Tange Billetsalgssted med Sidespor (Tan) [1908-1920], en artikel om Tange Billetsalgssted med Sidespor
Tange Billetsalgssted åbnede den 1. oktober 1894 vogterhus 12, som var bygget som baneformandshus. Huset på Tange Søvej 5 er bygget i 1894, selv om det i BBR er angivet som værende bygget i 1927. Tegningerne er også genbrugt til det tidligere baneformandshus i Nørre Langgade 77, 8840 Rødkærsbro, som blev bygget i 1897.
I 1908 omlagde man noget af sporet, hvor jernbaneoverskæringen ved vogterhus 12 ved samme lejlighed blev flyttet ca. 100 meter mod vest. Ved den nye jernbaneoverskæring anlagdes vogterhus 12a. Flytningen skyldes flere problemer med oversvømmelser. Ved samme anledning anlagdes et nyt sidespor til brug for den spirende industri i Tange. I 1917 tilkom der en ventebygning så man bl.a. kunne tilgodese de "fine" gæster til/fra Tange Hotel.
Under første verdenskrig steg priserne på brændsel og energi kraftigt, og man begyndte at kikke på et projekt fra 1909, hvor ingeniørerne Kristian Thomsen og S.A. Angelo havde lavet et forslag til et vandkraftværk på Gudenåen. I 1918 begyndte bygningen af Gudenaacentralen, som den dag i dag er Danmarks største vandkraftværk, hvor man har fremstillet elektricitet siden 1921.
Pga. Gudenaacentralen og dermed blev Gudenåen opstemmes til Tange sø, så blev hele sporområdet omlagt i Tange. Der blev dæmmet op svarende til vandstanden i Tange sø og sporet blev flyttet ca. 25 meter mod syd. Gudenaacentralen fik et privat sidespor fra Tange Billetsalgssted den 21. august 1918 og sidesporet gik helt ind i Gudenaacentralen, men kunne ikke benyttes at konventionelt jernbanemateriel. Sporskiftet til sidesporet blev fjernet igen den 3. oktober 1923. I 1946 retablerede man sporforbindelsen til Gudenaacentralen midlertidigt, idet der skulle transporteres et par transformatorer til Gudenaacentralen. Den specielle sporarrangementet var nu fra et blindspor nord for de øvrige spor og passerede hovedsporet på sveller lagt ovenpå skinnerne, hvilket gjorde at forbindelsen kun kunne benyttes i togfrie intervaller og er sandsynligvis kun blevet benyttet nogle få nætter i træk. Den gamle trace kan stadig ses mellem Tange og Gudenaacentralen.
Tange station blev bygget i 1920, og den daværende overkørsel blev flyttet ca. 100 meter længere mod vest sammen med vogterhus 12a, der blev pillet ned og genopbygget de ca. 100 længere mod vest. Vogterhus 12a fik dog kun en kort tjenesteperiode, da den nuværende bro over Tange Å stod klar i 1923.
Hele området i Tange var færdig etableret i 1925.
Tange Station blev nedlagt den 26. maj 1979.
I 1908 omlagde man noget af sporet, hvor jernbaneoverskæringen ved vogterhus 12 ved samme lejlighed blev flyttet ca. 100 meter mod vest. Ved den nye jernbaneoverskæring anlagdes vogterhus 12a. Flytningen skyldes flere problemer med oversvømmelser. Ved samme anledning anlagdes et nyt sidespor til brug for den spirende industri i Tange. I 1917 tilkom der en ventebygning så man bl.a. kunne tilgodese de "fine" gæster til/fra Tange Hotel.
Under første verdenskrig steg priserne på brændsel og energi kraftigt, og man begyndte at kikke på et projekt fra 1909, hvor ingeniørerne Kristian Thomsen og S.A. Angelo havde lavet et forslag til et vandkraftværk på Gudenåen. I 1918 begyndte bygningen af Gudenaacentralen, som den dag i dag er Danmarks største vandkraftværk, hvor man har fremstillet elektricitet siden 1921.
Pga. Gudenaacentralen og dermed blev Gudenåen opstemmes til Tange sø, så blev hele sporområdet omlagt i Tange. Der blev dæmmet op svarende til vandstanden i Tange sø og sporet blev flyttet ca. 25 meter mod syd. Gudenaacentralen fik et privat sidespor fra Tange Billetsalgssted den 21. august 1918 og sidesporet gik helt ind i Gudenaacentralen, men kunne ikke benyttes at konventionelt jernbanemateriel. Sporskiftet til sidesporet blev fjernet igen den 3. oktober 1923. I 1946 retablerede man sporforbindelsen til Gudenaacentralen midlertidigt, idet der skulle transporteres et par transformatorer til Gudenaacentralen. Den specielle sporarrangementet var nu fra et blindspor nord for de øvrige spor og passerede hovedsporet på sveller lagt ovenpå skinnerne, hvilket gjorde at forbindelsen kun kunne benyttes i togfrie intervaller og er sandsynligvis kun blevet benyttet nogle få nætter i træk. Den gamle trace kan stadig ses mellem Tange og Gudenaacentralen.
Tange station blev bygget i 1920, og den daværende overkørsel blev flyttet ca. 100 meter længere mod vest sammen med vogterhus 12a, der blev pillet ned og genopbygget de ca. 100 længere mod vest. Vogterhus 12a fik dog kun en kort tjenesteperiode, da den nuværende bro over Tange Å stod klar i 1923.
Hele området i Tange var færdig etableret i 1925.
Tange Station blev nedlagt den 26. maj 1979.
Stamdata for Tange Billetsalgssted med Sidespor [1908-1920]
Byggeår | 1908 |
Åbnet | 1908 |
Nedlagt | 1920 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Stednavneforkortelse | Tan |
Højdeplacering over havet | 13,9 meter |
GPS koordinater | 56.35151172984285,9.586900029656356 |
Oversigt over andre stationer fra Tange
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Tange Station (Tan) | Tange Billetsalgssted åbnede den 1. oktober 1894 vogterhus 1... | |
Tange Billetsalgssted med Sidespor (Tan) [1908-1920] | Tange Billetsalgssted åbnede den 1. oktober 1894 vogterhus 1... | |
Tange Billetsalgssted (Tan) [1894-1908] | Tange Billetsalgssted åbnede den 1. oktober 1894 vogterhus 1... |
Billede af Tange Billetsalgssted med Sidespor [1908-1920]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. september 2023 Download billede
Billeder af Tange Billetsalgssted med Sidespor [1908-1920]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. september 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. september 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. september 2023 Download billede
Kort over Tange Billetsalgssted med Sidespor [1908-1920]
Kort over Tange Billetsalgssted med Sidespor [1908-1920] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Tange Billetsalgssted med Sidespor [1908-1920] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Tange Billetsalgssted med Sidespor [1908-1920] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Tange Billetsalgssted med Sidespor [1908-1920] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Tange Billetsalgssted med Sidespor [1908-1920] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)