Sted:Danmark, Sjælland, København
Vejnavn:Amagerbrogade
Husnummer:19
Postnummer:2300
By:København
Sogn:Sundby
Ophav:Nowico
År:1938
Id:NO-1556b_01.tif
Kort over Amagerbro Godsstation

Kort over Amagerbro Godsstation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Amagerbro Godsstation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Amagerbro Godsstation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Amagerbro Godsstation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Amagerbro Godsstation - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Amagerbro Godsstation
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |