Nørre Eskilstrup Sidespor, en artikel om Nørre Eskilstrup Sidespor
Nørre Eskilstrup Sidespor – Et Glemsomt Kapitler i Jernbanehistorien
Nørre Eskilstrup Sidespor blev anlagt i 1912 som et privat sidespor til brug for forpagter Mads Rasmussen på Sporgården. Sidesporet lå på vestsiden af Høng-Tølløse Jernbane og var mod syd forbundet til hovedsporet. Med en kapacitet på kun fem mindre godsvogne var det et af de mindre sidespor langs banen.Sidesporets Primære Funktion
Nørre Eskilstrup Sidespor blev primært anvendt til transport af sukkerroer, der blev afsendt til Gørlev Sukkerfabrik. Sukkerroer var en vigtig afgrøde i området, og jernbanetransporten sikrede en effektiv og pålidelig leverance til sukkerproduktionen.Under og omkring Anden Verdenskrig blev sidesporet også benyttet til transport af cikorierødder til A/S De danske Cichoriefabrikker i København. Disse rødder blev anvendt i produktionen af Richs kaffesurrogat, et populært produkt under krigens rationeringsperiode.
Anvendelse af Sidesporet
Foruden Sporgården benyttede også nabogården, Dyndmosegård, Nørre Eskilstrup Sidespor. Sidesporet blev en vigtig logistikfacilitet for de lokale landbrug, som kunne sende store mængder afgrøder afsted uden at skulle transportere dem lange afstande over land.Nedlæggelse og Fjernelse
I takt med moderniseringen af landbrugstransporten blev jernbanetransporten af sukkerroer indstillet i 1962, og Nørre Eskilstrup Sidespor mistede sin funktion. Sporet lå derefter ubenyttet hen, indtil sporskiftet blev fjernet i 1972. De sidste spor af sidesporet blev fjernet i forbindelse med en større spormodernisering af Høng-Tølløse Jernbane i 1989.Links til supplerende læsning:
da.wikipedia.org (Beskrivelse af Høng-Tølløse Jernbane )Stamdata for Nørre Eskilstrup Sidespor
Byggeår | 1912 |
Åbnet | 1912 |
Nedlagt | 1962 |
Nedrevet | 1972 |
Højdeplacering over havet | 42,6 meter |
GPS koordinater | 55.593965931508976,11.771048707403821 |
Nørre Eskilstrup Sidespor servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Høng-Tølløse Jernbane | LT (Oprindelig: HTJ) | 38,0 | 1901.12.22 | I drift |
Slagelse-Høng-Tølløse Jernbane | LT (Oprindelig: HTJ) | 50,8 | 1901.12.22 | I drift |
Kort over Nørre Eskilstrup Sidespor

Kort over Nørre Eskilstrup Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Nørre Eskilstrup Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Nørre Eskilstrup Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Nørre Eskilstrup Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Nørre Eskilstrup Sidespor - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Nørre Eskilstrup Sidespor
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Høng - Tølløse Jernbane 1901-1976 (Dansk Jernbane-Klub: 40) Ole-Chr. M. Plum 1976 158 Dansk Jernbane-Klub 87-87050-02-1 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Høng Tølløse Jernbane 100 år (Dansk Jernbane-Klub: 52) Ole-Chr. Munk Plum 2001 256 Dansk Jernbane-Klub 8787050455 |