Rødbyhavn Station, en artikel om Rødbyhavn Station
Rødbyhavn Station – Et Knudepunkt i Dansk Jernbanehistorie
Rødbyhavn Station blev indviet den 24. juli 1912, samme dag som havnen i Rødbyhavn officielt blev åbnet. Stationens opførelse var en vigtig milepæl i udviklingen af infrastrukturen på Lolland og spillede en central rolle i transporten af både passagerer og gods. Dagen for indvielsen var præget af sol og varme, og den første officielle togankomst fandt sted den 19. juli 1912, da et ekstratog bragte en række højtstående gæster til stationen. Blandt disse var driftsbestyrer Agerskov, arkitekt Glahn fra Nykøbing, den kommende stationsforstander Adam Volmer Seidenfaden og en række andre prominente personer. De blev modtaget af bygmester Pilet N. Jansen, som stod klar ved stationen.Rødbyhavn Stations Første Stationsforstander
Den første stationsforstander på Rødbyhavn Station var Adam Volmer Seidenfaden, født den 17. juli 1877 i Store Taarøje. Han havde en solid baggrund inden for jernbanedrift og startede sin karriere som elev ved Østsjællandske Jernbaner i 1895. Herefter arbejdede han som assistent ved Lollandsbanen fra 1900 til 1912, inden han blev udpeget til stationsforstander på den nyåbnede station i Rødbyhavn. Seidenfaden blev dog kun på stationen frem til 1915, hvorefter han fortsatte sin karriere på andre stationer. I 1920 blev han forstander for Rødby Station, der lå i den modsatte ende af banen.Arkitektoniske Træk og Stationens Indretning
Rødbyhavn Station blev opført som en solid bygning i røde mursten og var anlagt i to etager. Den rummede en række funktionelle faciliteter til både passagerer, gods og toldbehandling. På stationens nordlige side fandtes en flisebelagt ventesal, mens midten af bygningen husede godsekspeditionen og stationsforstanderens kontor. Den sydlige ende var forbeholdt toldkontoret, som spillede en vigtig rolle i kontrollen af varer, der ankom og forlod havnen.Vest for hovedbygningen lå et par rummelige lokaler, som ikke blev taget i brug fra begyndelsen. Disse var tænkt som en fremtidssikring, der kunne aktiveres i takt med stationens og havnens udvikling. Stationsforstanderen havde desuden sin private bolig på første sal af bygningen. Lejligheden var rummelig og havde en altan mod syd, hvorfra der var en imponerende udsigt over havnen og Østersøen.
Passagerernes Adgangsforhold
Adgangen til Rødbyhavn Station var en smule utraditionel sammenlignet med andre stationer i Danmark. Fra Havnevejen – den nuværende Havnegade – var der direkte adgang til toldkontoret og stationsforstanderens bolig. De rejsende måtte dog benytte en anden vej for at komme ind i ventesalen og billetkontoret. De skulle gå uden om bygningen og ind via perronen. Denne løsning kan virke upraktisk, men var valgt for at forhindre gennemgangstrafik gennem bygningen, da stationens udsatte placering gjorde den sårbar over for træk og vind fra det åbne landskab.Økonomisk Betydning og Havneudvikling
I de første år af stationens levetid oplevede Rødbyhavn en markant vækst. Særligt virksomheder ved havnen, herunder skibsværftet, var store arbejdspladser, der skabte et solidt økonomisk grundlag for stationen. Hundredvis af arbejdere pendlede til og fra Rødbyhavn, og stationen blev hurtigt en vigtig transportcentral for både persontrafik og godstransport.I løbet af 1920'erne ændrede situationen sig imidlertid. Flere virksomheder ved havnen måtte lukke, og dette havde en direkte indvirkning på trafikken gennem Rødbyhavn Station. Nedgangen i gods- og passagertransport kunne mærkes, men stationen formåede at overleve de økonomiske udfordringer, og den forblev en central del af infrastrukturen i området.
Fugleflugtslinjen og Stationens Rolle i Store Infrastrukturprojekter
I slutningen af 1950'erne begyndte planerne om Fugleflugtslinjen at tage form. Dette projekt, der skulle forbinde Danmark og Tyskland via en færgeforbindelse mellem Rødbyhavn og Puttgarden, medførte et markant opsving i aktiviteten på Rødbyhavn Station. Fra 1959 og frem mod 1963 blev store mængder byggematerialer transporteret via jernbanen til Rødbyhavn, hvilket genererede betydelige indtægter for Lollandsbanen.Fugleflugtslinjen blev officielt åbnet den 14. maj 1963, hvilket markerede en ny æra for transporten mellem Danmark og det europæiske kontinent. Samme dag ophørte den regulære passagertrafik til og fra Rødbyhavn Station, da færgeterminalen og de nye transportmuligheder gjorde stationens oprindelige funktion overflødig. Dog fortsatte godstrafikken i flere år, hvilket vidner om stationens betydning i overgangen til den nye transportstruktur.
Stamdata for Rødbyhavn Station
Byggeår | 1912 |
Åbnet | 1912.07.24 |
Nedlagt | 1968.05.28 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | H. C. Glahn |
Adresse | Havnegade 28E, 4970 Rødby |
Højdeplacering over havet | 1,5 meter |
GPS koordinater | 54.659306,11.355666 |
Oversigt over andre stationer fra Rødby
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Rødby Færge Station (Rf) | Rødby Færge Station – Et vigtigt knudepunkt på Fugleflugtsli... | |
Rødby Øst Teknisk Station (Rfø) | Rødby (Færge) Øst er en teknisk forgrenings-station, hvor in... | |
Rødbyhavn Station | Rødbyhavn Station – Et Knudepunkt i Dansk JernbanehistorieRø... | |
Rødby Station (Rdy) | Rødby Station blev anlagt som endestation på jernbanen fra M... |
Rødbyhavn Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Maribo-Rødby(Havn) | LJ | 20,1 | 1874.07.01 | 1989.11.01 |
BBR Data for Rødbyhavn StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-25 18:33:29 | |
BBR Højde over havet | 1,5 meter |
BBR GPS koordinater | 54.65929734,11.35568578 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1912 |
BBR Seneste ombygning | 2000 |
BBR Bebygget areal i alt | 224 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 224 m2 |
BBR Samlet boligareal | 372 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Rødbyhavn Station

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. oktober 2021 Download billede
Billeder af Rødbyhavn Station

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. oktober 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. oktober 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. oktober 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. oktober 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. oktober 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. oktober 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. oktober 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. maj 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. maj 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. maj 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. maj 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. maj 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. maj 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. maj 2009 Download billede

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Rødbyhavn Station med den specielle DEVA M1 dieselelektriske motorlokomotiv fra 1923 nederst til venstre i billedet.
Titel:- 1956 - Rødbyhavn Station
Bygningsnavn:Rødbyhavn Station
Sted:Danmark, Lolland, Rødbyhavn
Vejnavn:Havnegade
Husnummer:28 E
Lokalitet:Rødbyhavn
Postnummer:4970
By:Rødby
Sogn:Rødbyhavn
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1956
Id:B02298_004.tif

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Rødbyhavn Station.
Titel:- 1950 - Rødbyhavn Station
Bygningsnavn:Rødbyhavn Station
Sted:Danmark, Lolland, Rødby Havn
Vejnavn:Havnegade
Husnummer:28 E
Lokalitet:Rødbyhavn
Postnummer:4970
By:Rødby
Matrikelnummer:Rødby Markjorder 541a
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1950
Id:L05266_013.tif

Fotograf: Ukendt - Dato: 1920

Fotograf: Ukendt - Dato: 1920
Google Street View af Rødbyhavn Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 5. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Rødbyhavn Station

Kort over Rødbyhavn Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Rødbyhavn Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Rødbyhavn Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Rødbyhavn Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Rødbyhavn Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Rødbyhavn Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm Niels Jensen 1977 112 København J. Fr. Clausen 87-11-03777-6 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med jernbanen gennem hverdag og arbejde Anders Madsen 2014 117 Skinne bøger 978-87-983192-6-9 |