Nørresundby Station (Ns) [1907-1972], en artikel om Nørresundby Station
Den første Station i Nørresundby åbnede i 1871 som endestation for Vendsysselbanen (Nørresundby til Frederikshavn), der blev indviet den 15. august 1871. Den 8. januar 1879 kom der forbindelse til Aalborg Banegård via den nye jernbanebro over Limfjorden.
Den første stationsbygning blev opført i træ som en midlertidige stationsbygning. Stationsbygningen var Fredericias første banegård fra 1866, som var en simpel lav træbygning, der blev flyttet til Nørresundby, hvor den i lidt udvidet form tjente som "midlertidig" stationsbygning. Den midlertidige station kom dog til at stå frem til 1907, før den blev afløst af en ny station og kort tid efter blev træbygningen revet ned.
Nørresundby station blev et vigtigt knudepunkt i jernbanetrafikken i Nordjylland. Der åbnede mange baner med tilslutning til Nørresundby station: både Fjerritslevbanen (Nørresundby-Fjerritslev) den 19. marts 1897 og den 18. september 1899 åbnede Sæbybanen (Nørresundby-Sæby-Frederikshavn). Da Fjerritslev-Nørresundby Jernbane åbnede den 19. marts 1897, fik banen tilslutning til DSB's station i Nørresundby. Herfra blev persontogene i et vist omfang ført frem til et midlertidigt trinbræt ved Vesterbrogade/Østerbrogade indtil Fjerritslev-Frederikshavn Jernbanes egen station ved Nørresundby Havn kunne tages i brug den 18. juli 1899 sammen med banens anden etape til Frederikshavn. Stationen blev hurtigt en stor godsstation med en mængde firmaspor og overtog DSB's havnebane i år 1900.
Nørresundby Havnestation eller Nørresundby H – hvor H altså ikke stod for hovedbanegård – skulle have været Fjerritslev-Frederikshavn banens centrale driftsstation, men i stedet blev der etableret samarbejde med de to "søndenfjords" privatbaner Aalborg-Hadsund Jernbane og Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane.
De 3 selskaber opførte i 1901 fælles værksted og remise og indviede den 8. december 1902 deres fælles togleder-, gods- og lokomotivstation Aalborg G. Samme år blev den udvidede Aalborg Station indviet, hvorefter langt de fleste privatbanetog fik endestation i Aalborg. Den 16. oktober 1902 oprettede de 3 selskaber det fælles driftsselskab Nordjyllands Forenede Privatbaner, som skiftede navn til Aalborg Privatbaner i 1915 efter at Hjørring Privatbaner også var opstået.
Efter forbindelse til Aalborg station udgik næsten alle tog fra Aalborg station, og det var kun togene til Fjerritslev og via Vendsysselbanen, der standsede på Nørresundby Station. Togene mod Frederikshavn via Sæbybanen stoppede på Nørresundby Havnestation. Fjerritslevbanen blev nedlagt den 1. april 1969 og Nørresundby havnestation lukkede sammen med Sæbybanen, der blev nedlagt den 31. marts 1968 og stationsbygningen blev nedrevet få år senere.
Nørresundby Station blev nedlagt i 1972.
I 2003 åbnede den nye Lindholm Station (trinbræt) ca. 300 meter nord for den gamle Nørresundby Station.
Den første stationsbygning blev opført i træ som en midlertidige stationsbygning. Stationsbygningen var Fredericias første banegård fra 1866, som var en simpel lav træbygning, der blev flyttet til Nørresundby, hvor den i lidt udvidet form tjente som "midlertidig" stationsbygning. Den midlertidige station kom dog til at stå frem til 1907, før den blev afløst af en ny station og kort tid efter blev træbygningen revet ned.
Nørresundby station blev et vigtigt knudepunkt i jernbanetrafikken i Nordjylland. Der åbnede mange baner med tilslutning til Nørresundby station: både Fjerritslevbanen (Nørresundby-Fjerritslev) den 19. marts 1897 og den 18. september 1899 åbnede Sæbybanen (Nørresundby-Sæby-Frederikshavn). Da Fjerritslev-Nørresundby Jernbane åbnede den 19. marts 1897, fik banen tilslutning til DSB's station i Nørresundby. Herfra blev persontogene i et vist omfang ført frem til et midlertidigt trinbræt ved Vesterbrogade/Østerbrogade indtil Fjerritslev-Frederikshavn Jernbanes egen station ved Nørresundby Havn kunne tages i brug den 18. juli 1899 sammen med banens anden etape til Frederikshavn. Stationen blev hurtigt en stor godsstation med en mængde firmaspor og overtog DSB's havnebane i år 1900.
Nørresundby Havnestation eller Nørresundby H – hvor H altså ikke stod for hovedbanegård – skulle have været Fjerritslev-Frederikshavn banens centrale driftsstation, men i stedet blev der etableret samarbejde med de to "søndenfjords" privatbaner Aalborg-Hadsund Jernbane og Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane.
De 3 selskaber opførte i 1901 fælles værksted og remise og indviede den 8. december 1902 deres fælles togleder-, gods- og lokomotivstation Aalborg G. Samme år blev den udvidede Aalborg Station indviet, hvorefter langt de fleste privatbanetog fik endestation i Aalborg. Den 16. oktober 1902 oprettede de 3 selskaber det fælles driftsselskab Nordjyllands Forenede Privatbaner, som skiftede navn til Aalborg Privatbaner i 1915 efter at Hjørring Privatbaner også var opstået.
Efter forbindelse til Aalborg station udgik næsten alle tog fra Aalborg station, og det var kun togene til Fjerritslev og via Vendsysselbanen, der standsede på Nørresundby Station. Togene mod Frederikshavn via Sæbybanen stoppede på Nørresundby Havnestation. Fjerritslevbanen blev nedlagt den 1. april 1969 og Nørresundby havnestation lukkede sammen med Sæbybanen, der blev nedlagt den 31. marts 1968 og stationsbygningen blev nedrevet få år senere.
Nørresundby Station blev nedlagt i 1972.
I 2003 åbnede den nye Lindholm Station (trinbræt) ca. 300 meter nord for den gamle Nørresundby Station.
Stamdata for Nørresundby Station [1907-1972]
Byggeår | 1907 |
Åbnet | 1907 |
Nedlagt | 1972 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Stationsvej 10, 9400 Nørresundby |
Stednavneforkortelse | Ns |
Højdeplacering over havet | 2,9 meter |
GPS koordinater | 57.064842,9.908772 |
Oversigt over andre stationer fra Nørresundby
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Nørresundby Station (Ns) [1907-1972] | Den første Station i Nørresundby åbnede i 1871 som endestati... | |
Brogade (midlertidig) Trinbræt [1897-1899] | Den første Station i Nørresundby åbnede i 1871 som endestati... | |
Nørresundby Havnestation Station | Den første Station i Nørresundby åbnede i 1871 som endestati... | |
Nørresundby Station (Ns) [1871-1907] | Den første Station i Nørresundby åbnede i 1871 som endestati... |
Nørresundby Station [1907-1972] servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Fjerritslev-Nørresundby Jernbane | APB (Oprindelig: FNSJ) | 52,7 | 1897.03.19 | 1969.04.01 |
Aalborg-Frederikshavn | NJJ (Oprindelig: DSB) | 84,4 | 1871.08.15 | I drift |
Aalborg-Nørresundby Jernbane | DSB | 2,6 | 1879.08.16 | I drift |
BBR Data for Nørresundby Station [1907-1972]BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-10-30 12:06:19 | |
BBR Højde over havet | 2,9 meter |
BBR GPS koordinater | 57.06485892,9.90888759 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1907 |
BBR Seneste ombygning | 1994 |
BBR Bebygget areal i alt | 387 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 387 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 669 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Nørresundby Station [1907-1972]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede
Billeder af Nørresundby Station [1907-1972]
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009 Download billede
Google Street View af Nørresundby Station [1907-1972]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 3. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Nørresundby Station [1907-1972]
Kort over Nørresundby Station [1907-1972] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Nørresundby Station [1907-1972] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Nørresundby Station [1907-1972] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Nørresundby Station [1907-1972] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Nørresundby Station [1907-1972] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Nørresundby Station [1907-1972]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Dengang der gik tog til Sæby, Fjerritslev, Hadsund og Hvalpsund Finn Madsen og Frank Sørensen 2009 23 Aalborg Limfjordsbanen | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Fjerritslevbanen: Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane Arnold Andersen 2005 192 Dronninglund Nord-Press 87-89109-80-5 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbanehistorisk Årbog 93 Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl. 93 64 Bane Bøger ApS 87-88632-42-3 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med tog til Løkken - Hjallerup - Skagen Finn Madsen og Frank Sørensen 2012 27 Aalborg Limfjordsbanen | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordjyske jernbaner Niels Jensen 1976 119 København J. Fr. Clausen 87-11-03756-3 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nørresundby og Jernbanen P. M. Hjermind, Per Thomsen, Finn Madsen 2015 36 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vendsysselbanen gennem 150 år Ole Edvard Mogensen 2021 61 OEM Consult |