Skælskør Station er en af de markante knudepunkter i Skælskørs historie, hvor stationen blev grundlagt i 1892 under ledelse af arkitekt N.P.C. Holsøe. Dette centrale trafikale knudepunkt spillede en afgørende rolle i Skælskørs udvikling som industriby og handelscenter i det 19. og 20. århundrede.
Skælskør Station blev bygget med kun ét perronspor, men stationsbygningen var imponerende og symboliserede byens voksende forbindelse til det regionale jernbanenet. Stationsbygningen, blev opført i røde teglsten og rummede en lejlighed til stationsforstanderen på første sal, varehus og et posthus nord øst for stationen. Bag varehuset blev et sidespor anlagt til svineslagteriet i 1897, og senere blev der etableret yderligere sidespor og en drejeskive i 1915-1916.
Skælskør var tidligt med på industrialiseringen og blev nævnt som en by med én dampmølle i 1853, men oplevede en betydelig vækst i den industrielle sektor i det 19. århundrede. Skælskør nåede at blive hjemsted for flere brændevinsbrænderier, ølbryggerier, garverier, og bådebyggeri. Omkring århundredeskiftet var Skælskør centrum for industrielle aktiviteter, herunder brændevinsbrænderier, bryggerier, uldspinderier, tobaksfabrikker, og flere andre virksomheder.
Befolkningstallet i Skælskør steg støt fra midten af det 19. århundrede og ind i det 20. århundrede, hvilket afspejlede byens stigende økonomiske betydning. Ifølge optegnelser fra 1906 var byens befolkning engageret i en bred vifte af erhverv, herunder håndværk, industri, handel, søfart, fiskeri og landbrug.
Skælskør Station og dens omgivelser har været genstand for senere tiders nostalgi og erindring. Den lokale veterantogsklub "Omstigningsklubben" blev dannet i 1973 og kørte sporvogne på strækningen mellem Skælskør Station og havnen fra 1975. Klubbens aktiviteter stoppede i 2011, da Harboe Bryggeri overtog stationsgrunden, og skinnerne blev fjernet for at gøre plads til Fodsporet - en asfalteret sti. Klubbens sporvogne er nu udstillet på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Skælskør Station og dens omgivelser fortæller en historie om industriens og handelens vækst, samfundets udvikling og bevægelse gennem tiden. Denne historie er en del af byens dna og et vigtigt kapitel i Danmarks industrielle arv.
Stamdata for Skælskør Station
Andre navne og stavemåder
Før 15.05.1933 Skelskør, før 15.05.1931 Skjelskør, før __.__.1892 Skælskør. Pr. 01.10.1891 Skelskør (i tjenestekøreplan før banens åbning).
BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for. BBR DATA hentet: 2022-10-30 12:08:21
Kort over Skælskør Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Skælskør Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Skælskør Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Skælskør Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Skælskør Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Skælskør Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN