Fuglebakken S-togstrinbræt (Fut), en artikel om Fuglebakken S-togstrinbræt
Fuglebakken S-togstrinbræt – En del af Ringbanens historie
Fuglebakken S-togstrinbræt blev etableret den 15. maj 1936, blot to år efter åbningen af S-togsstrækningen Frederiksberg-Klampenborg den 3. april 1934. Stationen blev anlagt som en del af en større udbygning af Københavns S-togsnetværk og skulle oprindeligt have heddet Borups Allé. Dog blev navnet ændret i sidste øjeblik for at undgå forvekslinger med Borup Station og Borup Trinbræt.Navneændringen skabte forvirring, da billetter og linjekort allerede var trykt med det oprindelige navn, Borups Allé. Dette førte til en periode, hvor Fuglebakken optrådte med et forkert navn på diverse kort og billetter.
De første år – midlertidige løsninger
Ud over problemerne med stationens navn blev den tiltænkte ekspeditionsbygning ikke færdig til tiden, hvilket resulterede i en midlertidig løsning. Billetsalget blev i de første måneder foretaget fra en træbygning, som tidligere havde været anvendt på Islev Trinbræt og før det på Valby S-station.Denne midlertidige bygning blev senere erstattet af en mere permanent løsning, og Fuglebakken blev gradvist en mere etableret del af S-togsnettet.
Placering og infrastruktur
Fuglebakken Station ligger på Frederiksberg ved krydset mellem Borups Allé og Ringbanen. Den har adgang fra forpladsen via trapper og elevatorer, hvilket sikrer en let tilgængelighed for alle passagerer.Stationen blev renoveret i 1998, hvor elevatorerne blev anlagt, og forpladsen blev moderniseret. Der blev samtidig opsat 86 cykelparkeringsstativer, ny belægning og beplantning for at forbedre stationens visuelle udtryk og funktionalitet.
En vigtig del af Ringbanens udvikling
Ringbanen, som Fuglebakken er en del af, blev oprindeligt etableret i begyndelsen af 1930'erne som en del af S-togsudvidelsen i København. Formålet var at forbedre forbindelserne mellem Københavns ydre bydele uden at skulle rejse gennem Hovedbanegården.I mange år var Ringbanen en vigtig transportforbindelse for både passagerer og gods. Strækningen blev elektrificeret i 2002, hvilket gjorde det muligt at betjene den med moderne S-tog. Fuglebakken Station blev en del af denne moderniseringsproces, hvilket forbedrede transportmulighederne for pendlere i området.
Stationens funktion i dag
I dag er Fuglebakken en ubemandet station uden offentlige toiletter. Stationen betjenes af S-togslinje F, som kører i penduldrift mellem Hellerup og Ny Ellebjerg. Linje F er en af de mest travle S-togslinjer og fungerer som en vigtig forbindelse mellem Københavns ydre områder.For pendlere betyder Fuglebakken Station en hurtig og effektiv rejsemulighed, hvor man kan være på Københavns Hovedbanegård inden for 15 minutter ved at skifte tog på enten Ryparken eller Flintholm Station.
Adgangsforhold og faciliteter
Fuglebakken Station er udstyret med:- Elevator og trapper: Sikrer let adgang til perronerne for alle passagerer.
- Billetautomat: Mulighed for køb af billetter direkte på stationen.
- Cykelparkering: 86 stativer til cykelpendlere.
- Cykelpumpe: En praktisk service for cyklister.
Forbindelser og rejsemuligheder
Fuglebakken Station er en vigtig del af Københavns S-togsnetværk, der tilbyder gode forbindelser til både indre by og de omkringliggende forstæder.Med S-tog kan man hurtigt nå centrale knudepunkter som Nørreport Station, Hovedbanegården og Flintholm, hvor der er mulighed for videre rejse med metro og regionaltog.
Linje F's rolle som en ringforbindelse betyder også, at stationen fungerer som et vigtigt transferpunkt for passagerer, der rejser på tværs af byen uden at skulle gennem centrum.
Stamdata for Fuglebakken S-togstrinbræt
Byggeår | 1936 |
Åbnet | 1936.05.15 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Borups Alle 143, 2000 Frederiksberg |
Stednavneforkortelse | Fut |
Højdeplacering over havet | 13,3 meter |
GPS koordinater | 55.695391,12.527243 |
Fuglebakken S-togstrinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Linje F (S-Banen) | DSB | 11,7 | 1934.04.03 | I drift |
BBR Data for Fuglebakken S-togstrinbrætBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-30 18:59:29 | |
BBR Højde over havet | 13,3 meter |
BBR GPS koordinater | 55.69535535,12.52710727 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1936 |
BBR Bebygget areal i alt | 230 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 230 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 230 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Banedanmarks Data for Fuglebakken S-togstrinbrætStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Fuglebakken |
Afsnits type | Trinbræt |
Afsnits forkortelse | Fut |
Afsnits GPS koordinater | 55.6953209,12.52691586 |
Billede af Fuglebakken S-togstrinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede
Billeder af Fuglebakken S-togstrinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede
Google Street View af Fuglebakken S-togstrinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 27. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Fuglebakken S-togstrinbræt

Kort over Fuglebakken S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Fuglebakken S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Fuglebakken S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Fuglebakken S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Fuglebakken S-togstrinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Fuglebakken S-togstrinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Københavns S-bane 1934-1984 John Poulsen 1984 112 Bane Bøger 87-88632-01-6 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | S-banen 1934-2009 Morten Flindt Larsen, John Poulsen 2009 360 Bane Bøger Aps 978-87-91434-204 |