Aarhus Havnestation [1894-1953], en artikel om Aarhus Havnestation
Aarhus Havnestation og dens historiske betydning
Da Aarhus Banegård åbnede den 4. oktober 1868 sammen med jernbanestrækningen mellem Aarhus og Fredericia, var der ikke oprindeligt tiltænkt et havnespor. Byens voksende handel og skibstrafik skabte dog hurtigt et behov for en jernbaneforbindelse til havnen, hvor gods og passagerer kunne skifte mellem tog og skib.Problemet blev yderligere forstærket med åbningen af Aarhus-Ryomgård-Grenaa banen den 1. december 1877. Banens endestation blev placeret ved Aarhus Østbanegård, omkring to kilometer fra Aarhus Banegård. Da der i begyndelsen ikke eksisterede en jernbaneforbindelse mellem de to stationer, indsatte DSB i 1881 en hesteomnibus til transport af transitrejsende.
Udviklingen af havnebanesporet
Behovet for et havnespor og en forbindelse mellem Grenåbanen og Aarhus Banegård voksede i takt med den stigende trafik. Da Hads-Ning Herreders Jernbane (Aarhus-Odder-Hou) skulle etableres i 1884, blev det tydeligt, at der var behov for bedre sporforhold og en mere central banegård. Dette førte til planerne om at bygge en ny station og udvide havnebanesporet.Sammen med etableringen af Aarhus' anden banegård blev der anlagt et kombineret havnespor samt en sporforbindelse til Aarhus Østbanegård. I denne forbindelse blev der oprettet et nyt standsningssted, Havnen Trinbræt, som lå ved kajen for dampskibsruterne. Selvom der nu var en direkte jernbaneforbindelse mellem Aarhus Banegård og Aarhus Østbanegård, fortsatte Grenåbanens tog med at udgå fra Østbanegården.
Havnen Trinbræt og Aarhus-Kalundborg ruten
Havnen Trinbræt var placeret ved den såkaldte "Dampskibsbro," hvor passagerer havde direkte adgang til skibene via kajen. Dette gjorde det muligt at kombinere tog- og skibstransport på en effektiv måde. Billetsalget til Aarhus-Kalundborg overfarten foregik ombord på skibene frem til 1960, hvor infrastrukturen blev moderniseret.I 1953 blev anløbspladsen flyttet midlertidigt til Kaj 17 ved Toldboden for at imødekomme den stigende trafik. I 1957 blev den seneste anløbsplads ved Aarhus Havnestation taget i brug, hvilket forenklede skifteforholdene mellem tog og skib. Aarhus Havnestation blev officielt indviet i 1960 og fungerede som et vigtigt trafikknudepunkt frem til dens nedlæggelse i 1991.
Aarhus Havnestations betydning
Aarhus Havnestation spillede en central rolle i byens transportinfrastruktur i mere end 30 år. Stationen forbandt jernbanenettet med de vigtigste skibsruter og var en essentiel del af godstransporten til og fra Aarhus Havn. Den muliggjorde en effektiv logistikløsning for både erhvervslivet og passagertrafikken.Stationens nedlæggelse i 1991 markerede afslutningen på en æra, hvor havnen havde en direkte jernbaneforbindelse. Udviklingen af vejtransport og containershipping gjorde den traditionelle havnerelaterede jernbanetrafik mindre relevant, hvilket førte til en gradvis udfasning af stationens funktioner.
Stamdata for Aarhus Havnestation [1894-1953]
Byggeår | 1894 |
Åbnet | 1894 |
Nedlagt | 1953 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 3,2 meter |
GPS koordinater | 56.153749316416295,10.214571191135471 |
Oversigt over andre stationer fra Aarhus Havnestation
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Aarhus Havnestation | Aarhus Havnestation – En Central Del af Byens Jernbanehistor... | |
Aarhus Havnestation [1957-1960] | Aarhus Havnestation og dens jernbanehistoriske betydningDa A... | |
Aarhus Havnestation [1953-1957] | Aarhus Havnestation og dens historiske udviklingDa Aarhus Ba... | |
Aarhus Havn Godsekspeditionen | I 1895 opførte DSB et ekspeditionskontor for gods i et lokal... | |
Aarhus Havnestation [1894-1953] | Aarhus Havnestation og dens historiske betydningDa Aarhus Ba... |
Google Street View af Aarhus Havnestation [1894-1953]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 8. november 2022 - LINK til kilde.
Kort over Aarhus Havnestation [1894-1953]
![Historisk kort over Aarhus Havnestation [1894-1953] Historisk kort over Aarhus Havnestation [1894-1953]](./kort/3029_ZOOM.webp)
Kort over Aarhus Havnestation [1894-1953] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Aarhus Havnestation [1894-1953] Historisk kort over Aarhus Havnestation [1894-1953]](./kort/3029_ORTO.webp)
Kort over Aarhus Havnestation [1894-1953] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Aarhus Havnestation [1894-1953] Historisk kort over Aarhus Havnestation [1894-1953]](./kort/3029_1980.webp)
Kort over Aarhus Havnestation [1894-1953] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Aarhus Havnestation [1894-1953] Historisk kort over Aarhus Havnestation [1894-1953]](./kort/3029_1953.webp)
Kort over Aarhus Havnestation [1894-1953] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Aarhus Havnestation [1894-1953] Historisk kort over Aarhus Havnestation [1894-1953]](./kort/3029_1901.webp)
Kort over Aarhus Havnestation [1894-1953] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Aarhus Havnestation [1894-1953]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |