Conradineslyst Trinbræt (Kls), en artikel om Conradineslyst Trinbræt
Conradineslyst Trinbræt blev oprettet, der hvor Høng-Tølløse Jernbane krydsede den private vej til gården Conradineslyst, som ligger nord for banen. Det var lige før Conradineslyst Trinbræt aldrig blev til noget, selv om der var stor interesse i 1926 hvor banen havde købt den første motorvogn.
I 1926 stillede sognerådene ønske om at beboerne langs banen fik bedre muligheder for at kunne bruge jernbanen. Banens ledelse gik med til at oprette enkelte holdepladser mellem banens stationer og behandlede ønsket om et trinbræt ved både Conradineslyst og ved Hestehaven. Høng-Tølløse Jernbane vurderede, at ét trinbræt mellem Skellebjerg og Ruds Vedby måtte være nok, og banen var mest interesseret i at oprette et trinbrættet ved Conradineslyst.
Høng-Tølløse Jernbane anmodede grev Otto Moltke på Conradineslyst om, at den private vej til gården kunne benyttes af passagerer, der skulle til og fra Conradineslyst Trinbræt. Grev Otto Moltke gav et venligt afslag og Høng-Tølløse Jernbane gik over til "plan B" og oprettede Hestehaven Trinbræt i december 1929.
Grev Otto Moltke skiftede dog senere mening og gav tilladelse til offentlig adgang til et trinbræt ved baneskæringen med hans vej og Conradineslyst Trinbræt blev oprettet i 1931.
I 1938 anlagdes ved Conradineslyst et sidespor øst for vejen på banens sydside. Sidesporet blev først og fremmest anvendt til afsendelse af cikorierødder men det blev også anvendt til læsning af sukkerroer. Sidesporet fremstod ubenyttet fra midten af 1950'erne og i 1958 blev Sidesporet fjernet.
Hestehaven Trinbræt blev nedlagt ved køreplansskiftet i maj 1974, mens Conradineslyst fortsatte frem til køreplansskiftet i maj 2003. Conradineslyst Trinbræt fik anlagt ny perron i 1990.
I 1926 stillede sognerådene ønske om at beboerne langs banen fik bedre muligheder for at kunne bruge jernbanen. Banens ledelse gik med til at oprette enkelte holdepladser mellem banens stationer og behandlede ønsket om et trinbræt ved både Conradineslyst og ved Hestehaven. Høng-Tølløse Jernbane vurderede, at ét trinbræt mellem Skellebjerg og Ruds Vedby måtte være nok, og banen var mest interesseret i at oprette et trinbrættet ved Conradineslyst.
Høng-Tølløse Jernbane anmodede grev Otto Moltke på Conradineslyst om, at den private vej til gården kunne benyttes af passagerer, der skulle til og fra Conradineslyst Trinbræt. Grev Otto Moltke gav et venligt afslag og Høng-Tølløse Jernbane gik over til "plan B" og oprettede Hestehaven Trinbræt i december 1929.
Grev Otto Moltke skiftede dog senere mening og gav tilladelse til offentlig adgang til et trinbræt ved baneskæringen med hans vej og Conradineslyst Trinbræt blev oprettet i 1931.
I 1938 anlagdes ved Conradineslyst et sidespor øst for vejen på banens sydside. Sidesporet blev først og fremmest anvendt til afsendelse af cikorierødder men det blev også anvendt til læsning af sukkerroer. Sidesporet fremstod ubenyttet fra midten af 1950'erne og i 1958 blev Sidesporet fjernet.
Hestehaven Trinbræt blev nedlagt ved køreplansskiftet i maj 1974, mens Conradineslyst fortsatte frem til køreplansskiftet i maj 2003. Conradineslyst Trinbræt fik anlagt ny perron i 1990.
Links til supplerende læsning:
da.wikipedia.org (Beskrivelse af Høng-Tølløse Jernbane )Stamdata for Conradineslyst Trinbræt
Byggeår | 1931 |
Åbnet | 1931 |
Nedlagt | 2003.05.21 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Kls |
Højdeplacering over havet | 45,3 meter |
GPS koordinater | 55.540027,11.421957 |
Conradineslyst Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Høng-Tølløse Jernbane | LT (Oprindelig: HTJ) | 38,0 | 1901.12.22 | I drift |
Slagelse-Høng-Tølløse Jernbane | LT (Oprindelig: HTJ) | 50,8 | 1901.12.22 | I drift |
Billede af Conradineslyst Trinbræt
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 16. oktober 1982
Billeder af Conradineslyst Trinbræt
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 19. januar 1983
Kort over Conradineslyst Trinbræt
Kort over Conradineslyst Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Conradineslyst Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Conradineslyst Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Conradineslyst Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Conradineslyst Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Conradineslyst Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Høng - Tølløse Jernbane 1901-1976 (Dansk Jernbane-Klub: 40) Ole-Chr. M. Plum 1976 158 Dansk Jernbane-Klub 87-87050-02-1 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Høng Tølløse Jernbane 100 år (Dansk Jernbane-Klub: 52) Ole-Chr. Munk Plum 2001 256 Dansk Jernbane-Klub 8787050455 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestsjællandske jernbaner Niels Jensen 1978 103 København J. Fr. Clausen 87-11-03879-9 |