Vangede Station (Ang) [1908-1964], en artikel om Vangede Station
Vangede Station – Historisk Baggrund
Vangede holdeplads kom til fra Slangerupbanens åbning den 20. april 1906, og man måtte nøjes med et billetsalg fra vogterhuset, da man ikke ville ofre meget på "fattigbyen" Vangede. I 1908 kom der en stationsbygning tegnet af Axel Preisler – enkelte steder er årstallet fejlagtigt angivet til 1938, og det hævdes også urigtigt, at Vangede Stationsbygning skulle være tegnet af arkitekt S. O. Thrue. Bygningen blev faktisk opført i 1908, og da Axel Preisler var arkitekten, adskilte dens udformning sig fra de øvrige stationer på Slangerupbanen, som var tegnet af Heinrich Wenck. Vangede Stationen lå nord for Vangedevej med adgang fra Ericavej, og her var et overhalingsspor samt læssespor på modsatte side af stationsbygningen. Trafikken blev væsentlig bedre end forventet.Ingen oprindelig plan for et holdested i Vangede
Efter det endelige projekt skulle der slet ikke have været noget holdested i Vangede, for der var næsten ingen bebyggelse. Landsbyen Vangede lå ved Lyngbyvejen, og der var ikke længere til Gentofte station end til det holdested, som mange beboere havde ønsket ved Vangedevej – og som de også fik. Søborg gav banens fædre pokker i, fordi store grundejere ikke ville have banen den vej, selvom det ville have været bedre trods terrænforholdene. Disse grundejere ville ikke vide af jernbaneskylden og ville heller ikke tegne aktier i banen, påstodes det. Endvidere ventede KSB sig meget af Albertis teglværk nær Dyssegård, men ifølge godstallene fik det ikke større betydning. Til gengæld blev banen billigere at anlægge, da man slap med stigningen på en kort strækning. Man ved, at grundejere ved Emdrup og Dyssegård trak godt i snorene og tilbød betydelige aktieposter, så Social-Demokraten beskyldte Alberti for at udnytte sin stilling som justitsminister – men der var intet at stille op mod ham dengang.Søborgs udvikling og behov for bedre transport
De mange arbejderboliger omkring Søborghus havde skabt et trafikbehov, der først blev dækket, da sporvognen kom til Bispebjerg. Søborg voksede og blev til en villaby, der i 1906 havde 877 indbyggere. På fem år blev antallet næsten fordoblet, men det var ikke kun KSBs skyld. Selvom togene standsede ved Vangede billetsalgssted, var der ingen egentlig vej fra Søborg, kun en sti over markerne. Af og til spærrede ejeren stien, så man måtte gå en lang omvej. I 1908/1909 var Søborg dog blevet en hastigt voksende forstad; billetsalgsstedet i Vangede blev ophøjet til rigtig station fra 1. juni 1908, og der kunne nu også ekspederes vognladningsgods. Oprindeligt var publikumsekspeditionen i en lille bygning, der ikke var stort andet end et ledvogterhus, men en nydelig stationsbygning i en lidt mere moderne stil end banens øvrige kom i brug. Passagerantallet steg med 50%, men godsforsendelser var der ikke mange af, mest bygningsartikler. Postvæsenet ville i 1909 gerne have, at stationen hed Søborg, men Gladsaxe Sogneraad fandt det malplaceret, så længe der ikke fandtes offentlige veje mellem Søborg villaby og stationen.Konkurrence fra sporvogn og rutebiler
Efterhånden som der blev anlagt villaveje omkring stationen, steg persontrafikken støt indtil 1924, da sporvognen linje 16 nåede til Søborg. Det kostede Vangede station ca. 45% af passagererne. Til gengæld ankom der omkring 14.000 tons gods i takt med, at byggeriet tog fart. Også omkring 1930 var der gang i byggeriet, og "Stephansens Rutebiler" sørgede for, at Vangede fik passagerer, de havde taget fra Dyssegård, og mere til. Persontrafikken steg med 60%. Selv om trolleyvognene i 1938 atter bragte et fald, var det kun midlertidigt. I banens sidste år som privatbane havde Vangede station over 60.000 passagerer. Som godsstation fik den ingen større rolle. Men i 1924 blev Vangede kortvarigt bilcentral for besøg ved amtssygehuset i Gentofte, fordi der manglede forbindelse fra vest. NESA prøvede at indsætte en rutebil og senere taxaer, indtil "Stephansens Rutebiler" startede en rute i 1929.Forbedringer af spor og station
Den farlige Vangedevej-overskæring, der havde været scene for ulykker mellem tog og vejtrafik, blev i midten af 1930'erne erstattet af en viadukt. Herefter blev Vangede station udvidet, så togkrydsninger kunne finde sted. Der var hovedspor, krydsningsspor og læssespor, samt et varehus af træ. Banens ledelse havde fra starten erfaret, at flere stationer var for små, så Vangede blev straks bygget mere rummelig og med gavlen mod perronen. Det var også forudset, at der ville blive postekspedition i Vangede, hvilket kun skete i perioder. Efter overskæringsulykkerne var ophørt, fortsatte dramatikken med fx togsammenstød i tæt tåge 22. november 1937, da et indkørende godstog ramlede mod et holdende persontog. Kun én person kom alvorligt til skade, men skaderne på materiellet var store. Samme år brød et af diesellokomotiverne i brand, hvilket gentog sig flere gange, så stationen flere gange blev indhyllet i sorte røgmasser.Stationspersonalet
Fra begyndelsen var der ikke ansat nogen egentlig stationsbestyrer i Vangede. I 1908 blev J. L. Bille stationsmester, men han blev samme år erstattet af O. Mortensen, der i 1944 blev afløst af L. Jensen, som var kommet til KSB i 1908 og havde været overportør i Vangede fra 1932.Viadukt, ombygning og ny station
Viadukten for Vangedevej stammer fra midten af 1930'erne, men ved Hareskovbanens kommende elektrificering og etablering af et 2. spor blev en ny viadukt opført. Læssesporet blev nedlagt i 1964, og opførelsen af en ny stationsbygning stod på fra 1965 til 1968. Stationen blev flyttet til den modsatte side af viadukten, og den gamle stationsbygning fra 1908 blev revet ned i 1968.Historisk oversigt over Vangede Station
- Vangede Trinbræt: 20. april 1906 – 1. juni 1908
- Vangede Station: 1. juni 1908 – 1. december 1964
- Vangede Billetsalgssted: 1. december 1964 – 22. maj 1966
- Vangede Trinbræt: 22. maj 1966 – 24. februar 1968
- Vangede Station: 24. februar 1968 – 25. september 1977 (flytning til modsatte side af viadukten)
- Vangede S-togstrinbræt: 25. september 1977 – i dag
Indlemmelse i S-Banen
Den 25. september 1977 blev Vangede Station en del af den nye S-Banelinje, som i dag kendes som Linje B/Bx.Stamdata for Vangede Station [1908-1964]
Byggeår | 1906 |
Åbnet | 1908.06.01 |
Nedlagt | 1964.12.01 |
Nedrevet | 1968 |
Arkitekt | Axel Preisler |
Stednavneforkortelse | Ang |
Højdeplacering over havet | 27,4 meter |
GPS koordinater | 55.739950,12.522697 |
Oversigt over andre stationer fra Vangede
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Vangede S-togstrinbræt (Ang) | Vangede S-togstrinbræt – Fra Lokal Station til Moderne S-tog... | |
Vangede Station (Ang) [1968-1977] | Vangede Station og dens historieVangede holdeplads blev etab... | |
Vangede Trinbræt (Ang) [1966-1968] | Vangede Trinbræt og dets historieVangede Trinbræt blev etabl... | |
Vangede Billetsalgssted (Ang) [1964-1966] | Vangede Billetsalgssted og dets historiske udviklingVangede ... | |
Vangede Station (Ang) [1908-1964] | Vangede Station – Historisk BaggrundVangede holdeplads kom t... | |
Vangede Trinbræt (Ang) [1906-1908] | Vangede Trinbræt – Fra Privatbane til S-togsstationVangede T... |
Vangede Station [1908-1964] servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Slangerupbanen, København-Slangerup Banen | DSB (Oprindelig: KSB) | 34,2 | 1906.04.20 | 1954.05.15 |
Billede af Vangede Station [1908-1964]

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Vangede Station.
Titel:- 1958 -
Sted:Danmark, Sjælland, København
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1958
Id:B02463_093a.tif
Billeder af Vangede Station [1908-1964]

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2022 Download billede
Tegninger af Vangede Station [1908-1964]

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1907 (september) - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Vangede Station.
Transportselskab/ operatør: Slangerupbanen (KSB)
Jernbanested: Vangede (1.)
På strækningen: København - Slangerup
Beskrivelse: Stationsbygning med udhus.
Infrastrukturejer: Aktieselskabet Slangerupbanen
Motivdato: 9/1907
Fotograf/ billedkunstner: Sign.: A. Preisler
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: KSB-Vangede-scan27340
Google Street View af Vangede Station [1908-1964]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 19. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Vangede Station [1908-1964]
![Historisk kort over Vangede Station [1908-1964] Historisk kort over Vangede Station [1908-1964]](./kort/479_ZOOM.webp)
Kort over Vangede Station [1908-1964] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Vangede Station [1908-1964] Historisk kort over Vangede Station [1908-1964]](./kort/479_ORTO.webp)
Kort over Vangede Station [1908-1964] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Vangede Station [1908-1964] Historisk kort over Vangede Station [1908-1964]](./kort/479_1980.webp)
Kort over Vangede Station [1908-1964] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Vangede Station [1908-1964] Historisk kort over Vangede Station [1908-1964]](./kort/479_1953.webp)
Kort over Vangede Station [1908-1964] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Vangede Station [1908-1964] Historisk kort over Vangede Station [1908-1964]](./kort/479_1901.webp)
Kort over Vangede Station [1908-1964] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Vangede Station [1908-1964]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | KSB Kjøbenhavn - Slangerup banen P. Thomassen 1980 203 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | KSB-DSB : Slangerupbanen - Hareskovbanen P. Thomassen 1981 182 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Slangerupbanen og dens materiel Ole-Chr. Munk Plum, Birger Wilche 1982 124 Dansk Jernbane-Klub 87-87050-21-8 |