Suså Jernbanebro, en artikel om Suså Jernbanebro
Jernbanebroen, der strækker sig over Susåen, står som et ikonisk symbol på jernbanens udvikling og betydning for infrastrukturen i Danmark. Bygget i 1891, har broen været en central del af transportnetværket mellem Næstved og Slagelse.
I sommeren 1890 gik arbejdet i gang med at forberede opførelsen af broen over Susåen. Arbejderne var travlt beskæftiget med at etablere fundamentet af kampesten til bropillerne, og broens konstruktion tog gradvist form under nøje tilsyn og planlægning.
Inden åbningen af banestrækningen mellem Næstved og Slagelse i maj 1892 blev jernbanebroen prøvebelastet for at sikre dens styrke og stabilitet. To lokomotiver og flere personvogne blev placeret på broen for at teste dens bæreevne, og den bestod testen med succes, hvilket bekræftede dens egnethed til togdrift.
Jernbanebroen, der strækker sig over Susåen, er konstrueret hovedsageligt af granit og jern og har et imponerende spænd på 25 meter, hvilket giver passage til togene med tilstrækkelig clearance over vandspejlet, der er 10 meter under broen. Susåen, som den krydser, er Sjællands største vandsystem og en af Danmarks længste åer, hvilket understreger broens strategiske placering og betydning.
I løbet af årene har jernbanebroen modtaget omfattende vedligeholdelse og renovering for at sikre dens strukturelle integritet og levetid. En renovering til en pris af 1,5 millioner kroner inkluderede sandblæsning og maling af broens stålkonstruktion for at forlænge dens levetid med yderligere 50 år.
I forbindelse med anlæggelsen af "Fodsporet" i 2011 gennemgik jernbanebroen en omfattende restaurering. Den blev sandblæst, malet, og en betydelig del af de oprindelige sveller blev genbrugt, hvilket bevarede broens historiske karakter og samtidig forbedrede dens strukturelle integritet.
Jernbanebroen over Susåen forbliver ikke blot et teknisk mesterværk, men også et symbol på Danmarks jernbanes historie og fortsatte betydning for transportinfrastrukturen. Den står som et minde om fortiden og en påmindelse om jernbanens afgørende rolle i landets udvikling.
I sommeren 1890 gik arbejdet i gang med at forberede opførelsen af broen over Susåen. Arbejderne var travlt beskæftiget med at etablere fundamentet af kampesten til bropillerne, og broens konstruktion tog gradvist form under nøje tilsyn og planlægning.
Inden åbningen af banestrækningen mellem Næstved og Slagelse i maj 1892 blev jernbanebroen prøvebelastet for at sikre dens styrke og stabilitet. To lokomotiver og flere personvogne blev placeret på broen for at teste dens bæreevne, og den bestod testen med succes, hvilket bekræftede dens egnethed til togdrift.
Jernbanebroen, der strækker sig over Susåen, er konstrueret hovedsageligt af granit og jern og har et imponerende spænd på 25 meter, hvilket giver passage til togene med tilstrækkelig clearance over vandspejlet, der er 10 meter under broen. Susåen, som den krydser, er Sjællands største vandsystem og en af Danmarks længste åer, hvilket understreger broens strategiske placering og betydning.
I løbet af årene har jernbanebroen modtaget omfattende vedligeholdelse og renovering for at sikre dens strukturelle integritet og levetid. En renovering til en pris af 1,5 millioner kroner inkluderede sandblæsning og maling af broens stålkonstruktion for at forlænge dens levetid med yderligere 50 år.
I forbindelse med anlæggelsen af "Fodsporet" i 2011 gennemgik jernbanebroen en omfattende restaurering. Den blev sandblæst, malet, og en betydelig del af de oprindelige sveller blev genbrugt, hvilket bevarede broens historiske karakter og samtidig forbedrede dens strukturelle integritet.
Jernbanebroen over Susåen forbliver ikke blot et teknisk mesterværk, men også et symbol på Danmarks jernbanes historie og fortsatte betydning for transportinfrastrukturen. Den står som et minde om fortiden og en påmindelse om jernbanens afgørende rolle i landets udvikling.
Stamdata for Suså Jernbanebro
Byggeår | 1891 |
Åbnet | 1892.05.15 |
Nedlagt | 1986 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Højdeplacering over havet | 8,7 meter |
GPS koordinater | 55.24917661923677,11.754150817228735 |
Suså Jernbanebro servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Slagelse-Næstved | DSB | 40,1 | 1892.05.15 | 1986 |
Tegninger af Suså Jernbanebro
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1890 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Suså Jernbanebro.
Transportselskab/ operatør: Statsbaneanlægene (DSB)
Jernbanested: Slagelse - Næstved
Beskrivelse: Bro over Susåen.
Infrastrukturejer: Statsbanedriften
Motivdato: 1890
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: DSB-Sg-Næ-bro-over-Susaaen-scan496
Kort over Suså Jernbanebro
Kort over Suså Jernbanebro - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Suså Jernbanebro - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Suså Jernbanebro - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Suså Jernbanebro - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Suså Jernbanebro - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)