Alslev Skov Blokpost, en artikel om Alslev Skov Blokpost




Alslev Skov Blokpost – En Midlertidig Kontrolpost i Jernbanehistorien

Alslev Skov Blokpost var en midlertidig jernbanekontrolpost, der blev etableret i 1936 i forbindelse med opførelsen af Storstrømsbroen og den nye jernbanestrækning via den "nye" Orehoved Station. Blokpostens funktion var at regulere togtrafikken på den eksisterende og den nye bane, indtil den endelige overgang til den nye forbindelse var gennemført. Selvom blokposten kun var i drift i en kort periode, spillede den en væsentlig rolle i overgangen mellem den gamle og den nye jernbanestruktur i området.

Etableringen af Alslev Skov Blokpost i 1936

I takt med planlægningen og opførelsen af Storstrømsbroen var der behov for at regulere togtrafikken i området, hvor den nye banegren skulle forgrene sig fra den eksisterende jernbanelinje. Dette førte til oprettelsen af Alslev Skov Blokpost i 1936 ved det nye forgreningssporskifte.

Blokposten havde til opgave at koordinere trafikken mellem det gamle og det nye spor samt at sikre, at togene blev dirigeret korrekt under brobyggeriet. Samtidig fungerede den som en sikkerhedsforanstaltning, der reducerede risikoen for kollisioner eller signalfejl i det komplekse arbejdsområde.

Overgangen til Den Nye Storstrømsbro

Ved begyndelsen af 1937 var byggeriet af Storstrømsbroen nået så langt, at Alslev Skov Blokpost blev betragtet som en togfølgestation. Dette betød, at blokposten ikke blot kontrollerede forgreningssporet, men også spillede en afgørende rolle i den generelle togkontrol på strækningen.

Den 26. september 1937 blev Storstrømsbroen officielt indviet. Samtidig blev den "gamle" Orehoved Station nedlagt, og den "nye" Orehoved Station blev taget i brug. Dette markerede en væsentlig milepæl i dansk jernbanehistorie, da broen skabte en fast forbindelse mellem Sjælland og Falster og dermed forbedrede transportmulighederne mellem landsdelene.

Blokpostens Endelige Nedlæggelse

Selvom den nye strækning var taget i brug, fortsatte Alslev Skov Blokpost med at fungere i endnu et år. Dette skyldtes, at det gamle spor stadig var i brug til borttransport af materialer fra den nedlagte Orehoved Station. Blokposten sikrede en kontrolleret afvikling af trafikken, indtil arbejdet med fjernelsen af de gamle faciliteter var afsluttet.

I 1938 blev forgreningssporskiftet officielt fjernet, og blokposten mistede dermed sin funktion. Dermed ophørte Alslev Skov Blokpost med at eksistere, og strækningen blev fuldt integreret i det nye jernbanenet.

Tidligere Blokpost ved Alslev Skov

Alslev Skov havde dog allerede tidligere været hjemsted for en blokpost. I 1903 blev en blokpost etableret ved vogterhus nummer 2 ved Gåbensevej som et forsøg på at øge kapaciteten på jernbanestrækningen mellem Orehoved og Nørre-Alslev.

Denne første blokpost blev anlagt for at forbedre sikkerheden og trafikkapaciteten på strækningen, som oplevede en stigende trafikmængde. For at styrke infrastrukturen blev der i 1924 opført en ny blokhytte, hvilket signalerede en videreførelse af blokpostens funktion i området.

Imidlertid blev blokposten ved Alslev Skov formentlig nedlagt i begyndelsen af 1928, sandsynligvis som følge af teknologiske forbedringer og ændrede behov for trafikstyring på strækningen.


Stamdata for Alslev Skov Blokpost

Byggeår1936
Åbnet1936
Nedlagt1938
NedrevetNedrevet
AdresseGåbensevej, 4840 Nørre Alslev
Højdeplacering over havet22,7 meter
GPS koordinater54.925178773759626,11.87467877171634


Oversigt over andre stationer fra Orehoved

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetOrehoved (midlertidig) Trinbræt (Oh)Orehoved Trinbræt åbnede i 2014 for periodevis togtrafik og ...
Stedet er fotograferetOrehoved Trinbræt (Oh)Orehoved Trinbræt – Fra Privatbanestation til NedlæggelseOre...
Stedet er fotograferetOrehoved Station (Oh) [1937-1970]Orehoved Station – En Central Station i Falsters Jernbanehis...
Alslev Skov BlokpostAlslev Skov Blokpost – En Midlertidig Kontrolpost i Jernbane...
Orehoved Færgehal [1884-1937]Orehoved Færgehal og dens jernbanehistoriske betydningOrehov...
Stedet er fotograferetOrehoved Station (Oh) [1872-1937]Orehoved Station og dens jernbanehistoriske betydningOrehove...





Kort over Alslev Skov Blokpost

Historisk kort over Alslev Skov Blokpost
Kort over Alslev Skov Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Alslev Skov Blokpost
Kort over Alslev Skov Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Alslev Skov Blokpost
Kort over Alslev Skov Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Alslev Skov Blokpost
Kort over Alslev Skov Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Alslev Skov Blokpost
Kort over Alslev Skov Blokpost - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Alslev Skov Blokpost

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0