Nørresundby Station (Ns) [1907-1972], en artikel om Nørresundby Station
Etableringen af Nørresundby Station og Vendsysselbanen
Den første jernbanestation i Nørresundby åbnede i 1871 som endestation for Vendsysselbanen, der strakte sig fra Nørresundby til Frederikshavn. Banen blev officielt indviet den 15. august 1871 og var en del af den strategiske jernbaneudbygning i Nordjylland, som skulle forbinde Vendsyssel med resten af Danmark.På dette tidspunkt var der ingen fast forbindelse over Limfjorden, hvilket betød, at rejsende og gods, der skulle videre mod Aalborg, måtte transporteres med færge. Det ændrede sig den 8. januar 1879, da den første jernbanebro over Limfjorden blev åbnet, hvilket skabte en direkte forbindelse til Aalborg Banegård og integrerede Nørresundby Station i det voksende jernbanenetværk.
Den første stationsbygning i Nørresundby var en simpel træbygning, som oprindeligt havde tjent som Fredericias første banegård fra 1866. Denne bygning blev flyttet til Nørresundby, hvor den i en let udvidet form fungerede som midlertidig stationsbygning. Dog kom denne "midlertidige" station til at stå helt frem til 1907, hvor den blev afløst af en ny station, og kort tid efter blev træbygningen revet ned.
Udviklingen af Nørresundby som Jernbaneknudepunkt
Med åbningen af nye jernbanestrækninger voksede Nørresundby Station hurtigt til et af de vigtigste jernbaneknudepunkter i Nordjylland.- Fjerritslevbanen (Nørresundby-Fjerritslev) blev åbnet den 19. marts 1897
- Sæbybanen (Nørresundby-Sæby-Frederikshavn) blev indviet den 18. september 1899
Da Fjerritslev-Nørresundby Jernbane åbnede i 1897, blev banen i første omgang tilsluttet DSB's station i Nørresundby. Herfra blev persontogene midlertidigt videreført til et trinbræt ved Vesterbrogade/Østerbrogade, indtil Nørresundby Havnestation kunne tages i brug den 18. juli 1899, sammen med banens anden etape til Frederikshavn.
Nørresundby Havnestation og Privatbanernes Udvikling
Nørresundby Havnestation (Nørresundby H) blev oprindeligt anlagt for at være Fjerritslev-Frederikshavn banens centrale driftsstation. Men i stedet opstod der et tæt samarbejde med de to "søndenfjords" privatbaner:- Aalborg-Hadsund Jernbane (AHJ)
- Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane (ANSJ)
Samme år blev Aalborg Station udvidet, og fra dette tidspunkt begyndte langt de fleste privatbanetog at have endestation i Aalborg i stedet for Nørresundby.
Den 16. oktober 1902 oprettede de tre privatbaner et fælles driftsselskab, Nordjyllands Forenede Privatbaner, som i 1915 skiftede navn til Aalborg Privatbaner efter at også Hjørring Privatbaner blev en del af samarbejdet.
Efter denne omstrukturering var det næsten kun togene fra Fjerritslevbanen og Vendsysselbanen, der fortsatte med at stoppe ved Nørresundby Station. Tog mod Frederikshavn via Sæbybanen stoppede udelukkende på Nørresundby Havnestation.
Nørresundby som Godsstation
Fra år 1900 voksede Nørresundby Station til at blive en stor godsstation med en lang række firmaspor.I forbindelse med denne udvikling overtog stationen også DSB's havnebane, hvilket yderligere øgede godstransporten. Havnebanen sikrede, at gods kunne omlastes mellem skib og jernbane, hvilket var særligt vigtigt for den voksende industri i Nørresundby og Aalborg-området.
Nedlæggelse af Privatbanerne og Nørresundby Station
Som det var tilfældet med mange privatbaner i Danmark, begyndte passager- og godstrafikken at falde i midten af 1900-tallet, især på grund af stigende bilisme og konkurrence fra vejtransport.- Sæbybanen blev nedlagt den 31. marts 1968
- Fjerritslevbanen lukkede 1. april 1969
- Nørresundby Havnestation lukkede i forbindelse med nedlæggelsen af Sæbybanen
Lindholm Station – Den Moderne Erstatning
I 2003 åbnede Lindholm Station, et nyt trinbræt på jernbanestrækningen mellem Aalborg og Frederikshavn. Denne station blev anlagt ca. 300 meter nord for den gamle Nørresundby Station og fungerer i dag som den primære jernbanestation for området.Afsluttende Bemærkninger
Nørresundby Station spillede en afgørende rolle i den nordjyske jernbanehistorie. Som et tidligt knudepunkt for jernbanetrafikken i Vendsyssel og Himmerland var stationen et vigtigt forbindelsesled for både person- og godstransport.Stamdata for Nørresundby Station [1907-1972]
Byggeår | 1907 |
Åbnet | 1907 |
Nedlagt | 1972 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Stationsvej 10, 9400 Nørresundby |
Stednavneforkortelse | Ns |
Højdeplacering over havet | 2,9 meter |
GPS koordinater | 57.064842,9.908772 |
Oversigt over andre stationer fra Nørresundby
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Nørresundby Station (Ns) [1907-1972] | Etableringen af Nørresundby Station og VendsysselbanenDen fø... | |
Brogade (midlertidig) Trinbræt [1897-1899] | Etableringen af Brogade TrinbrætBrogade Trinbræt blev oprett... | |
Nørresundby Havnestation Station | Nørresundby Havnestation – Et Historisk Knudepunkt i Nordjyl... | |
Nørresundby Station (Ns) [1871-1907] | Nørresundby Station – En Jernbanehistorisk FortællingEtabler... |
Nørresundby Station [1907-1972] servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Fjerritslev-Nørresundby Jernbane | APB (Oprindelig: FNSJ) | 52,7 | 1897.03.19 | 1969.04.01 |
Aalborg-Frederikshavn Jernbane | NJJ (Oprindelig: DSB) | 84,4 | 1871.08.15 | I drift |
Aalborg-Nørresundby Jernbane | DSB | 2,6 | 1879.08.16 | I drift |
BBR Data for Nørresundby Station [1907-1972]BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-10-30 12:06:19 | |
BBR Højde over havet | 2,9 meter |
BBR GPS koordinater | 57.06485892,9.90888759 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1907 |
BBR Seneste ombygning | 1994 |
BBR Bebygget areal i alt | 387 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 387 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 669 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Nørresundby Station [1907-1972]

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede
Billeder af Nørresundby Station [1907-1972]

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009 Download billede
Google Street View af Nørresundby Station [1907-1972]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 3. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Nørresundby Station [1907-1972]
![Historisk kort over Nørresundby Station [1907-1972] Historisk kort over Nørresundby Station [1907-1972]](./kort/533_ZOOM.webp)
Kort over Nørresundby Station [1907-1972] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Nørresundby Station [1907-1972] Historisk kort over Nørresundby Station [1907-1972]](./kort/533_ORTO.webp)
Kort over Nørresundby Station [1907-1972] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Nørresundby Station [1907-1972] Historisk kort over Nørresundby Station [1907-1972]](./kort/533_1980.webp)
Kort over Nørresundby Station [1907-1972] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Nørresundby Station [1907-1972] Historisk kort over Nørresundby Station [1907-1972]](./kort/533_1953.webp)
Kort over Nørresundby Station [1907-1972] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Nørresundby Station [1907-1972] Historisk kort over Nørresundby Station [1907-1972]](./kort/533_1901.webp)
Kort over Nørresundby Station [1907-1972] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Nørresundby Station [1907-1972]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Dengang der gik tog til Sæby, Fjerritslev, Hadsund og Hvalpsund Finn Madsen og Frank Sørensen 2009 23 Aalborg Limfjordsbanen |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Fjerritslevbanen: Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane Arnold Andersen 2005 192 Dronninglund Nord-Press 87-89109-80-5 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbanehistorisk Årbog 93 Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl. 93 64 Bane Bøger ApS 87-88632-42-3 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med tog til Løkken - Hjallerup - Skagen Finn Madsen og Frank Sørensen 2012 27 Aalborg Limfjordsbanen |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordjyske jernbaner Niels Jensen 1976 119 København J. Fr. Clausen 87-11-03756-3 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nørresundby og Jernbanen P. M. Hjermind, Per Thomsen, Finn Madsen 2015 36 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vendsysselbanen gennem 150 år Ole Edvard Mogensen 2021 61 OEM Consult |