Nørresundby Station (Ns) [1907-1972], en artikel om Nørresundby Station




Etableringen af Nørresundby Station og Vendsysselbanen

Den første jernbanestation i Nørresundby åbnede i 1871 som endestation for Vendsysselbanen, der strakte sig fra Nørresundby til Frederikshavn. Banen blev officielt indviet den 15. august 1871 og var en del af den strategiske jernbaneudbygning i Nordjylland, som skulle forbinde Vendsyssel med resten af Danmark.

På dette tidspunkt var der ingen fast forbindelse over Limfjorden, hvilket betød, at rejsende og gods, der skulle videre mod Aalborg, måtte transporteres med færge. Det ændrede sig den 8. januar 1879, da den første jernbanebro over Limfjorden blev åbnet, hvilket skabte en direkte forbindelse til Aalborg Banegård og integrerede Nørresundby Station i det voksende jernbanenetværk.

Den første stationsbygning i Nørresundby var en simpel træbygning, som oprindeligt havde tjent som Fredericias første banegård fra 1866. Denne bygning blev flyttet til Nørresundby, hvor den i en let udvidet form fungerede som midlertidig stationsbygning. Dog kom denne "midlertidige" station til at stå helt frem til 1907, hvor den blev afløst af en ny station, og kort tid efter blev træbygningen revet ned.

Udviklingen af Nørresundby som Jernbaneknudepunkt

Med åbningen af nye jernbanestrækninger voksede Nørresundby Station hurtigt til et af de vigtigste jernbaneknudepunkter i Nordjylland.
  • Fjerritslevbanen (Nørresundby-Fjerritslev) blev åbnet den 19. marts 1897
  • Sæbybanen (Nørresundby-Sæby-Frederikshavn) blev indviet den 18. september 1899
Med disse nye forbindelser blev Nørresundby et centralt omdrejningspunkt for jernbanetrafik, både for person- og godstransport.

Da Fjerritslev-Nørresundby Jernbane åbnede i 1897, blev banen i første omgang tilsluttet DSB's station i Nørresundby. Herfra blev persontogene midlertidigt videreført til et trinbræt ved Vesterbrogade/Østerbrogade, indtil Nørresundby Havnestation kunne tages i brug den 18. juli 1899, sammen med banens anden etape til Frederikshavn.

Nørresundby Havnestation og Privatbanernes Udvikling

Nørresundby Havnestation (Nørresundby H) blev oprindeligt anlagt for at være Fjerritslev-Frederikshavn banens centrale driftsstation. Men i stedet opstod der et tæt samarbejde med de to "søndenfjords" privatbaner:
  • Aalborg-Hadsund Jernbane (AHJ)
  • Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane (ANSJ)
De tre selskaber besluttede at opføre et fælles værksted og en remise i 1901 og etablerede den 8. december 1902 en fælles togleder-, gods- og lokomotivstation i Aalborg G.

Samme år blev Aalborg Station udvidet, og fra dette tidspunkt begyndte langt de fleste privatbanetog at have endestation i Aalborg i stedet for Nørresundby.

Den 16. oktober 1902 oprettede de tre privatbaner et fælles driftsselskab, Nordjyllands Forenede Privatbaner, som i 1915 skiftede navn til Aalborg Privatbaner efter at også Hjørring Privatbaner blev en del af samarbejdet.

Efter denne omstrukturering var det næsten kun togene fra Fjerritslevbanen og Vendsysselbanen, der fortsatte med at stoppe ved Nørresundby Station. Tog mod Frederikshavn via Sæbybanen stoppede udelukkende på Nørresundby Havnestation.

Nørresundby som Godsstation

Fra år 1900 voksede Nørresundby Station til at blive en stor godsstation med en lang række firmaspor.

I forbindelse med denne udvikling overtog stationen også DSB's havnebane, hvilket yderligere øgede godstransporten. Havnebanen sikrede, at gods kunne omlastes mellem skib og jernbane, hvilket var særligt vigtigt for den voksende industri i Nørresundby og Aalborg-området.

Nedlæggelse af Privatbanerne og Nørresundby Station

Som det var tilfældet med mange privatbaner i Danmark, begyndte passager- og godstrafikken at falde i midten af 1900-tallet, især på grund af stigende bilisme og konkurrence fra vejtransport.
  • Sæbybanen blev nedlagt den 31. marts 1968
  • Fjerritslevbanen lukkede 1. april 1969
  • Nørresundby Havnestation lukkede i forbindelse med nedlæggelsen af Sæbybanen
Den oprindelige Nørresundby Station blev endeligt nedlagt i 1972, og kort efter blev stationsbygningen revet ned.

Lindholm Station – Den Moderne Erstatning

I 2003 åbnede Lindholm Station, et nyt trinbræt på jernbanestrækningen mellem Aalborg og Frederikshavn. Denne station blev anlagt ca. 300 meter nord for den gamle Nørresundby Station og fungerer i dag som den primære jernbanestation for området.

Afsluttende Bemærkninger

Nørresundby Station spillede en afgørende rolle i den nordjyske jernbanehistorie. Som et tidligt knudepunkt for jernbanetrafikken i Vendsyssel og Himmerland var stationen et vigtigt forbindelsesled for både person- og godstransport.


Stamdata for Nørresundby Station [1907-1972]

Byggeår1907
Åbnet1907
Nedlagt1972
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationsvej 10, 9400 Nørresundby
StednavneforkortelseNs
Højdeplacering over havet2,9 meter
GPS koordinater57.064842,9.908772


Oversigt over andre stationer fra Nørresundby

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetNørresundby Station (Ns) [1907-1972]Etableringen af Nørresundby Station og VendsysselbanenDen fø...
Brogade (midlertidig) Trinbræt [1897-1899]Etableringen af Brogade TrinbrætBrogade Trinbræt blev oprett...
Stedet er fotograferetNørresundby Havnestation StationNørresundby Havnestation – Et Historisk Knudepunkt i Nordjyl...
Stedet er fotograferetNørresundby Station (Ns) [1871-1907]Nørresundby Station – En Jernbanehistorisk FortællingEtabler...


Nørresundby Station [1907-1972] servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Fjerritslev-Nørresundby Jernbane APB (Oprindelig: FNSJ) 52,71897.03.191969.04.01
Aalborg-Frederikshavn Jernbane NJJ (Oprindelig: DSB) 84,41871.08.15I drift
Aalborg-Nørresundby Jernbane DSB 2,61879.08.16I drift



BBR Data for Nørresundby Station [1907-1972]

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2022-10-30 12:06:19
BBR Højde over havet2,9 meter
BBR GPS koordinater57.06485892,9.90888759
BBR Byggeår eller konverteringsår1907
BBR Seneste ombygning1994
BBR Bebygget areal i alt387 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen387 m2
BBR Samlet erhvervsareal669 m2
BBR Antal etager1



Billede af Nørresundby Station [1907-1972]

Billede af Nørresundby Station.
Billede af Nørresundby Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede

Billeder af Nørresundby Station [1907-1972]

Billede af Nørresundby Station.
Billede af Nørresundby Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede

Billede af Nørresundby Station.
Billede af Nørresundby Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede

Billede af Nørresundby Station.
Billede af Nørresundby Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede

Billede af Nørresundby Station.
Billede af Nørresundby Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede

Billede af Nørresundby Station.
Billede af Nørresundby Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede

Billede af Nørresundby Station.
Billede af Nørresundby Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede

Billede af Nørresundby Station.
Billede af Nørresundby Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede

Billede af Nørresundby Station.
Billede af Nørresundby Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede

Billede af Nørresundby Station.
Billede af Nørresundby Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede

Billede af Nørresundby Station.
Billede af Nørresundby Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009
Download billede

Billede af Nørresundby Station.
Billede af Nørresundby Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009
Download billede

Google Street View af Nørresundby Station [1907-1972]

Google Street View af Nørresundby Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 3. januar 2022 - LINK til kilde.


Kort over Nørresundby Station [1907-1972]

Historisk kort over Nørresundby Station [1907-1972]
Kort over Nørresundby Station [1907-1972] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Nørresundby Station [1907-1972]
Kort over Nørresundby Station [1907-1972] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Nørresundby Station [1907-1972]
Kort over Nørresundby Station [1907-1972] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Nørresundby Station [1907-1972]
Kort over Nørresundby Station [1907-1972] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Nørresundby Station [1907-1972]
Kort over Nørresundby Station [1907-1972] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Nørresundby Station [1907-1972]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Dengang der gik tog til Sæby, Fjerritslev, Hadsund og Hvalpsund
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Dengang der gik tog til Sæby, Fjerritslev, Hadsund og Hvalpsund
Finn Madsen og Frank Sørensen
2009
23
Aalborg
Limfjordsbanen
Fjerritslevbanen: Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Fjerritslevbanen: Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane
Arnold Andersen
2005
192
Dronninglund
Nord-Press
87-89109-80-5
Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0
Jernbanehistorisk Årbog 93
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbanehistorisk Årbog 93
Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl.
93
64

Bane Bøger ApS
87-88632-42-3
Med tog til Løkken - Hjallerup - Skagen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Med tog til Løkken - Hjallerup - Skagen
Finn Madsen og Frank Sørensen
2012
27
Aalborg
Limfjordsbanen
Nordjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordjyske jernbaner
Niels Jensen
1976
119
København
J. Fr. Clausen
87-11-03756-3
Nørresundby og Jernbanen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nørresundby og Jernbanen
P. M. Hjermind, Per Thomsen, Finn Madsen
2015
36


Vendsysselbanen gennem 150 år
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vendsysselbanen gennem 150 år
Ole Edvard Mogensen
2021
61

OEM Consult