Karise Station (Kri), en artikel om Karise Station




Karise Station – En Del af Østbanens Historie

Karise Station blev opført som en del af Østbanen og har siden sin etablering spillet en vigtig rolle i transporten mellem Køge og Faxe Ladeplads. Den oprindelige placering var i den sydvestlige del af Karise, men med tiden voksede byen op omkring stationen, som i dag ligger tæt på byens centrum.

Stationsbygningen er af samme type som flere andre stationer på strækningen, herunder Vallø og Klippinge. Den blev bygget efter en standardmodel, der sikrede ensartede og funktionelle stationer langs banen. Karise Station blev hurtigt et vigtigt stoppested for både passager- og godstransport.

Udvidelser og Moderniseringer i 1909-1910

I årene 1909-1910 gennemgik Karise Station en væsentlig udvidelse for at imødekomme den stigende trafik.

Udvidelsen omfattede blandt andet anlæggelsen af et nyt varehus med eget spor syd for stationen. Der blev desuden anlagt et tredje spor vest for de to oprindelige hovedspor, som havde en længde på cirka 210 meter. Dette gav mulighed for bedre togkrydsninger og en mere effektiv afvikling af både gods- og passagertrafik.

Disse udvidelser afspejlede stationens stigende betydning og var med til at gøre Karise til et vigtigt jernbaneknudepunkt på Østbanen.

Ændringer i Sporlayoutet i 1975

I 1975 blev der etableret en ny perron ved spor 2, hvilket gjorde det lettere at håndtere togkrydsninger på stationen.

Samtidig blev spor 3 ændret til et blindspor med indkørsel fra stationens sydlige ende. Dette betød, at spor 3 ikke længere kunne anvendes til gennemgående togtrafik, men fortsat kunne bruges til opstilling af materiel.

Ombygning af Perroner og Nedlæggelse af Varehussporet i 1985

I 1985 blev perronen ved spor 2 ombygget, og det gamle varehusspor blev fjernet.

Denne ændring var en del af en større modernisering af stationen, hvor man fokuserede på at tilpasse faciliteterne til den daværende trafikmængde. Varehussporet havde tidligere været en vigtig del af godstransporten, men med en stigende omlægning af gods fra jernbane til lastbiltransport, var behovet for varehusspor ikke længere så stort.

Flytning af Spor og Anlæg af Ny Ø-Perron

I 1999 blev spor 3 fjernet, og spor 2 blev flyttet længere mod vest for at skabe plads til en ny ø-perron.

Denne ændring betød, at togene nu kunne betjene passagerer mere effektivt fra en central perron. Den nye ø-perron blev taget i brug i sommeren 2000, hvorefter perronen foran stationsbygningen blev nedlagt, og billetautomater samt andre passagerfaciliteter blev flyttet til den nye perron.

Denne ombygning var en del af en generel modernisering af Østbanen, hvor stationsfaciliteterne blev opdateret for at forbedre passageroplevelsen.

Stationens Rolle som Postekspedition

I 1960 blev Karise Stations bygning udvidet med en mindre tilbygning, som skulle bruges af postvæsenet.

Den 1. juli 1987 overtog postvæsenet al ekspedition på stationen, hvilket betød, at billetsalget og andre stationstjenester blev håndteret af postpersonalet. Dette var en økonomisk løsning, hvor man samlede flere funktioner under én enhed.

Postvæsenet forblev en del af stationen frem til ultimo 2000, hvor det flyttede ud, og stationsbygningen blev sat til salg.

Sikkerhedsforanstaltninger og Anlæg af Tunnel i 1992

I mange år var den gamle overgang ved Storelindevej, cirka 200 meter nord for Karise Station, en sikkerhedsrisiko.

Selvom overgangen officielt havde været lukket i længere tid, blev den stadig brugt af fodgængere, hvilket udgjorde en stor fare. For at forbedre sikkerheden blev der den 14. november 1992 anlagt en tunnel under jernbanen, hvilket skabte en sikker passage for fodgængere og cyklister.

Denne tunnel var en vigtig forbedring, der eliminerede risikoen ved at krydse sporene ulovligt.

Hærværk og Skader på Stationen i 1992

Den 31. december 1992 blev Karise Station udsat for omfattende hærværk.

Hærværket resulterede i smadrede ruder i stationsbygningen samt ødelæggelse af tekniske installationer. Systemet, der skulle tø sporskifter op om vinteren, blev også beskadiget, hvilket påvirkede driften af stationen.

Østbanen anslog, at skaderne ville koste omkring 30.000 kroner at udbedre. Dette var et økonomisk tilbageslag for en station, der i forvejen var under forandring og modernisering.

Passagertal og Udviklingen af Karise Station

Karise Station har oplevet en betydelig vækst i passagerantal gennem årene.

I 1934 blev der registreret 17.892 påstigende passagerer på stationen. I år 2000 var dette tal steget markant til 57.500, hvilket vidner om stationens stigende betydning som transportknudepunkt for lokalområdet. Denne udvikling skyldes blandt andet byens vækst, forbedrede togforbindelser og stationens modernisering, der har gjort den mere attraktiv for pendlere og rejsende.


Stamdata for Karise Station

Byggeår1879
Åbnet1879.07.01
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseBanevej 2, 4653 Karise
StednavneforkortelseKri
Højdeplacering over havet15,4 meter
GPS koordinater55.307160,12.196292


Karise Station servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Østbanen, Køge-Hårlev-Faxe Jernbane LT (Oprindelig: ØSJS) 30,61879.07.01I drift



BBR Data for Karise Station

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2021-03-31 22:03:21
BBR Højde over havet15,4 meter
BBR GPS koordinater55.30742776,12.19689449
BBR Byggeår eller konverteringsår2018
BBR Bebygget areal i alt9 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen9 m2
BBR Samlet erhvervsareal9 m2
BBR Antal etager1

Banedanmarks Data for Karise Station

Stations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/
Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50
Afsnits navnKarise
Afsnits typeStation
Afsnits forkortelseKri
Afsnits GPS koordinater55.30740538,12.19658618



Billede af Karise Station

Billede af Karise Station.
Billede af Karise Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Steen Larsen - Dato: 1975 (juli)


Billeder af Karise Station

Billede af Karise Station.
Billede af Karise Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. februar 2020
Download billede

Billede af Karise Station.
Billede af Karise Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. februar 2020
Download billede

Billede af Karise Station.
Billede af Karise Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. februar 2020
Download billede

Billede af Karise Station.
Billede af Karise Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. februar 2020
Download billede

Billede af Karise Station.
Billede af Karise Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. februar 2020
Download billede

Billede af Karise Station.
Billede af Karise Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. februar 2020
Download billede

Billede af Karise Station.
Billede af Karise Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Ariel/Dansk Luftfoto - Dato: 1988 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Karise Station.

Titel:- 1988 -
Sted:Danmark, Sjælland, Karise
Ophav:Ariel/Dansk Luftfoto
År:1988

Id:A088017_p_032.tif


Billede af ØSJS skinnebus ud for Karise Station.
Billede af ØSJS skinnebus ud for Karise Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af ØSJS skinnebus ud for Karise Station.

Titel:- 1958 -
Sted:Danmark, Sjælland, Karise
Vejnavn:Skolegade
Husnummer:5, 7, 9 11
Lokalitet:Karise Station
Postnummer:4653
By:Karise
Sogn:Karise Sogn
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1958

Id:B03227_011.tif


Billede af Karise Station.
Billede af Karise Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Karise Station.

Titel:- 1955 - Karise Station
Bygningsnavn:Karise Station
Sted:Danmark, Sjælland, Karise
Vejnavn:Bredgade
Postnummer:4653
By:Karise
Sogn:Karise
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1955

Id:H05862_039a.tif


Google Street View af Karise Station

Google Street View af Karise Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 29. december 2021 - LINK til kilde.


Kort over Karise Station

Historisk kort over Karise Station
Kort over Karise Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Karise Station
Kort over Karise Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Karise Station
Kort over Karise Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Karise Station
Kort over Karise Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Karise Station
Kort over Karise Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Karise Station

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Sydøstsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sydøstsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1979
96
København
J. Fr. Clausen
87-11-03935-3
Østbanen 1879-1979 (Dansk Jernbane-Klub: 42)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østbanen 1879-1979 (Dansk Jernbane-Klub: 42)
Birger Wilche
1979
270

Dansk Jernbane-Klub
87-87050-10-2
Østbanen 1879-2004 (Dansk Jernbane-Klub: 56)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østbanen 1879-2004 (Dansk Jernbane-Klub: 56)
Ole-Chr. Munk Plum
2004
270

Dansk Jernbane-Klub
8787050498